Tråden om HC Anton Blomqvist

Vi kanske ska ta in Brattström också, han är ju fenomenal :innocent:

2 gillningar

Tack för utförligt och fint svar @nick! Det jag tycker man ska separera är alltså att peka på ”vems fel” där spelarna är en del och ledarna en annan. Ingen ”sida” presterar på den nivå man vill och önskar. Där är vi nog alla härinne överens. Nu fungerar ju det inte så i ett lag att 20+ spelare i en trupp och ett tränarteam arbetar var och en för sig utan de är alla i samma LAG - dock än med olika uppgifter och ansvarsområden. AB är den som är högst ansvarig när det kommer till det som rör LAGET. Oavsett vilka spelare det är eller hur de presterar. Det är han som BÄR ansvaret, vilket han också själv vet och ofta pratar om. Han är en gemensam nämnare för alla spelarna och tränarteamet och har till uppgift att utforma ett lag utifrån dessa premisser. Hårddraget, men förstå andemeningen.

Vi är 12 omgångar från ett nytt ödeskval. Jag ser inte att AB har förmågan att vända detta. Vi kan alltså inte tänka långsiktigt.

Och återigen, det är inte allmänhetens åkning där en person som ska vara HC kan ha en hel säsongs ”upplärning” innan han krävs på motprestation. Vi är en elitklubb som vill uppåt och snackar om kravställan - MEN där man åsidosätter prestationen, vilket är så långt från krav man kan komma när man sysslar med elitidrott. AB är toppen av ett luftslott som från dag 1 byggts upp som något han i själva verket inte är och som sedan dag 1 också börjat avslöjas och inte långt senare började den konkreta raseringen. Långt därefter förlängde man kontraktet. Syna bluffen gott folk… Ser ni inte att spelarna gjort det för längesen?

12 gillningar

Blir ju löjligt med allt snack om att AB kommer att bli bra senare. Minimikravet är väl att de ska klara jobbet. Att läsa att han nu lärt sig när han ska ta TO!! Vi tog alltså in en tränare som inte fattade när han skulle ta TO men har nu lärt sig!

Vi måste väl ha en HC som inte behöver ha en barnvakt och ytterligare någon att hålla i handen. Då kan vi ta in vilken nykomling som helst som får lära sig. Tanken med SHL som är högst upp i näringskedjan är att de som kommer dit är klara med grundutbildningen och har talangen för att bli HC i SHL.

Jag tycker att AB saknar talangen för att bli en toppcoach. Du kan snacka rätt i intervjuer, vara intresserad, lägga ner tid men saknar du talangen så hjälper det inte. Vad hade hänt om vi satt Tom Jankovic för att lära sig? Skillnad? Man lurar sig själv genom att särbehandla AB och ge honom alla chanser i världen trots att han saknar kompetensen och resultaten. I 99 klubbar av hundra hade han inte varit kvar och i 99 klubbar av hundra hade han aldrig ens fått ett HC jobb i SHL.

3 gillningar

Detta är sanningen.

3 gillningar

Word! :slight_smile:

Precis min alldeles egna lilla take på det hela. OBS! Ren spekulation men har man kommit till punkten när idé/vision inte bär med sig resultat? Så tappar en grupp förtroende för den. Om så ja då är AB körd.

Problem är som vi alla vet, detta beslutfattande. Fan ta beslutet. Skulle nästan vilja påstå att detta toppar firma Lindbom, AD, nubben. Om inte så i paritet. I alla fall så är det med på topplistan sämsta beslut i föreningens historia.

5 gillningar

Han har underpresterat i ha och shl. Finns inte mycket talang där. Folk förväxlar ung med talangfull. Roger Melin har mer talang och han är gammal gubbe.

2 gillningar

Tycker också att han är talanglös. Saknar känslan man behöver ha. Tror spelarna har svårt att ha respekt för honom efter ett tag. Klyschorna blir bara irriterande efter ett tag.

Spelare vill ha coacher som vet vad de snackar om och som de får respekt för. Ta ex Karlin och jämför med AB. Dag och natt i kunskap, känsla, sätta ett spel, ha koll på läget, förändra osv.

