Tråden om GM Chris Abbott

Han kan prata svenska men han kör väl engelska när han vill vara säker på att det blir “rätt”.

3 gillningar

När jag lyssnade på intervjun så lät det som att de känt varandra länge och kommer bra överens men vi får väl se vad som händer om det går dåligt i höst.

3 gillningar

Grym värvning.
Mkt nöjd .

3 gillningar

Jag tror detta blir bra :wink:

3 gillningar

Hur kommer det gå för Chris Abbott som GM?

• Han försvinner inom tre år
  • Han stannar längre än tre år
0 röster

Skriver här istället för tråden om lagbygget då det känns mer ontopic.
Detta inlägget är riktat till @Quila och andra som är lite tveksamma eller fundersamma till Chris och vad han faktiskt åstadkom i bandyklubben från Ängelholm.

Lite bakgrund. Chris kom till en klubb som säsongen innan med nöd och näppe kvalat sig kvar i högsta serien. Dom elva säsongerna innan dess hade man deltagit i nio kvalserier och aldrig i sin 70 åriga historia hade man vunnit en slutspelsmatch. Med andra ord så var det ingen toppklubb Chris och hans bror Cam anlände till hösten 2017.

Chris och Cam, framförallt den förstnämnde, kom in och gjorde rejäla förändringar i föreningen. Man ändrade hela mentaliteten i klubben. Från att ha haft en ganska “loj stämning” i föreningen till att bli betydligt mer seriösare. Innan brödernas övertagande så var det inte ovanligt att spelare tog till alkohol och festade på stan efter helgmatcher och var allmänt oprofessionella. Man förändrade hur man tränade, spelade, agerade och tänkte. Man satte en mycket starkare kravställan, än vad man tidigare haft, och satte ramar och regler som tog Rögle från att vara en ganska medioker förening till att bli en av Sveriges mest framgångsrika hockeyföreningar. Då syftar jag inte enbart på A-lagsnivå utan även på juniorsidan där Chris har varit högst delaktig i de framgångar som skördats (bland annat SM-guld på J20-nivå förra säsongen). På A-lagsnivå så har Chris ställt lagbyggen som inte bara tagit klubbens första slutspelsseger utan även spelat två SM-finaler (räknar årets säsong som Chris lagbygge), vunnit en CHL-titel samt att klubben blivit utnämnd till årets hockeyklubb i Europa 2022. Utöver detta så har man även en serieseger och tre top3 placeringar i SHL’s grundserie. Inte en enda gång kvalade man för att hålla sig kvar i högsta serien. Helt okej resultat med tanke på att man som sagt aldrig ens hade vunnit en slutspelsmatch innan Chris Abbott kom till klubben.

Chris fick inte bara möjligheten att förändra Rögles laguppställning utan fick mer eller mindre fria tyglar att göra en rejäl makeover i klubben. Visst har det funnits uppbackning rent ekonomiskt av sponsorer men man har absolut inte haft mer resurser än exempelvis HV71 eller andra toppklubbar. Att Chris har lyckats värva och bygga bra trupper speglar sig i de resultat och framgångar man haft. Det som har imponerat mig mest är hur han lyckats locka och, tillsammans med sin bror Cam, utveckla så många talangfulla spelare. Adam Engström, Nils Höglander, Marco Kasper, William Wallinder, Adam Edström och Calle Clang är ett par exempel på unga talanger man lockat till sig och förvaltat. Finns även flertal exempel på spelare från HA, och andra SHL-klubbar, som Chris värvat in och som gått och blivit toppspelare genom att träna och spela i “Abbottsskola”. Visst har han gjort några dåliga värvningar också men vilken sportchef har inte det?

Chris fick inte sparken från Rögle på grund av sin prestation, sitt arbete, utan på grund av att han är bror med Cam, huvudtränaren, och gjorde det då till en omöjlighet att vara kvar när föreningen valde att sparka Cam. Man hade nog gärna haft kvar Chris men nu blev det en omöjlighet då Chris och Cam var en “paketdeal”.

Nej Chris är enligt mig helt rätt för HV71. Han är precis vad vi som förening behöver. Han kommer inte bara förändra laguppställningen utan även den veka förlorar mentaliten som smugit sig in och tagit fäste i Husqvarna Garden. Chris tog med massor av saker från HV71 till Rögle, förhoppningsvis så gör han tvärtom nu.

23 gillningar

Känns surrealistiskt att vi fick honom som sportchef om jag ska vara ärlig…

1 gillning

Hade önskat alternativet att han fullföljer sina tre år och därefter lämnar.

Almen Bibic, expertkommentator i TV4 och även en ledare som plockades in till Rögles förening av Chris Abbott. Lite hur han ser på Abbott i HV71, intressant.

TV4 Play: Abbotts första åtgärd? Byt lagkapten! Abbotts första åtgärd? Byt lagkapten!

