Å andra sidan blir det ju inte så mkt lättare för en coach. Att istället för ett halvdant lag få in en massa nya spelare från olika länder att få ihop. Kanske får vi då ge honom ett år till
Tänker man om detta år går dåligt kommer säga just så, att det inte var så enkelt att gå ihop alla dessa till ett lag…
(Inte för att jag vill detta men tänker att om han inte klarade av det förra året kan det ju bli minst lika tufft nu….)
Visst kan det bli sådan argumentation om det går dåligt, men det kulle ju vara märkligt på ett sätt. 24/25 Skulle han laga soppa på spik och i år får han färska råvaror. Upp till bevis om han är en “bra kock” som kan få detta att smaka bra
Kommande säsong är verkligen upp till bevis för Anton. Alla tidigare ursäkter och bortförklaringar, till varför resultat inte gått vägen, är nu brända.
Anton har nu SHL-erfarenhet. Anton är nu inte längre ny i föreningen utan är “varm i kläderna”. Och framförallt Anton har nu, tillsammans med Björn, fått möjlighet att handplocka ett lag med uppbackning av en av Sveriges största pengapåse. Anton har fått alla pusselbitar, nu är det upp till han att pussla ihop det korrekt.
Med så många nya spelare så får man, om än att det är en klyscha, ha lite överseende med att det hacka i början av serien men börjar inte pusslet att bli klart framåt omgång 15-20 så bör man se över nya alternativ, denna gången gällande huvudtränare. Håller dock tummar och tår för att allt funkar och att Blomman står i båset som huvudtränare även i vår (vilket betyder att allting har gått väl).
skulle jag tvings välja idag, mellan att sätta alla mina pengar på om Anton är kvar till jul eller inte, så skulle jag med stor övertygelse sätta dem på “inte”.
Tror faktiskt att jag skulle våga sätta emot.
Inte för att han skulle ha gjort det så fantastiskt bra, utan för att vi typ ligger på plats 10 och han snackar om att vi börjar komma ihop som grupp och kommer bli vassa till andra halvan av säsongen. Krävs nog ett RIKTIGT haveri till resultat, typ vi ligger 10p efter näst sista laget för att blomman skulle sparka Anton.
Edit menade Liljan, inte blomman.
Avråder dig. Vill inte att du ska bli bankrutt.
Du menar att det är AB som är den enda som har makt att se till att han får sparken?
Haha my bad. Menade Liljander
No offense, men du är Björn Rosengren i denna affären.
Jag tror att AB mycket väl kan hålla sig kvar hela säsongen eller till och med hela sin kontraktstid, men det hade nog även Montén, Lindbom och Samuelsson gjort om de haft det lag som HV just nu håller på att bygga. De hade säkert till och med avundats det lag AB hade att tillgå ifjol. Min högst generella observation är att vi är så fundamentalt skadeskjutna så vi numera är nöjda med ”att vinna ett kval” (vad är det för uttryck kan man ju undra?).
Saknar förväntningarna, de högt ställda, vilka jag hävdar är en nödvändighet att ha för att nå höjder som motsvarar någon form av rimlighet sett till budget, målsättning, kravbild, självgranskning etc. I HV pratar man i floskler, en svunnen tid och om att hela tiden bli bättre, men när saker inte går ens väg så biter man inte ihop och visar på ödmjukhet och jävlaranamma utan man fortsätter prata, men nu om skador, dåliga spelare och om otur.
Kort och gott är HV:s melodi att gömma sig bakom diverse bortförklaringar istället för att brösta dom och kavla upp ärmarna. Varför tar jag upp detta -igen? Jo för att jag ser just dessa attribut i AB och i viss mån även i Rahm. Det gör mig orolig. Att Björn ändå väljer denna linje, som är helt olik den linje han just nu sätter i spelartruppen - det gör mig än mer orolig.
Men är det inte lite orimligt att kräva topplacering året efter kval? Tycker de pratar om att vi ska spela slutspel och det känns väl som rimligt mål nästa säsong för att sen bygga vidare med topp 6 året därpå t.ex.?
