Tråden om GM Björn Liljander

"Det är väldigt lätt att glömma när vi pratar, det är ett jobb. Med jobb kommer lön etc. Det skall inte förväxlas med ett genuint intresse och passion som många av oss känner för föreningen.

Björn behöver en stabil inkomst (som de flesta andra, antar jag), han får möjlighet att byta upp sig och får troligen ett bättre kontrakt.

Det är risken när vi skriver ett sånt dåligt kontrakt med honom. Det är enbart skrivet ur Redhawks synvinkel, ”tänk om vi vill bli av med honom” Så gör man att det kan bli möjligt till en så liten peng som möjligt. Men vilka signaler skickar det till Björn? Inte direkt så att han känner förtroende.

Nu bet det avtalet oss i röven (med all rätt) och alla som pratar om svikare etc förlöjligar sig själva.

Att sen föreningen pratar om att hedra avtal blir ju direkt pinsamt. Hur många ggr har man inte gjort liknande själva med spelare som man inte vill ha kvar i truppen.

Kör Björn! Önskar dig stort stort lycka till. I min bok är du alltid välkommen tillbaka i framtiden.

Saxat från Malmös forum.

23 gillningar

Det mest objektiva, genomtänkta och sansade inlägget från en hockeysupporter någonsin på internetz. All heder till denna utomordentliga hedersman.

6 gillningar

Ca 20 minuter långt inslag om Liljander och hans övergång till HV. https://www.youtube.com/watch?v=U5D6Uf8ezCY

1 gillning

Lite OT men jag tycker allt man kan ge credit till den som skrev det, inte bara skriva vilket forum det kommer från.

Det sagt så var det ett väldigt välskrivet inlägg, man skulle kunna tro att det kom härifrån. :wink:

2 gillningar

Här har du skribenten:

Och här har du inlägget:

Nöjd? :face_with_monocle:

3 gillningar

Varför skulle han credda någon på Malmös forum? Känns ju inte särskilt relevant?

1 gillning

Om man citerar vad någon annan skrivet (oavsett varifrån) så är det rimligt att man ger cred till författaren. Det är väl inget kontroversiellt eller irrelevant?

6 gillningar

Kan tycka att det beror helt och hållet på va det är och va det handlar om. I just detta specifika fall tycker ja verkligen det är irrelevant att ge någon cred. Är det du som skrivit inlägget? Annars känns det lite konstigt att känna så passionerat över att någon ger cred eller inte i detta fall. Men nu är vi otroligt ot så vi får nog stanna där alt ta det på något annat ställe.

1 gillning

Det är väl mest vanligt hyfs tycker jag

2 gillningar

VD Sylvegård hyfsat förbannad på Björn/HV.

Edit: såg precis att intervjun ligger uppe i andra trådar på forumet, men tyckte denna tråden kändes (mest) rimlig att posta i.

3 gillningar

Eftersom jag är född pessimist dök följande tanke upp i mitt huvud.
Liljander hade kontrakt med Malmö, HV med en större budget lockar. Vips är han anställd av oss. Vad skulle hända om tex FBK skulle börja vifta med sina sedelbuntar?
Inte så att han har något direkt hjärta för vår kära klubb.

Har FBK så mycket mer pengar än HV?

Är vare sig vi vill det eller inte en klubb med vinnarkultur.

Tror inte Björn är sån som person. Just nu blir han utmålad som samhällets största judas. Han hade vadå, 15 raka säsonger i Frölundas förening? Är omtyckt av de flesta andra sportchefer i ligan, förutom han i Malmö. Nej just det, de har ju ingen sportchef…

Skillnaden på Björn och ”Sly” (Vilket uselt smeknamn) är att sistnämnda gör pajkastningen offentlig. Liljander sa vid nån intervju att det finns flera anledningar till flytten men han håller det seriöst och framförallt så fortsätter han inte pajkastningen. Sen återstår det och se om han fortsätter vara den stora mannen i det hela och undviker offentliga uthängningar.

3 gillningar

Beror nog på hur man skriver kontraktet nu med Björn. Malmö skrev ett skitkontrakt för att gardera sig. Att ha en väg ut om de inte skulle vara nöjda. Nu ångrar de det. Vilket märks rätt tydligt i intervjun med Sylvegård. De sitter där pga sig själva. Sämre kontrakt än vårat med Chris.

FBK har sin kassa. Skulle säkert kunna göra likadant. Men då jag hoppas att HV lärt sig hur man skriver kontrakt och vi lär isåfall bli bra kompenserade.

2 gillningar

Jag tycker att HV71 gör rätt ännu så länge.
Malmö försöker kasta paj via media.
HV71 förklarar lugnt och sansad kring situationen på medlemsmötet.

Nu gäller det bara att fortsätta hålla huvudet kallt och inte lämna några kommentarer.

Jag tycker Malmö sänkt nivån lite väl lågt.

8 gillningar

Man ska aldrig säga aldrig. Men är mer trygg med Abbott och gänget än föregående. Då hade storyn varit ute sen länge.

1 gillning

Sen är det ju som vår ordförande sa att om någon vill lämna spelar det ingen större roll hur avtalet ser ut, utöver att man håller någon kvar som vill lämna, som inte vill vara där. Så, med andra ord, HV71 får se till att han trivs och inte vill lämna. Det är mycket mer än pengar som det handlar om. Precis som med Chris.

Var det inte Joey vi släppte när han ville till Schweiz. Så, tänker att Malmö inte behöver fundera på själva kontraktets utformning vad gäller möjligheten att lämna utan varför han ville ha en ny utmaning. Fanns det nåt vi kunde gjort? Blir sjukt att stirra sig blind på dessa villkor.

2 gillningar

De har mer pengar men för mig de har det uppbundet i arenan med på något sätt.

Om du(Björn Liljander) går in och läser forumet och kliver in i ditt tråd; Vi är så tacksamma att du kommer hit till HV71 och hoppas på vi alltihop skapar något magiskt tillsammans! Varm välkommen igen och nu rock n roll och kör hårt!!! glöm Malmö!

5 gillningar