Håller delvis med om det du skriver. Min känsla är dock att BL är en sån sportchef som själv vill äga hur laget ska spela (får den uppfattningen när man hör Leise). Han behöver ju då en formbar tränare som är bra på att verkställa en spelidé bestämd av BL och hans närmaste, inte en tränare som ska komma med egna idéer.
Och är det något man förstått så är det väl att Anton verkar vara en OK istränare. Därmed passar han kanske ganska bra som match med BL.
Bara spekulation, men det måste ju finnas en anledning till att BL förlänger med AB och inte går efter en ny Jokinen som vill bestämma allt själv.
Bra poänger ovan och tror också HV är på en bättre plats nu än för ett år sedan. Däremot är vi inte starkare än den svagaste länken och att då ha den, i mina ögon, svagaste länken som direkt ansvarig över spelartruppen är att gambla på hög nivå. En nivå vi kanske inte klarar att hantera om den inte mot förmodan skulle lyckas.
Förstår fortfarande inte varifrån man hittar förtroendet och vad som rättfärdigar hans uppenbart höga förtroende härinne då vi generellt sett kräver prestationer och resultat, men inte när det gäller den som är ansvarig över hur det ser ut på isen? Vi har i mitt tycke en för hög toleransnivå här, eller så är vi helt enkelt bara lättlurade, blåögda och/eller skadade av de senaste årens avsaknad av högpresterande resultat och framgångar och därför är vi nöjda, kravlösa och mätta.
Jag är genuint orolig över såväl inställningen och de låga kraven som ställs och tror inte detta är en väg som kommer ta oss framåt, men hoppas givetvis att jag har fel.
Jag är med på din linje. Jag skulle inte bli förvånad om BL och hans team bygger utifrån sin vision ett någorlunda slagkraftigt lag men att AB inte kan hantera och förvalta möjligheten just pga. av hans oerfarenhet och brister som lös igenom förra året. Ponera att det blir så, hur långt är man beredd på att låta det gå?
Kommer vi stå där igenom och prata om den där förlängningen? Varför och hur den kom till! Jag ser positivt på det som BL arbetar med men jag är inte övertygad att AB är rätt person för det.
Jag är också positiv till BL och mycket av det nya, men det som fortsatt luktar illa är AB och att han på något märkligt vis inte verkar behöva bevisa resultat utan det räcker med ord. Vad har karln presterat som rättfärdigar förtroendet? En tredjeplats med AIK i HA och två kvartsfinalförluster? Ett högpresterande spel och en förmåga att få ut max av spelare? Mindre troligt. En inflytelserik retorik och kommunikativ skicklighet? Mer troligt.
Men vi nöjer oss med det, för vi är HV71 och vi spelar bäst ändå. Så trött på avsaknaden av tävlan, ödmjukhet och KRAV på riktigt, inte bara snack om ”kravställan”. Prestera eller passera.
Jag är beredd att ge han 10 matcher in i säsongen, ser det då fortfarande förjävligt ut så kommer trycket bli för högt från oss supportrar och partners osv att en sparkning är det ända möjliga.
Hm, ytligare en farhåga kommer här. Det vi tros veta utifrån det vi fått till oss av ALI är att man arbetar med kontinuitet.
Jag tror såhär. AB har som vi alla vet talets gåva och intresse för människor och organisationer. Packar man ihop det blir det är fint paket, säljer sig självt för den som är beredd på att lyssna med rätt öra. Det har ALI ihop med allierade gjort. Men det dem inte har tagit med i beräkningen är det sportsliga, nåväl det ligger inte på deras bord. Därför har dem som @lejacques är inne på lagt över initiativet till BL och hans team. Det är han som ska lösa det sportsliga, och till det är jag som sagt aning smula positiv. Det som jag inte är varken positiv eller övertygad över är just AB och ledningens sätt att utse han, att det är han som ska ta oss framåt rent sportsligt.
Återigen jag skulle som sagt inte bli förvånad om vi landar i att det här INTE kommer att funka. Det är för övermäktigt oavsett vilket lag AB än skulle förfoga över. Och just det har jag en känsla av att ledningen inte tagit höjd för. Det är en skit sits.
