Tråden om HC Anton Blomqvist

Fast nu delar ju inte alla samma bild som du. Du lägger fram det som en sanning. Jag menar i min tur att du ger en otroligt förenklad bild av hur fjolårssäsongen såg ut. Åsikterna skiljer sig åt, som sig bör när det handlar om ett diskussionsforum.

Jag håller med om att spekulationer och kritik mot person kan gå till överdrift. Men vad är det för spekulationer kring Blomman? Var är kritiken mot hans person?

Jag ser en rätt saklig diskussion ovan som handlar om Blomman som TRÄNARE. Precis det du efterfrågar.

4 gillningar

Jag håller med om att alla har rätt att tycka och tänka, och ett forum är ju till för att diskutera olika åsikter. Men det är viktigt att skilja på åsikter och spekulationer – och när spekulationerna blir överdrivna och personliga tappar diskussionen sin trovärdighet.

Jag tycker det är tröttsamt att kritiken mot Blomman ofta blir väldigt förenklad utan att ta hänsyn till vilka förutsättningar han faktiskt haft. Skador på spelare, en tunn trupp och interna omständigheter är faktorer som påverkar resultatet mycket mer än vad många verkar vilja erkänna. Saklighet och spekulationer hör inte ihop. Är det verkligen en saklig diskussion hela tiden? Det är tveksamt. Det är viktigt att förstå att spekulationer kan vara okej, till en viss gräns. När de blir för långtgående eller används för att dra långtgående slutsatser om någons kompetens så är det därmed inte lika meningsfullt? Visst, det finns inlägg som är konstruktiva och resonerande, men vissa delar av kritiken mot Blomman har varit ganska ensidig, onyanserad.

Men men, nu lämnar jag över popcornskålen till någon annan

HV71 blev sopsist. Sämst.

Med det kommer kritik mot spelare, ledare, organisation och fan och hans moster. I just denna tråden diskuteras Anton.

Han levererade inte ett acceptabelt resultat med det han hade att tillgå. Hade inget annat lag skador? Det va mycket under en period men märkligt nog var de då HV va som bäst. Mycket märkligt. 0 plats för laborering, bra resultat.

6 gillningar

Äsch, det ingår ju i rollen som supporter och arg gubbe på läktaren att både vara bättre tränare och sportchef än de som har jobbet. Och i vissa fall även bättre på isen (om det inte vore för den där knäskadan vill säga) :wink:

4 gillningar

Här är jag.
*läser texten igen
*kryper ledsen tillbaka

5 gillningar

Ja, att skylla på för dålig spelartrupp och skador är i min värld en alldeles för enkel förklaringsmodell.

För vi var ju som du påtalar som bäst när vi hade spelare borta. Då spelade skadorna uppenbarligen inte någon roll. Utan skador hade vi troligen heller inte fått in Reber, Glifford och Hallquisth i laget.

Skadorna tvingade Anton helt enkelt att göra “rätt”.

Man kan ju tycka att resultatet i sin helhet ska vara skäl nog för att ifrågasätta Blomman. Men går vi även ner på individnivå hos spelarna så ser vi ytterligare tecken på att vi inte fått den utveckling vi önskat med Anton i båset.

Av de spelarna som var kvar var det endast Borgström, Moelgaard, Träff och Pettersson som ökade sitt poängsnitt.

Då ska vi komma ihåg att Abbott, högst troligt i samförstånd med Blomman (något annat vore märkligt) skickade iväg Träff och Pettersson på lån så fort de fick chansen.

Bra för Träff och Pettersson, skulle säkert nu någon invända. Problemet? Det var inte bra för HV eftersom Anton prioriterade sämre spelare som Tikka.

Vi kan lägga till hanteringen av två storstjärnor som AP och Engsund, som gått in i vilket SHL-lag som helst. Den ena bröt sitt kontrakt efter ETT år. Den andras framtid i föreningen är fortsatt högst oklar.

