Alla var väl förstått att det bara låter bra hoppas jag. Ja alla förutom lednignen då!
Det låter ju som han har lösningen efter varje match men likförbannat så ser det likadant ut om inte värre matchen efter.
Ska man rannsaka sig själv och laget så måste man ju justera detaljer och inte bara köra på och tro att det ska lösa sig. Det är små små saker som behöver justeras och enkla saker. Är ingen vetenskap utan våga rannsaka sig själv och viljan att utvecklas. Men nejdå! Man kör på med en ny back in för en annan och en ny forward som kommer in. Men spelet ändrar man inte på utan pucken ska ner i rundeln och bakom mål 100 av 100 gånger.
Det är endast och enbart pga prestige och stolthet som Anton inte är arbetslös idag. Han har med råge bevisat sig oduglig på nivån och hade inte Liljander varit så förbannat snabb med att förlänga hade han såklart fått foten.
Fingertoppskänsla = 0. Tyvärr.
Sämsta coachen vi haft, Lindbom och TM framstår ju som kanon i jämförelse.
Lär inte finnas på kartan att man bryter med någon 1,5 månader eller så efter att man förlängt, tyvärr.
Världens mest orimliga och onödiga förlängning, ganska ogrundad kan man säga. Hade det inte hänt hade det inte varit en större presige att byta tränare för att komma ut sisten. Men men.
Jag tror HV kör på, hela vägen ned i HA, jag ser liksom inte vad alternativet är från deras sida, alls.
Jag tycker inte han är den sämsta coachen. Han har vissa begränsningar som jag tror tyvärr blir extra tydligt i ett fuskbygge som HV71.
Jag tycker som sagt det finns kusliga likheter med Nicklas Rahm, som är en väldigt välmeriterad assisterande coach, men inte alls fungerade som huvudcoach.
Jag minns Rahms sejour som huvudcoach i HV som ett enda långt snack om spelsystem, samt att samma svaga spelare kördes konstant utan att några förändringar skedde. Fördmodligen för att dessa spelare följde systemet på träning mycket bättre än andra.
Jag tror resultatet av denna coach-typ fungerar jättebra som assisterande för att lägga en grundstruktur som laget kan falla tillbaka på när de är lite ur fas. Men de är tyvärr inte lika bra på improvisera hockey. Deras fäbless för att coacha sämre spelare som följer systemet medför också att spelare som är mer spel-virtuoser känner sig vilsna och efter ett tag helt tappar sugen, för att det går inte spela med medspelare som blir vilsna så snart motståndarna knäckt spelsystemet.
Och precis som i likhet med Rahm så tar det lång tid innan det kommer eventuella reaktioner och sparkning eftersom både två är bra på att prata system.
Jag gick in i Rahm-tråden tidigare i veckan efter att du lyft likheterna. Och ja. Det finns vissa onekligen vissa paralleller man kan dra.
Vi hyllade Rahm initialt för att han ställde krav.
Vi hyllade Rahm för att han sa “rätt” saker.
Vi tyckte han inte fick ut i närheten av det man kunde förvänta sig av det lag han hade på pappret.
Och mot slutet konstaterade vi att han kanske gör sig bäst som AC.
Så visst finns det likheter även i vad vi tycker och tänker om Rahm och Blomqvist. Det läskiga är att HV åkte ur med Rahm, och att vi precis som nu tycker att förändringar borde ha gjorts tidigare.
Ja det är ju en jobbig liknelse med Rahm. Kanske är det generellt så bland nyare huvudtränare, lite yngre, att dom byggt upp en vision om hur dom vill spela hockey. Har sina idéer. Så här ska vi göra. Det brinner av längtan att lyckas. Sätta avtryck.
När det sen går grus i maskineriet så har man inte så mkt erfarenhet att luta sig mot. Inte byggt på sig så mkt kunskap eller varit utsatt för så många olika scenarier. Man kan ha svårt att ändra sig och då vill man än mer gå hårt på sin huvudidé till spelsätt.
För övrigt så är det ju svårt att veta hur lika Blomman och Rahm jobbar. Hur man agerar på träningar osv. Blomman har väl fått lovord för sitt personliga engagemang med spelare. Yngre spelare. Hur han ser alla. Nu räcker ju inte det liksom.
Tycket väl säsongen med Rahm va fullständig pina att titta på. Konstant hönsgård i egen zon. Och noll tro på det man gör. Riktigt så illa upplever jag inte denna säsong. Ett annat go, en annan vilja att hålla puck osv. Förutom sista matcherna då det varit urbota dåligt.
Sen vad gäller Blomman så tror jag inte HV skulle sparkat honom nu även om inte Liljander förlängt. Jag tror HV valt väg liksom, det är Blomman som gäller nu ihop med Stille. Nu ska det inte sparkas mer. När man valde denna väg så blev ju Stille en del av klubben igen. Kickar man Blomman så lämnar ju även Stille. Tror man inom HV inte vill att Stille lämnar en tredje gång av dåliga anledningar. Tror det är en del av problemet med.
Sen vad Stille bidrar med är ju lite svårt att se från sidan. Han är ju aldrig närvarande i media, vilket jag kan sakna. Skulle vilja höra mer hans input på spel osv. Men han va ju en viktig faktor för Blomman för att skriva på för HV. Så nåt måste han ju tillföra.
Alla utom Liljander och HV71 reagerar på detta.
Ingen ska inbilla mig att Liljander inte fick igenom detta utan godkännande från högre ort. Självklart ett samspel där.
Tragisk riktningsväg HV71 valt. Trodde de va slut på grejen med att belönas för skit i HV71. Jag hade fel.
Tror du verkligen att “högre makter” är involverade i det sportsliga just nu, med tanke på att vi haft ett GM-rally så länge? För mig känns det mer som en sign-off än en diskussion ifall förlängningen lyftes.
Ja, det tror jag. Att komma in helt grön i föreningen och förlänga ett befintligt avtal i förtid trots bedrövliga resultat. Det tror jag absolut man behöver kolla av med de över.
Jo, såklart, men kan det inte ha varit ett arv från Abbott? Allt som har med förlängningen att göra är ett mysterium för mig. Ett så fruktansvärt obefogat och ogrundat beslut…
Jag har ett minne av att jag läst någonstans att det fanns fler klubbar som var och ryckte i AB, samt att man gillar ABs ledarskap och tror att han är rätt för oss långsiktigt, därav förlängningen redan nu.
Eller har jag drömt det?
Det snacket är ju helt osannolikt och han hade ju 1,5 år kvar. Skulle någon jätte komma in och rycka i honom så lär han gå oavsett kontrakt. Finns väl ingen större klubb än HV som vill ha en coach med dessa meriter?
Om exempelvis VIK eller IKO är där och sniffar spelar väl ingen roll? Det är ju bara någon som hittat på något och använt som förevändning. Förlänga med det som skäl är ju komiskt. Jag tror på att BL tycker att AB är grym och vill ha kvar honom länge. Att BL helt enkelt inte ljuger.
Sparka honom nu så får vi se vilken storklubb det handlade om.