Vi är så här ett år efter att han blev klar tillbaka på samma ställe. Frågetecknen är desamma. Vad är Blommans kvaliteter som tränare?
Svaret är: Vi vet inte.
Visst kan man skylla på svag trupp, och skador inledningsvis av säsongen. Men som du också skriver. Vi har inte sett något som än så länge talar för Blommans sak.
Med det sagt är jag av samma åsikt som efter slutsignalen i tisdags. HV-ledningen gjorde en chansning deluxe, de trotsade logikens lagar och står nu här med ett färskt SHL-kontrakt i sin hand. Då vill i alla fall jag ge dem möjligheten att bygga “sitt” HV.
De har ju tidigare tjatat om att HV behöver kontinuitet, och det har ju varit tydligt att de valt det före resultat. De har påstått att HV inte mår bra av att sparka fler tränare och sportchefer, vi behöver lugn och ro. För någon månad sedan köpte jag det inte alls. Men nu, när säsongen är slut och HV fortfarande är ett SHL-lag. Då tror jag vi inte ska börja röra runt i onödan. Med andra ord. Vi får ge Blomman chansen – igen.
Med det sagt. Kommer inte resultaten snudd på omgående nästa säsong. Ja, då är vi snabbt tillbaka till diskussionen om Blommans vara eller icke vara.
Det där är min mardröm - att AB fortsätter i samma hjulspår utan att ta in input och utan att förstå att han är rookie på den här nivån.
Sen ska jag ärligt säga att jag vet ju inte så mycket om hur det går till bakom kulisserna - men jag anser att man borde brainstorma vad som gått fel , kolla igenom matcherna med många kloka skallar , analytikerna och andra och se till att göra saker och ting mycket bättre nästa år.
Inte bara kopiera förra säsongens spel som ledde oss till kval.
Jag tycker AB borde ha stor ödmjukhet inför uppgiften baserat på förra årets resultat och inte leka herre på täppan.
Nionde och tiondeplaceringarna var med lag som i min mening borde huserat i toppen eller i allafall
mitten och tredjeplatsen var efter en jättesatsning både med utespelare och med två keepers som stod på huvudet varje kväll. Spelet såg totalt uselt ut och man var utspelade match efter match, sedan avgjorde gynge i pp.
Går man in på aiks forum och läser 1-2 år tillbaka är alla totalt överrens att aik hade totalhavererat under anton.
Dom var lika oförstående och arga då som vi är nu över att hans kompis malm förlängde kontraktet.
Saken är den att jag är rädd för att dem gömmer sig i sin kontinuitet och att AB fixade kontraktet.
Enligt mig och jag tror att vi har samsyn här lejacques att han tvingades ge AP mer tid och att det är tack vare hann med annat som gjorde att vi höll oss kvar. Ex Dichow. Och att det ena kom av bara farten. Mer än att han coachade till oss kontraktet. Precis som december.
Så länge AB har frisk trupp är jag orolig. Tills den dagen han börja inse att det hänger inte enkom på en sak. Om den kommer, jag är tvek.
Det viktigaste till denna säsong är att Blomman får assisterande med erfarenhet och som haft framgångar. Stillman har inte lyckats i SHL och vet inte om det gick så bra i KHL!
Davidsson är inte mogen ännu och skulle nog må bäst av att börja sin tränarkarriär utanför Gardens väggar om han vill ha en karriär som coach!
Tror mer Davidsson hade varit perfekt som sponsoransvarig och ansiktet utåt mot sponsorer!
En sak som inte riktigt går in i min skalle. Liljander hävdar ju att han och Blomman delar samma syn på hockey.
Liljander snackar även om att han vill ha rörliga puckskickliga backar. Vilket ju helt går emot det Blomman verkar föredra.
Under säsongen har Blomman konsekvent valt bort spelare som Fransson och Hallquisth för att i stället ge backar (som påminner om honom själv som spelare) som Seppälä och Engsund istid.
Ser inte riktigt hur Liljanders och Blommans två olika filosofier ska gifta sig.
Det sägs i Vita Gula Blå att Anton fått för dålig uppbackning av sina assisterande tränare.
I synnerhet från Davidsson som saknat drivet.
Att Anton delvis fått lite oförtjänt kritik.
Jag tycker att den informationen är intressant så ville delge den här.
Den är intressant.
Jag köper den dock inte.
Att Davidsson är svag som asscoach köper jag och skriver under på.
Det gör dock inte att Anton ska vara nära ett bås i HG.
Blomman kan ju bara ha lirat Seppälä och Engsund för att han inte litar just på Fransson och Hallquisth. Han matade ju LaLeggia mest av alla och Alsing som inte är helt kass med spelet näst mest, gissningsvis hade Kaski fått lira en del också om hade kunnat.
Jag kan ändå tro att Blomman vill ha rörliga och puckskickliga backar. Men det spelar inte så stor roll, han kommer ändå inte sätta ett vettigt spel.