På det har vi målvaktskarusellen där vi inte bara lyckades bränna två, utan TRE målvakter under grundserien.

Som jag skrev tidigare. Det är ett kollektivt misslyckande från HV. Men Anton var ett minst lika stort problem som allt annat som tas upp. Hans första säsong som HC var hur man än vrider och vänder på det, underkänd.

9 gillningar

Och inte att förglömma - AB, i egenskap av HC, bär ett direkt och övergripande ansvar över spelet på isen och laget han ställer på isen. Det är liksom the life of a HC.

2 gillningar

Rahm och Blomqvist figurerar i en bild tillsammans på Instagram. Sitter i ett förarsäte och ser väldigt sams och glada ut.:grinning_face:

1 gillning

Bra början. Hoppas det ser ut så i mars 2026.

Trafikskolebil med dubbelkommando?

5 gillningar

Det han hade att tillgå var ju inte en stark förbättring av säsongen innan. Ny i SHL och som sagt riktigt dålig start med mycket skador. Ta brynäs tex de gade väl inte en dkada på hela året typ… Jag ger honom godkänt sett till helheten. Tror att han tar stort kliv denna säsong

Om han nu är ytterst ansvarig för vad som händer på isen så räddade han oss kvar i SHL…ellerhur?

Nu skrev jag ju inget om att han är ytterst ansvarig, eller att det enkom var hans fel att det blev som det blev.

1 gillning

Helt rätt det var på annat inlägg som var tänkt att svara på… my bad

2 gillningar

Tror det kan ha varit mig du refererade till och vill poängtera att det är skillnad på att vara ansvarig över spelet på isen (vilket jag skrev och menade) och vad som händer på isen (vilket du skrev). En HC är, oavsett avsaknad av rutin eller beklämd av skadefylld trupp, ansvarig för spelet och för vilka hen ställer på isen. Det är ofrånkomligt.

Ja precis det var ditt inlägg. Spelet på isen och händer på isen ser jag som samma sak. Iaf menar jag att han får ok från mig då han var tränaren som höll oss kvar, men du ser på det annorlunda och det är ju ok

Hursomhelst så är kraven högre nu på att få laget prestera jämnare och framförallt bättre på bortaplan med det material han har ny

Absolut. Och är ”håller oss kvar” en ok nivå vi vill hålla så klarade vi precis målsättningen både i vintras och säsongen innan. För mig tycker jag dock vi bör och ska ha en annan målsättning.

Det här med att vi åkte ut i kvartsfinal 539 raka säsonger får de ju liksom att vattnas i munnen nu och är något man verkligen längtar efter.

2 gillningar

Helt oförstående till att det kan anses vara en okej prestation till att hålla sig kvar, men du är långt ifrån ensam om att tycka det :blush:

Tänker att det som händer på isen ligger mer på hur spelare agerar, hur motståndare bemöter medan spelet handlar om det man som coach verkligen kan styra över och implementera i laget.

Japp, mycket riktigt är och ska kraven vara högre nu. Om det fanns saker att gömma sig bakom förra säsongen, vilket många gärna tar upp när man riktar kritik mot AB, så finns det desto mindre saker att skylla på med det lag man ser ut att kunna ställa upp med nu.

5 gillningar

Med tanke på det lag vi hade var det ok, jag sa till mina hockeyvänner som håller på andra lag att bara hv har två lag efter sig för det här ser inte bra ut… målsättningen ska givetvis vara högre, inte så jag menade. Vi hade ett riktigt svagt lag som sprattlade till i nov-dec.

1 gillning

Att :bear: Björn byter ut halva laget tycker jag säger en del om vad han anser vara problemet.?
Våran HC kommer få en ny chans.
Upp till bevis för hela föreningen..

Nu har vi en sportchef som menar allvar.

Frågan är. Gör resten av föreningen det?

Det återstår att se.

9 gillningar