Tror snarare AP inte ville spela ner HV i as (det sista han gör i HV?) och därför var fullt motiverad jämfört med under en lång säsong där han petats, flyttats runt och pekats ut.
Men då är den säsongen körd.
Jag ser en genuin människa, en som säkerligen är omtyckt och lätt att bli bundis med bara man ställer sig i ledet och svarar upp mot det han kräver av dig. Vilket i och för sig är logiskt.
Men jag reagerar på följande som han måste utveckla om han ska komma någon vart i det här.
Så länge du följer hans plan får du spela, oavsett ren hockey kvalité, här måste man vidga sitt synsätt. Enkom hårt arbete är inte hållbart. Dagens hockey är en kombination av skills och tyngd.
Gissar (farligt) Hantering av spelare som inte följer planer, eller spelare som har ett annat synsätt, idé eller invändning! Hade ex AP detta?
Processen, vi arbetar hårt för att utvecklas, vi ska utvärderar detta. Självklart kommer det inte bli kännbart för oss. Men jag hade velat höra mer att dem pekar och tryckte mot spelet. 5vs5 och de problem man faktiskt sätter sig i. Hur man anpassar laget utifrån det material du har framför dig. Alla kan inte vinna matcher, stressa och ta bort motstånd på enkom play dirty.
Med detta sagt, AB har chansen att utvecklas och lära sig utifrån det här första året. Men mycket ligger nog i att man som stab börjar med att obekväma beslut. Det är dags att rensa truppen och vi vet ju vilka spelare det gäller.
Nycklar blir att hitta synergier i materialet, spelidé och en bättre bredd. Kan bara lägstanivån komma upp, så är lite vunnet.
Jag hoppas att AB har insikt, men jag ör inte säker. Inte alls.
Att sparka tränare har ju aldrig lett till nåt bra (över långt tid) dom senaste åren. Nu satsa HV på Anton som lyckades hålla oss kvar. Ska blir intressant och se om kontinuitet faktiskt vinner i längden.
Ja, kanske det. Men nu är status följande:
- Anton anställd
- Anton kommer sist i SHL
- Anton överlever både den andra och tredje vågen utav kritik
- Anton lyckas ändå hålla HV71 i SHL
Ingen dålig erfarenhet för att vara en första säsong. Lika bra att köra på honom nu, skall som sagt bli både oroväckande och kul och se om han är kapabel till att få våran förening att lyfta.
Tack Anton och laget att ni klarade SHL platsen till sist, men det satt långt inne. Nu får det bli nya tag och en ny säsong som förhoppningsvis blir bättre. Det innebär att vi inte får ligga på plats 13-14 igen efter 10 omgångar, för då är jag säker på att klockan börjar ticka igen.
Lycka till
10 poäng efter 10 omgångar har varit gemensamt för samtliga föregående säsonger under 20-talet. Laget bör prestera betydligt bättre än så för att visa att man bryter mönster och rör sig åt rätt håll.
Lägger den här för framtiden.
Spyr lite i munnen varje gång jag läser att Le Blomm trots allt räddad kvar HV i SHL.
Borta omgång 12.
Skulle vi ha klarat oss kvar i SHL (ovanför sträcket, kanske topp tio) skulle jag nog sagt ja, men så som det blev nu så nej.
Innan jag får en vettig förklaring till detta, att vissa satts i kyla pga skridskotest, besynnerliga laguttagningar och matchcoachning och favorisering av till synes icie-SHL-mässiga spelare kommer jag aldrig ställa mig bakom Anton. Sjukt att HV gör det. Dessutom på detta att inte göra det bättre under säsongen än kval. Kravställan?
Helt rätt väg att gå. Vad är alternativet? Så längen inge kan presentera en vettig ersättare är Anton vår framtid. Sparka allt och alla låter ju bra men funkat så där. Heder till de som vågar sätta ned foten och välja väg.
Å ena sidan ja så är det. Å andra sidan har Anton uppvisat så otroligt stora brister som coach att jag har svårt att se att han ska få HV att lyfta nästa år.
Har vacklat kring AB, men som så mycket annat i livet handlar det ofta om 2 perspektiv, att streta emot eller att följa med. När vi stretar emot livet kämpar vi och önskar att saker vore annorlunda. När vi följer med livet accepterar vi att sakerna är som de är.
Människors mentala hälsa brukar inte sällan avspeglas i valet av dessa perspektiv, alla gör vi våra val.
När det gäller AB har jag valt att inte längre streta emot, han är vår tränare även 25/26. Jag hoppas bara att han i sin tur kan få spelarna att i högre grad följa med kommande säsong, annars blir det återigen en tuff säsong.