Jag tror (och hoppas) verkligen att det finns något där Blomkvist faktiskt har förmågan att hantera en spelargrupp och med sin retoriska skicklighet kunna ena laget. Förra säsongen blev nog helt enkelt för mycket, för tidigt. För många burkar, för mycket sylt, uppgiften växte honom över huvudet. Men det betyder inte att potentialen inte finns där. (hoppas jag)
Menar ni att varken Liljander eller Abbott har kunnat syna Antons snack och inte har koll på hans arbete och om han skulle vara en charlatan? De har nog stenkoll på Anton och hans kvaliteter som tränare. Grabben är 35 år, och har haft 1 säsong med ett kenth bygge i högsta ligan. Klart jag också har haft funderingar på om det inte vore smartast att ta in nån gammal stabil tränare som när vi tog in Tommy Samuelsson.
Men ärligt talat, vad är framtiden i det?
Jag tror Blomman behöver stadiga assisterande, och jag hoppas och tror att en sådan är på väg in.
Ja, Blomman är verkligen fenomenal på att snacka.
Efter att ha lyssnat på podden så är även jag beredd på att ge honom en chans till.
Å andra sidan.. vad har vi för val?
Man kan bara hoppas att Hv slipper slla dessa jävla skador nästa säsong.
Jag vet, man kan inte skylla allt på skador, men det håller ju inte att halva laget är otillgängligt säsong efter säsong. Då kommer vi aldrig att lyfta oavsett coach.
Det här kommer upp ofta, och säkert var tionde inlägg senaste tiden i den här tråden.
Men han har ju verkligen inte det.
Jag tycker att han är outhärdlig att lyssna på. Inte ett enda ord kommer naturligt. Det låter som partiledardebatt när alla vill få fram just sin talepunkt och säga rätt saker.
Jämför det med Rönnberg, Bulan, Melin, Hallam, Kollar och många andra som har ett mer “normalt” språk. De pratar som att de inte behöver betänketid inför varje mening, utan faktiskt kan det de pratar om.
Det är detta jag menar. @guld, du tar upp om skador när vi pratar AB och @aviar, du tar upp om framtid och att AB är ung. Inget illa menat specifikt mot er men det är såhär tankegångarna går rent generellt här. Det pratas inte om prestation och resultat utan om förhoppningar, antaganden och bortförklaringar. Varför gör vi det när det är sportsliga resultat som bör stå i fokus. Jag tar hellre en gammal stofil om det ger oss bättre chanser att vinna än att satsa på en som anses ha framtiden för sig. Ser inte potentialen, bortsett från en retorisk och kommunikativ skicklighet och att så många sväljer detta gör mig än mer övertygad om att just detta är främsta skälen till att AB ens är kvar som HC på elitnivå.
Ju bättre snack om saker desto högre borde väl kraven på resultat bli - och inte tvärtom. Eller?
Det enda jag ser som talar mer för att det blir en bättre säsong i år är intåget av Björn och Leise, det finns liksom en idé och det känns som att det är Björn som faktiskt kommer ta ansvaret för sporten, det är dem som ska se till att laget ska prestera. De vill sätta ett spelsätt som de vill spela och bygger laget efter det, det är ingenting jag direkt hört från HV71 tidigare. Det håller på att byggas en röd tråd. Men det har ju egentligen inte något med AB att göra utan snarare vår GM och analytiker som formar ett spelsätt som HV71 ska spela. Det känns som tidigare att det inte direkt varit något samspel utan mer SC har värvat spelare den tycker är bra, och sen låtit tränaren ta över och bestämt hur de ska spela
Alla vet ju min ståndpunkt i Blomman-gate. Den är glasklar.
Han är ju klart sämst, de bevisade han med eftertryck i vintras.
Nu snackas de om att addera Rahm till den staben. Många verkar lyriska. För mig är de en mardröm. Han är ju den näst sämsta vi haft, efter Blomman. Mardrömmen blir värre och mörkare för var dag.
Hoppas man gräver fram tillräckligt bra lirare för att hålla dessa 2 under armarna.
Nej, Anton har inget kvar att bevisa i HV, han har bevisat nog. Hoppas Björn är snabb med utskjutningen i vinter när de bär åt fel håll i augusti.