Sen kan man alltid ändra målsättning under säsong men att gå in i säsongen med att nå slutspel känns rimligt. Att undvika nedflyttning genom att vinna kvalet har jag inte sett som mål?
Lite så jag tänker också. Dom har säkert satt upp Sm-guld som huvudmål inom loppet av x antal säsonger. Med delmål på vägen. T.ex att nå åtminstone play in nästa år än play out.
Jag vette sjutton om det är rimligt att tro att man kan komma till slutspel året efter man har lyckats hålla sig kvar. Kanske kan man komma till slutspel om några år när laget kommit samman bättre, och vad det nu än krävs. Antagligen finns det saker som hör till som jag inte är kunnig nog för att veta. För egen del tycker jag att det borde vara nummer ett att hålla sig kvar i SHL, kanske under några säsonger, sedan kan man börja prata slutspel efter det. Grunden måste fungera innan man kan bygga vidare, så att säga.
Någon kanske säger, ja men kolla Brynäs och vad de gjorde, men jag tror att det mer är ett undantag.
Ni som helst ser att Anton lämnar klubben ASAP, vem ser ni som rimlig ersättare? Säg inte Rahm. För det är inte ens en lågt hängande frukt, det är frukt i fruktfatet.
Vem har nämnt något om slutspel? Min poäng var att man pratar väldigt mycket och går det inte som förväntat så gömmer man sig bakom bortförklaringar. Rent generellt. AB var inte sen på att lyfta exempelvis skador när det gick emot, men faktum är att det gick relativt bra när vi var som mest skadedrabbade. Alltså när AB inte hade så mycket att välja på.
Det ska bli intressant att se vad AB kan utföra med spelare som passar mer hans hockeyfilosofi. Jag tror att AB kommer att kunna få ihop gruppen på ett bra sätt, åtminstone de som är på hans sida, men ställer mig tveksam till att AB kommer kunna få ut särskilt mycket av den potential som kommer finnas i truppen och laget och då hoppas jag att det inte hittas på bortförklaringar utan att man åtgärdar de verkliga problemen utifrån förväntningar, målbild och krav - som ska genomsyra hela föreningen på riktigt och inte bara i teorin.
Själv är jag för dåligt insatt i vad som kan tänkas finnas, men är övertygad om att Björn kan få fram bättre alternativ som kan få ut mer av materialet och leverera bättre prestationer än AB.
Två tränare som jag tycker fått ut väldigt mycket av sitt spelarmaterial är Niklas Eriksson och Martin Filander.
I synnerhet den sista som gjorde det omöjliga med Oskarshamn år efter år. Att de åkte ur var oundvikligt. Det galna är resultaten de gjorde innan det, och att sejouren i SHL blev så pass lång.
@Diabolics Kan du med säkerhet säga att Liljander var tvingad att förlänga med Anton Blomqvist? Eller är det bara spekulationer? Du behöver inte röja källor, men det vore intressant att veta om det är belagt att det är så eller inte
Nu blev ju iofs Oskarshamn “Covid-dopade” ett år men i sak håller jag absolut med dig.
Jag har fått till mig, direkt från en person som var med i rekryteringsprocessen av ny SC/KD, att Anton var en del av uppdraget, om det accepterades. Jag har ingen anledning att misstro denna person. Sen finns det naturligtvis nyanser i denna info. Det finns troligen info och omständigheter som källan inte har/känner till. Men vi kan även bena lite i olika sannolikheter:
Jämför dessa två saker:
- HV förlänger med en ordentligt misslyckad HC, när de absolut inte behöver det, trots att det finns ett 18 månader långt kontrakt som gäller
- En ny sportslig ledare får med sig att HC är en del av förutsättningarna för att ta jobbet.
Hur skulle vi rangordna dessa två saker i rimlighet, säg, veckan innan Björn anställdes? Bägge låter suspekta? Saker med låg sannolikhet? För vilken förening agerar så här? Trots detta är minst en av ovan händelser 100% sann.