Titta på AIKs lyft bara av att byta Blomman mot Melin. Blomman är en skadlig ledare och okunnig tränare. Sol och vårare får fritt spelrum i HV71, det är som att klubben mest av allt önskar sig en sektledare.
Många verkar förväxla att Blomman är relativt ung med att vara talangfull. Han verkar ha otroligt svårt att lära sig något av den erfarenhet han har. Svårt att bryta mönster. Vi kan inte ha en tränare som behöver fyrastödhjul och hjälp med att trampa för att spelet ska fungera.
Ett alternativ hade varit ett mellanår med Jalonen som är van vid turneringar och kan få ihop ett lag på kort tid. Det här är dock Blommans tråd så vill inte lista namn här.
Dåliga ledare har extrem påverkan på prestation.
Att byta ut en dålig mot en medioker är ett jättelyft.
För lite transparens så hade ju AIK någon däremellan som inte heller var så lyckad.
Hade helt missat Åkerblom. Så ovan vid föreningar som agerar och gör förbättringar under säsong istället för att “utvärdera”
Låter ibland på forumet som att AIK totalt havererat under Blomqvist. Riktigt så var det ju inte.
De slutatde sist och hade varit kval om inte för covid året innan BL kom. Åren där han var tränare slutade man sedan 9a, 9a, 10a och slutligen 3a.
Med Melin slutade man nu 5:a
För det första tror jag att de flesta har förstått att AB kommer vara HC när säsongen startar.
För det andra tycker jag att du lägger fram det lite för enkelt. Speciellt med “När vi följer med livet accepterar vi att sakerna är som de är”, som att det vore en i alla lägen bra hållning.
Om det vore så att AB stod för en jättetråkig hockey, men som gav resultat, så hade nog många kunnat “följa med”, trots att man hade velat se en mer positiv hockey.
Nu är ju det man ska “följa med på” istället en hockey som ledde till en jumboplats, med stundtals bedrövligt spel.
Vad jag menar är att jag valt att ”följa med” i avseendet att det är ett faktum att klubben valt att gå med AB, detta vare sig jag tycker något annat eller inte. Att följa med betyder inte att jag håller med, utan att jag inte låter det bekomna mig lika mycket.
Kan någon annan göra mig arg och irriterad utan min egen tillåtelse?
Ja men Melin kom in i december efter att Åkerblom fått kicken. Under Melin sen vann AIK 16 matcher på raken och tangerade därmed det allsvenska rekordet. Så visst hade det tränarbytet en otroligt stor effekt. Med den utveckling AIK hade efter att Melin tog över så hade de antagligen hamnat högre upp om Melin kommit in en månad tidigare. Jag är inte förvånad att AIK är i semi.
Hur som helst så lyfte AIK aldrig riktigt under AB och jag har svårt att se honom lyfta HV nästa säsong. Kanske om man tar in ett par assisterande som tar större plats, men jag tror inte riktigt AB är den typen av ledare som köper en mer platt hierarki. Han förefaller att vilja vara ensam på toppen. OBS: min ”känsla” och jag kan naturligtvis ha fel.
Och det är ju helt ok att vara sån, men det blir inte bra om leveransen uteblir. Och jag ser inte riktigt vad AB har levererat denna säsong som skulle tyda på att det kommer att gå bättre nästa säsong.
Lagbygget har varit skevt - tveklöst är det så. Men. Man har inte kunnat sätta ett grundspel. Laguttagningarna har varit föremål för kritik. Inga förändringar av formationer, trots att det inte kuggar i. Statuerande av exempel genom märklig behandling av vissa spelare. Man har haft mycket svårt att få ut det bästa ur varje spelare. Tvärtom verkar det som att man har försökt få ut samma sak av varje spelare. Och i vilket lag fungerar det så?
Och sen en annan sak. AB sa innan säsong att han ville att laget skulle ”vila med puck”. Vad menar han med det? Vad är det han ser framför sig? När gjorde HV nånsin det? Jag skulle tro att ingen vet svaret på någon av dessa frågor, AB inkluderad. Hade han ens rätt målbild sett till förutsättningarna? Tveksamt.
ABs facit i AIK imponerar inte. Han har inte kunnat anpassa sig till SHL denna säsong. Kommer han kunna det till nästa säsong? Kanske. Med ett bättre/mer balanserat lagbygge? Kanske. Eller rättare sagt; förhoppningsvis. Men då är vi där igen - hopp. Vi får hoppas. Har vi inte hoppats tillräckligt de senaste åren? Och vart har det tagit oss? Alla har inte det som krävs, även om man kan snacka snacket. Om resultaten uteblir så är det ju just bara det - snack.