Tråden om HC Anton Blomqvist

Jag tycker att Alsing gjorde en kanonsäsong som nybliven kapten i ny miljö! Samtidigt hamnade laget på sista plats hans första säsong efter att ha blivit trettonde lag förra…

Nu verkar det bli ett mycket bättre lag 25/26 men samma HC. Jag är så splittrad. Men vår nye sportchef och hans analytiker verkar mer verklighetsförankrade så jag är svagt positiv.

Viktigt med en bra 1C och en eller två bra assisterande tränare.

1 gillning

Den är nog enorm på hela föreningen. Inte minst på Björn Liljander. Även på Anton givetvis.

Liljander bygger nu ett lag som är anpassat efter systemet som han kommit in o infört, Anton har har nog varit tvungen att köpa detta. Så ja, jag håller med. Denna säsong är det upp till Anton att förvalta.

Sen är det upp till spelarna att komma till jobbet varje dag, till sista matchen är spelad. O glra precis allt som står i deras makt för att vinna hockeymatcher.

Men hoppas att detta lagbygge är av annan karaktär.

4 gillningar

Jag säger inte att du har orealistiska förväntningar. Men 15 poäng efter 10 är ett snitt som på hel säsong hade gett ett åttonde plats i år. 2 i snitt per match hade gett en överlägsen serieseger.

2 gillningar

Anton pratade om att vila med puck och spela med mycket puckinnehav långt innan Björn L kom till HV. Jag tror inte Anton anpassar sig efter Björn, utan att de båda faktiskt har samma filosofi, och nu bygger Björn ett lag som passar hans och Antons spelidé.

8 gillningar

Hoppas bara att det även ingår att göra mål. Och att släppa in färre mål än man gör. Då är jag nöjd med spelidén.

4 gillningar

Om det är någon som inte har lyssnat på detta avsnitt, gör det, låter proffsigt och tror så mycket mer på Anton än vad som visats förra säsong.

1 gillning

Anton är en mästare på att tala men han har mycket att bevisa i form av en acceptabel slutprodukt.
Med det sagt så har jag inte gett upp hoppet om att Anton är rätt man men som sagt upp till bevis!

12 gillningar

IN ANTON WE TRUST. !!

FUCK YEAH!

3 gillningar

”We”.

7 gillningar

Jag hoppas att Blomkvist har lärt sig mycket under första SHL säsongen, bland annat hoppas jag att resultat av ev. nya s.k skridskotester hålls inom omklädningsrummet så att det kan användas som lite triggning och öka gruppdynamiken men absolut inte offentliga som diskuteras i varenda media under någon vecka. Det är förödande för gruppen och nästan på mobbingnivå.

1 gillning

Han har extremt mycket att bevisa. Han är just nu föreningens absolut största frågetecken och svaga punkt. Borde sparkats för länge sedan. Men…

nu gjorde vi inte det så hoppet står vid att allt han gjort fram till nu är läropeng och att han blomma… växe… tar ett enormt kliv i sin utveckling och kompetens.

6 gillningar

I do!

3 gillningar

Håller med om att han har mycket att bevisa, men han fick också ärva en bajsmacka får man inte glömma. Det är intressant det han säger att man inte alls kunde spela som man ville pga spelarmaterialet, och att det var en helt ny situation för honom. Att normalt så brukar spelarna få anpassa sig till spelsystemet, men här fick man istället göra tvärtom.

Och det blir ju så när Nubben shoppat loss utan nån som helst tanke på vilka roller etc spelare värvas för. Så det var väl Blommans sätt att lite subtilt såga värvningarna.

Som sagt fortfarande mycket att bevisa, och det här året är verkligen det riktiga examensprovet som jag ser det. Nu har han fått vara med från dag 1 i arbetet med att sätta ihop laget tillsammans med Björn. Även om en del Nubbenska spelare är kvar.

7 gillningar

Ett sådant uttalande är ett underkännande av (inte bara knet, alla vet att knet är knas) större delen av förra årets trupp, vilket betyder (hoppas jag) att han kommer skicka ofantastiska fyran (som egentligen är många fler än så) åt fanders.

I WISH!!!

3 gillningar

Ska inte en bra coach kunna göra något bra utifrån de förutsättningar som ges?

2 gillningar

Får mig att tänka på det gamla talesättet: ”den oskicklige smeden klandrar stålet.”

Vi får hoppas att även smeden lärt sig mycket, så att stålet kan hanteras på ett skickligare sätt kommande säsong.

11 gillningar

I detta fallet har smeden fått smida med trä.

3 gillningar

Ja, för var verkligen laget så dåligt egentligen?

Alsing, Laleggia, Day, Engsund, Seppälä och Sjöholm skulle mycket väl ha kunnat spela i något annat SHL-lag, eller har jag fel? Det är en helt komplett backlinje på pappret.

På pappret skulle även forwards som Louto, Ang, Borgström, AP, Kero, Lenc, OFM, OSL, Brännström och Tikka kunna ta en plats i många SHL-lag, eller har jag fel? Det är åtminstone 3 kompletta kedjor.

Så nej, jag håller inte med om att fjolårets lag var så himla dåligt. Att vi däremot inte fick ut det vi kunde förvänta oss av detta lag är ett understatement, och det är därför Blomman har ännu mer att bevisa med ett, som det verkar, på stora delar nytt lag denna säsong.

4 gillningar

Tror inte det handlar om att spelarna var dåliga utan att de inte passade in i den spelidén som HV nu har. Engsund och Seppälä är knappast två skridskostarka spelare som är bra med pucken.

1 gillning

Men då måste en coach kunna se och anpassa utifrån det. Tycker uttrycket om smeden ovan är lysande. Seppälä är tillräckligt bra för att möta Tre Kronor i VM och om Engsund gör succé i Lule får vi se, men jag skulle inte bli överraskad.

4 gillningar