Det som sker på isen skulle jag vilja säga visar att AB tappat laget. De spelar inte för honom alls ser det ut som. Inte konstigt alls skulle jag vilja påstå utan tyvärr en logisk följd bara av inkompetensen. Något måste ske, helst igår.

2 gillningar

Tror nog Anton och Hv skulle må bäst av att han går ner och blir ass något år och får växa in i det.
Han kastades in i ett AIK och gjorde väl det OK där men inte mer. Att han fick kastas in som HC kändes bara panikartat. Återigen så tycker inte jag Stillman har uträttat något positivt då vi har massor av unga talanger på backsidan men ingen som tar jättekliv. Landén och Fransson va bra förra säsongen men som inte tagit kliv.

Men Hv vill nog inte ha mer rullians i tränarkaoset som varit och kommer envisas med att köra på Blomman. Men för hans egen del så skulle han må bra av det. Men tycker han det själv? Knappast!

Tänk om man hade plockar Ante eller Roger som mentor sista delen av denna säsongen.
Nu valde man att förlänga och då är det kört att ändra på det!
Hade man förlorat Blomman till nästkommande säsong så hade det ju inte varit kaos direkt !
Så att man hade så jävla bråttom fattar väl ingen utanför Gardens väggar!

2 gillningar

Jag tror inte det går att göra AB till assisterande.
Det är inte förenligt med hur man upprätthåller strukturer inom en organisation. Folk som blir “demotade” slutar alltid. Såvida de inte tappat det totalt, då hänger de kvar till pensionen.

Det skulle totalt slå undan fötterna under AB, vad gäller förtroende och tillit.

7 gillningar

Ja så är det nu! Man skulle hållt fast vid planen att köra han som ass första året och sen lyfta honom.
Nu är det kört även om det skulle vara bäst för alla parter. Men AB lär inte inse sitt eget bästa.

Det skulle vara om man kallar det för delat ledarskap.

ingen går på det. ingen.

1 gillning

Jo men jag menar att det skulle kunna vara ett alternativ om man verkligen menar det. Att alla kan komma undan med det då. Att i detta läge har vi beslutat att gå med två HC…. Tillsvidare

1 gillning

Vilket “spel” har vi egentligen? Jag ser exakt samma misstag som i höstas. Vi skickar pucken i rundeln OM vi tar oss in i offensiv zon. Jag hade gärna konstaterat Antons omognad att vara huvudtränare i ett “storlag”. Men icke, vi förlänger… ner i HA, ner i helvetets kval. Anton leder oss och får ut mindre av detta lag än vad jag får ur en kaviartub efter att svärföräldrarna har åkt hem. Både Anton och Kalle stirrar på mig, blonda, vältaliga och verkar göra helt rätt. De säljer in mig, ett kokt ägg med kaviar, kanske en macka? Men icke, helt sopslut… precis som Antons HV.

3 gillningar

Antons lillebror Albin Blomqvist lämnar IKO. Han har under säsongen haft ansvar för försvaret och backarna. Av tabellen och statistiken att döma är man nog missnöjda med vad han levererat under säsongen.
Ersätts för övrigt av Daniel Ljungkvist, tidigare HV-spelare.

2 gillningar

Bara hoppas att HV tar efter IKO och agerar så vi får chansen att rädda upp säsongen.

Man skulle lika gärna kunna stärka upp ladarskapet runt Blomman med en “Senior advisor” = Go Gubbe, som bara har till uppgift att skapa en skön harmoni i gruppen.

Lyssande på en hockeypodd och där pratades om Roger Melin och det han gjort med AIK. Handlar mycket om att få folk må bra, känna sig trygga ock våga spela ut. Tror mycket hänger på att vi sitter med mentala knutar som knöts redan när det gick tungt i början av säsongen.

4 gillningar

Varför inte kolla med goa Charles Berglund, gick ju bra förra gången!? Fixade bra stämning och nog dessutom en bra matchcoah.

Näe just det…glömde…

3 gillningar

Lyssnar på HV-podden, “HV är ett bättre lag än MoDo, men MoDo har en bättre tränare”
De sågar verkligen HV längs med fotknölarna…Hade varit intressant att höra dem ställa Blomman till svars.

6 gillningar

Eller Liljander, eller styrelsen (utopi). Men kan börja med AB.