4 gillningar

Har läst Röglefans skriva att han misslyckats med många värvningar från ahl, tyska, finska ligan. Någon sa att han misslyckats med 70 procent och pekade mot den stora spelar omsättningen senaste 2 åren. Vad säger du @Jompii

Var på flashback dock. Har frågat ett diehard Rögle fan mer ingående om det så får se vad han säger

Att misslyckas med 70% av sina värvningar och ändå åstadkomma sådana resultat över relativt lång tid låter rätt osannolikt. Men jag är inte heller på några sätt en Rögle-expert

3 gillningar

Gillar Freijds fråga: vad har du för minne från den här…building? :sunglasses::grinning:

3 gillningar

Håller med. Men värva spelare, sparka,värva, sparka, värva bra och sedan ha en stomme redan med hemvändare och bengan, så kanske? Var bara en kommentar jag såg. Vi får se helt enkelt

Klart att han har gjort ett par felbedömningar men att han skulle ha gjort 70% misslyckade värvningar är ju bara ett bittert uttalande utan någon sanning. Hade så varit fallet hade Rögle inte haft de resultaten de haft de senaste åren. Låter mer som att han beskriver HV71 och våra värvningar.

Man har väl haft ungefär en till två värvningar varje säsong som inte slagit väl ut. I år var det Thomas Grégoire och Johannes Johannesen, säsongen dessförinnan Kim Rosdahl och innan dess Robert Lantosi. Så visst några floppar men säg något lag som inte har liknande resultat? Det finns ingen sportchef som är 100% med sina värvningar. Det positiva med Chris har väl varit att när en kass värvning uppenbarat sig så har han agerat snabbt. Likaså spelare som har en viss potential men inte riktigt får till det, t.ex Riley Sheen i år och Éric Gélinas förra säsongen, så agerar han snabbt. Just Chris handlingskraft är något jag gillar. Är det något som inte funkar så agerar han. Han hymlar inte.

Sen har han väl gjort två värvningar ifrån tyska ligan i form av Riley Sheen och Ryan McKiernan. Riley var väldigt bra första säsongen, när han inte var skadad, och Ryan gjorde det okej (även om förväntningarna var högre än vad han presterade). Han har även knappt värvat från AHL och det han värvat tycker jag ändå varit okej, t.ex en viss Joey LaLeggia och även Brady Ferguson. Bowlby har även han varit okej. Leon Bristedt kom ju från flera år av universitethockey och slog igenom i Rögle. Finländska värvningarna har väl, likt alla andra lags värvningar från Finland, varit lite hit or miss. Tony Sund var ingen höjdare men lirade likt förbannat landslagsspel. Säg dessutom en annan sportchef som kan lyckas få in spelare som Moritz Seider och Bichel på NHL-lån.

Så nej jag håller inte med om att Chris står för 70% misslyckade värvningar.

10 gillningar

Tusen tack @Jompii för ett grymt bra inlägg och bra också att du föregår med gott exempel och flyttar diskussionen till en mer lämpad tråd! :+1:t2: Med det sagt så lyfter jag på hatten och välkomnar Chris Abbott och hoppas han lyckas få vind i seglen även i vårt HV71.

9 gillningar

Gött jompii att ha dig här. Lät mest som trams ja, gillar handlingskraftig. Tycker Stille var grym på det med att skeppa misslyckade och fylla på med vad som behövs. Låter lovande Tack ska du ha vår käre Rögle korospondent. Kan man ens säga så? Iallafall snyggt!

3 gillningar

Chris har gjort en hel del tokiga värvningar, även ledare. Så skulle inte lägga honom som en toppGM men helt OK.

Dock är han ganska bra på att avsluta i bra tid om det inte fungerar med någon värvning. Har ju spenderat stora summor på truppen och inte alltid fått en bra utdelning.

Bra på att hitta unga talanger som snabbt utvecklas. Även vissa guldkorn som Kodie Curran.

Så klart är han bättre än Hult och Nubben givetvis men absolut inte outstanding på att få valuta för pengarna. Rögle och HV har legat i topp i spelarbudgetar senaste åren.

Kanske rätt för HV i detta läget som föreningen befinner sig i och ett bra läge för Chris att komma in i.

Tror han kommer att få tid på sig innan ev motorsågar kommer fram så bara att hoppas att han blir kvar kontraktstiden ut vilket jag tror faktiskt.

Tror personligen inte att det blir någon succe men ej heller något fiasko och är inte så exalterad över detta.

Det är väl även Abbot som tog in Kodie Curran?
Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Den scoutingen skojar man inte bort.

3 gillningar

Chris var även först med att ta in en viss Joey LaLeggia…

5 gillningar

Stämmer. Som du ser i inlägget ovanför så nämns kurran. Tambelini var också lyckad till skillnad mot foppa

2 gillningar