Tråden om HC Anton Blomqvist

Det är väl exakt det Blomqvist försökte med? De ändrade spelidén efter tillgänglig material istället för att värva spelare efter spelidé?

1 gillning

Det är väl en kombination. Men nej. Så bra var inte spelarna. Särskilt inte bredden. Det spelar ingen roll om 1:a-kedjan gör mål om 3:e- och 4:e-kedjan släpper in mål. Omvänd jenka. Så laget var inte tillräckligt bra. För många endimensionella spelare.

Men samtidigt fick man inte ut vad man hade behövt av de bättre spelarna. AP levererade i kvalet, men hanteringen under säsongen var märklig. Ang försvann. Luoto blandade och gav. Samma med OFM. Men Tikka fick massor av speltid i avgörande situationer. Tyvärr blev de ofta avgörande i negativ mening.

Förberedelser. Laguttagning. Matchcoachning. Här hoppas jag verkligen att smeden lärt sig. För under gångna säsongen var mycket av detta märkligt.

11 gillningar

Det kan vara jag som aldrig riktigt såg när den spelidén ändrades. I kvalet såg jag dock lite andra tongångar, inte minst från de vi talat om ovan, du menar att det var Blommans direktiv?

jag tror att när björn kom in och framförallt leise, så blev staben större och de kunde verkligen dra nytta av att identifiera brister i modos spel och anpassa sitt eget spel efter det, jag tror det är en kombination

2 gillningar

Dem ändrade spelidé i omgång 45 typ, på tok försent.

1 gillning

Är definitivt redo att ge Blomman en ny chans, förhoppningsvis är det fler spelare som är redo att sätta in lite mer kräm i sina byten.

2 gillningar

Med andra ord: förväntningarna på Blomman, med detta team av underliggande siffror och statistik bakom sig, är ännu större den här säsongen än förra. För är det någon som kan påverka vilken kräm en spelare har i bytena så är det en skicklig coach.

3 gillningar

Självklart @Quila. Nya tag nu. Nu litar vi på Blomman med den nya truppen och inte en som han ärvt. Tills motsatsen är bevisad.
Lovar härmed att även jag kommer såga Blomman om det ser likadant ut denna säsong. :wink:

3 gillningar

Exakt, det var ju det som var själva poängen… :upside_down_face:
Diskrepansen mellan tänkt spelidé och spelarmaterial som gjorde att man inte kunde sätta det grundspel man ville.

Och nej, det betyder ju inte att spelarna i sig är dåliga, eller att tränaren är dålig. Det betyder bara att tränarens idéer inte klaffar med hur spelet är uppbyggt.

För att ta mitt eget jobb inom kommunikation som exempel. Jag är en jävel på att skriva men får vi en chef som tycker att alla ska satsa på Tiktok så är jag inte rätt person…

Om spelarna är/var för dåliga är ju egentligen semantik. Vi hade för många komplementspelare till bärande roller. Oavsett om man ser det som att spelarna är bra eller dåliga så var många av dem inte tillräckligt bra för den roll de fick. Eller rätt spelare för den roll de fick. Som sagt. Beror på hur man ser på det.

1 gillning

Tror vi Nubben hade en idé hur han ville att HV skulle spela eller tog han bara gubbar han tyckte verkade bra? Att Blomman sen ska försöka “smida” ihop detta med en träbit, en bit fläskfilé och två nävar smultron…

1 gillning

Du kan inte baka en prinsesstårta av bajs

2 gillningar

Om ryktet stämmer att Tikka värvades på uppstuds efter att Nubben såg honom i en landskamp, som han var på för att se en annan spelare, så låg nog inte så mycket idé bakom…

3 gillningar

Nej, vem har sagt det?

Känns som Blomman tog efter det här med att inte ändra spelsystem.

Fått en ny kollega som är rätt insatt hockey gnagare. Vän med våran gamla gris Jämtins farsa med mer.

Dagen AB försvann var en glädjens dag hälsar han. Problemet de upplevde det var hans övertro på spelsystemet, och att inget får lösas av spelarna på isen. Väldigt dålig på coachning, matchning och individuell utveckling av spelarna.

Han satte kaffet i fel strupe när HV signat AB och var säker han skulle sparkas inom de första 5 matcherna.

Isgnagarna blev splittrade i två läger då Blomman är bra just på att tala. Inget nytt i detta och precis samma som händer hos oss upplever jag.

Ni vet ju redan min ståndpunkt. Jag hade inte gett Blomman ens nöjet att vara kvar till första träningsmatchen.

Skål och god fredag.

7 gillningar

Det är ju just så. Finns en sak Blomman bevisat såhär långt och det är att han är bra på att prata. Det finns inga resultat att skryta om. För många verkar det dock räcka att kunna säga rätt saker, men tycker att det pratas alldeles för lite prestation över hans tid här med tanke på att det är elitverksamhet som det hela handlar om. Obegripligt att så många köper snacket rakt av och är beredda att ge han än mer tid, men där ser man vältalighetens makt och inverkan på omgivningen.

Finns det något som talar för att AB ska leda detta lag till framgång? Ge mig ett rimligt skäl som inte handlar om bortförklaringar om förra säsongens ”undermåliga lagbygge” eller AB:s första säsong i SHL. Vad har AB presterat på elitnivå för att ha detta förtroendekapital?

10 gillningar

Ja den här säsongen har han väldigt mycket att bevisa i mina ögon. I allt hans prat är det nåt som inte lirar i mina öron på nåt konstigt sätt.
Tycker att man hörde(!) mellan raderna i senaste podden att han hade problem med att andra i ledarstaben skulle vara för mycket delaktiga och att han inte var van vid det. Att han själv behövde jobba med tilliten till andra. Det är precis den bilden jag har av honom, att han vill kontrollera allt själv lite för mycket.

3 gillningar

Problemet är väl att HV, som många gånger förr, la alla ägg i samma korg. Förra året var det Blomman-korgen. Blomman skulle staka fram HV:s nya väg.

Nu får jag känslan av att HV som förening tagit tillbaka initiativet genom att lägga ansvaret främst på Liljander. Utifrån det jag hört i poddar och läst mig till i intervjuer så skulle jag säga att Blomman gått från högsta hönset till enkom tränare.

Liljander och Leise är de som har mest att säga till om. Blomman får framöver fokusera på det en tränare ska göra. Få ihop truppen och leverera resultat.

Nu är jag inte alls såld på Blomman. Men det ska ändå bli intressant att se hur han hanterar kommande säsong då han inte kommer ha händerna i lika många syltburkar.

10 gillningar

Är absolut inte på långa vägar helsåld på Blomman men någonstans måste vi ändå ta i beaktning att två av landets mest ansedda sportchefer och då tänker jag inte på han som ska sätta en ny standard i svensk hockey i Timrå!
Abbott och Liljander ser båda Blomman som mannen som ska leda HV in i framtiden, så jäkla usla hockeymänniskor kan väl inte dessa herrar vara att man sätter det i händerna på vad som denna gnagare beskriver vara en totalt inkompetent tränare??
Är det så har vi ett större problem än Blomman!

7 gillningar