Tråden om GM Chris Abbott

Så många tokiga ledare har han väl inte tagit in? Visst Lars Johansson var ingen bra kombo med Cam men sen har vi ju Cory Murphy (nu i NHL), Max Bohlin, Jan Larsson, David Printz var helt okej och Roger Hansson avslutade ju bra. Runt om tog han in den otroligt tekniskt/statistik-skickliga Zach Ellenthal, Almen Bibic till juniorverksamheten och han lärde upp Hampus Sjöström som nu är sportchef och Peter Hirsch har gjort ett bra jobb som målvaktstränare för Clang och Rifalk. Betydligt fler plus än minus enligt mig.

1 gillning

Vilket han själv nog inte ser som en merit eftersom han dumpade honom genast. Så bra men aldrig långvarig. Bådar gott, även om du är bra så kvittar det för Chris om du inte är fullt seriös med träning eller vad fan nu kan ha varit

Jag vet att Wikegård träffade bröderna Abbott i “Wikegård vs”. Har för mig det var ett ganska intressant avsnitt, där Chris bland annat pratade om vad han tog med sig från HV71 till Rögle, men kan tyvärr inte hitta det, någon som var bättre lycka?

Var från oktober 2019 om det hjälper @Jompii datumet kan inte stämma? Fan kändes inte som de varit där sålänge haha. Här är ett kort klipp

Någon annan på internet hade gjort oss en tjänst:

Verkar inte finnas kvar TV4 play tyvärr.

4 gillningar

Tänkte mest på spelare men även Lasse J. Menade inte att det var en massa heller, fel uttryckt.

Sen är ju inte Printz kanske någon succe i Rögle och en del andra men lämnar det där.

Känns som om Larsson fått rycka in allt som oftast.

En svaghet är det ju också att inte reagera när Cam tappade omklädningsrummet och inte kunna skilja på sak och person.

Många nämner Tambellini. Visst en bra och prisvärd värvning då men inte direkt prisvärd senaste säsongerna.

Bengtssons kontrakt lite väl saftigt… Många dyra nyförvärv som floppat dessutom. Finns en hel del tveksamheter.

Allt blir ju inte bra, naturligt, men jag tycker ändå han spenderat mycket pengar utan att få full valuta. Speciellt senaste säsongerna.

Förra säsongen var det svaga centrar, denna säsongen en massa backar utan spets innan Bichel och LEJ kom in.

Så Chris blir troligen OK och antagligen dyr samt troligen bra på att få in rätt attityd och bra så till att börja med.

Jag är nog lite mer Quila över det mesta som kommit in men också glad att vi rensat ut det mesta som behövdes.

Vissa punkter jag hade velat bemöta, men orkar inte. Dock hade det var kul att veta hur du bedömer Tambellinis senaste säsonger. Han kom trea i poängligan så sent som förra året. Vad har du för krav där?

1 gillning

Tambellini och Bengtsson är väl kanonvärvningar jämför med Tikka, Nättinen och Bödker? Går inte att jämföra.

3 gillningar

Kollade precis igenom Rögles lagbygge sedan -18. Inte många floppar där. De spelare som t.ex. lämnat under säsong är garanterat att det skurit sig med Cam eller annan då de levererat bra både tidigare och efter. Sånt är näst intill omöjligt att veta innan. Så nä, jag köper inte att han värvat mkt floppar till Rögle.

2 gillningar

Jag hoppas också att Chtis Abbott lyckas i HV, precis som alla andra här. Dock vet vi ju att man oftast inte är så objektiv när det kommer till att bedöma nyförvärv. Man vill så gärna att det ska bli bra så man kanske inte ser hela bilden.

Det har varit ganska många spelare, ofta väldigt dyra, som inte varit prisvärda. Som sagt väldigt dyra trupper men sämre resultat senaste åren.

Tambellini gjorde poäng förra säsongen absolut, tror mycket var i PP, men hade dåligt ± trots spel i toppkedja. Glidit runt och haft topplön och blixtrat till med sitt skott. Självklart inte typ Tedenby nivå på något sätt.

Sen är det ju långt ifrån HVs katastrofala nivå på nyförvärv och kostnad kontra prestation men vi ska nog inte jämföra med Nubben och Hult.

Jag hoppas också att Abbott lyckas omvandla hög budget till resultat som motsvarar. Att de senaste säsongerna varit hack i skivan. Hur som helst bättre än Nubben.

1 gillning

Underbar översättning…

10 gillningar

Man kan ju naturligtvis vända och vrida på hur det kommer att gå för Chris. Men det man kan konstatera är att både rekryteringen av Anton B och Abbott så är ju tongångarna positiva från början. Stor skillnad mot Nubben och Montén där det var uppförsbacke från dag ett. Tror inte man ska underskatta en bra start.

12 gillningar

haha så fint då vet vi alltihop att AB är helt trött och sliten redan innan säsongen börjar… skämtåsido men för mig personligen blev jag så väldigt glad att HV äntligen(!) efter många år börjar med undertexten hos HVTV. Det är ett steg i rätt riktning för mig iallafall då jag har inga möjligheter att kunna hänga med all snack hos HVTV 100% pga min grav hörselnedsättning. Håller tummarna att de lär sig hur man använder undertexten med tiden så att blir det bättre och bättre med tiden.

5 gillningar

Vad sa han egentligen?

Minns inte exakt men har för mig att det var något med energi. Var massor av fel i översättningen.

Det du säger är helt korrekt, man får ta HV för vad det är också. Ett bottenlag som pendlat i HA med sprakade tränare och massvis med interna problem. Lägg till Nubben på det och alla hans kontrakt och misslyckade värvningar med maxad budget… Vi ska nog vara extremt nöjda med Abbott när man jämför med vart vi kommer ifrån.

Större delen av intervjun handlade om Chris, därför la jag den här.

Inte så mycket nytt i denna. Men han säger följande:

Jag tittar framförallt efter en toppcenter. Det behovet hade vi redan innan jag kom in i och med att Nick Shore har lämnat. Så center är en prioritet precis som en back potentiellt. Kanske rentav två forwards, vi får se.

Han vill inte kommentera ryktena om Seppälä, Forsberg och Alnefelt.

2 gillningar

Känns ändå som ett väldigt stabilt uttalande. Visst inte särskilt spännande för oss fans men att hålla tillbaka i uttalanden, på det sättet Chris gör, skapar ju indirekt lite arbetsro och lugn. Är även ganska riskfritt då bekräftande av spelare man jagar/vill bli av med kan skapa frustration, hos fans, om det inte blir så som man sagt. Märks att Chris är slipad.

6 gillningar

Märks att Chris inte är Nubben :face_with_hand_over_mouth:

5 gillningar

Visst, kan hålla med om att två niondeplatser i grundserien senaste två säsongerna är sämre än (troligen) förväntat. Å andra sidan har man under Abbotts tid som sportchef även plats 1,2,3. Och två SM-finaler. Så deras senaste fem grundserier är 3,2,1,9,9. HV under samma tid 5, 14, AS, 11, 13… och då har vi högre spelarbudget. Och ja, jag vet att det är en taskig jämförelse. Men inte ens Växjö, med Sveriges vassaste sportchef, har lyckats varje år.