Tråden om HC Anton Blomqvist

Inte om det är i Allsvenskan vi kommer 9:a

Kommer HV71 9a blir jag mkt nöjd.

2 gillningar

Har bekanta som följer AIK på nära håll.
Hört både ris och ros från dem, det är dock historia. Nu hoppas jag han tar chansen och ger svar på tal.

Då jag och min familj bor i Huddinge sedan många år (adressen innan var Gräshagen i Jönköping) och har hyfsad koll på hockeyn i trakten så har det blivit en del Hockeyallsvenskan sista åren. Jag gillar SSK och min son (smyg)hejar på AIK. Vi hejar naturligtvis på HV71 “på riktigt”.

Men jag tycker att AIK med mindre resurser än DIF haft en bättre inställning och kämpaglöd. Fansen har höga krav och är nog lite desperata efter alla dessa år utanför SHL och vet nog innerst inne att de är fast i andradivisionen. Så när ett litet hopp tänds när Anton blir tränare och de periodvis spelar bättre så blir kritiken hårdare när det misslyckas igen.

Jag tror att Anton med ett bättre lag och med fortsatt stöd av Stillman, och bra samarbete med en sportchef som Chris Abbott kan blomma ut (ha ha) i HV71.

6 gillningar

AIK var väl det av topplagen som släppte till flest farliga skott? Man hade väldigt dålig underliggande statistik, som räddades upp av att man hade seriens klart bästa räddningsprocent tack vare Bibau och Norman. Framåt hade man också oerhört bra skottprocent. Jag tycker AIK under AB spelat en rätt dålig hockey och jag har kopiöst svårt att förstå superlativen om honom från alla journalister.
Nu är det dessutom i en högre liga.

Det räxker inte med att vara bra på kravställan, vara en bra ledare och vara världsmästare på att säga rätt saker i intervjuer. Man måste faktiskt också få laget att prestera. Där tycker jag han misslyckats rejält

1 gillning

Han var ändå högst bidragande till att ta AIK till nya höjder och slutade 3:a i grundserien förra året. Att han ska ha “misslyckats rejält” är väl ändå att överdriva?

Ok, men det var det enda positiva året och man hade en väldigt bra trupp. Slutspelet blev lite antiklimax mot ett på papperet sämre Mora.

Enligt förhandstipsen så skulle inte AIK vara inblandade i någon toppstrid om jag inte minns helt fel och det fanns en drös lag som hade bra mycket bättre lag på pappret än vad AIK hade. Jag sitter inte och på något sätt försvarar AB men att säga att han misslyckats rejält i AIK är du nog ganska ensam om att tycka.

När man lyssnar på Rinkside podden säger Lars Lindberg som lärt känna AB en del samt hört från spelare speciellt att AB är extremt duktig på spelarutveckling han är ”mästare” på det. Låter ju mkt lovande faktiskt.

8 gillningar

Tror blomman är förste tränare att få sparken, en känsla bara!

Mats Wennerholm is that you?

2 gillningar

Sparkar vi Blomman så lägger jag tamefan ner allt som har med HV att göra… Det ska inte ske.

6 gillningar

:sweat_smile::poop:

Yeah, right.

Tror inte det. HV vet att han är en tränare som behövs. De kan inte gå den vägen igen och bara sparka en tränare för att det är de lättaste. Värva två forwards istället, in med Laleggia in med vem som helst men sparka inte tränaren snälla vi behöver kontinuitet

2 gillningar

Han borde ha lägst odds. Uselt lag och anställd av föregående sportchef. Han kan absolut sitta på Visingsö efter tio matcher.

Hoppas han lyckas för allas skull.

1 gillning

Det som talar för att Blomman skulle få gå tidigare är att han inte är Abbotts rekrytering.

Jag utgår från att Abbott har en klar bild av vad han vill ha ut från både spelare och ledare. Passar inte Blomman in i den bilden. Ja, då kan han mycket väl ryka om det skulle gå skit.

Som jag skrivit någon annanstans. Abbott och Blomman klumpas ofta ihop som nån enhet som nu kommer in och “styr upp”. Jag tror det är viktigt att skilja på dem. Abbott har ingen koppling till det HV som varit, det har dessvärre Blomman (rekryterad av Nubben). I min värld är det Abbott som är den som ska styra upp. Sen om Blomman passar in i Abbotts bygge. Det återstår att se.

4 gillningar

Kan dock sägas att AB väl ändå är ganska lik broder Cam i sin approach och kravställan. Så inte omöjligt att dom klickar bra på många områden…

4 gillningar

HV71 och PTSD är ett strong game när vi redan efter noll omgångar söker efter anledningar att entlediga Anton.

Jesus, pojkar, vi får sannerligen inmundiga några små chilliga pills om vi ska kunna överleva några vintermånader till.

19 gillningar

Jag tror inte Blomman kommer få gå ifall HV går knackigt.

Längesedan vi hade en tränare som faktiskt vill förändra kulturen i klubben. Problemet är att kultur sitter i väggarna och det krävs en rejäl renovering för att förändra den och det är en process som tar tid. Den processen som CA och AB startat kommer vara grymt smärtsam för många i klubben. Det är bra att vi har en stark sportchef som inte kommer ge med sig i kulturförändringen. Jag tror snarare att man kommer försöka hitta nya klubbar till de spelare som inte är 100% med i processen istället för att ersätta tränaren och ta steg tillbaka i förändringsprocessen.

Tidigare då det stått kravställare i båset har spelarna gnällt till sportchef som givit med sig. Det kommer inte ske denna gången. Därför tror jag AB sitter säkert.

Jag tror AB är perfekt tränare för där HV är nu.
När AB och CA genomfört denna process så kommer man säkert kunna ta in ett namn som kan utveckla klubben spelmässigt. AB har ju som sagts ovan kanske inte de bästa resultaten med sig från tidigare. Men för mig är hans uppdrag att hålla HV kvar och förändra kulturen i klubben för att få spelarna att tävla 100% i varje moment.

Men vem fan vet, kanske han kan få HV att överprestera givet det spelarmaterial vi har.

8 gillningar

Exakt min tanke med de två påminner väldigt mkt om varanndra som tränare.