Tråden om HC Anton Blomqvist

Även utan insyn och källor så låter alternativ två som mest troligt. Så ja, sannolikheten, liksom källor, talar för det senare.

Och just av den anledningen kanske Björn jobbar som en galning med truppen just nu? Han förändrar det han kan förändra.

1 gillning

Var det svar till mig, så har väl båda de gällande kontrakt?

Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad som skrevs om kontraktomförhandlingen med AB.

Vill minnas det som att det inte enbart var en förlängning utan en omförhandling. Där man tog bort att kontraktet skulle fortsätta gälla i HA?

HV kanske inte alls var intresserade av att förlänga kontraktet utan av att det skulle brytas vid nedgradering till HA? Och för att AB skulle gå med på det var de tvungna att ge honom ett år till.

Tänker att det finns en ekonomisk logik bakom detta. Att klubbens ekonomi blir betydligt mer ansträngd om man åker ur SHL och att behöva betala en sparkad tränares höga lön då kanske man tyckte var värre än att betala samma sparkade tränares lön i två år om man är kvar i SHL.

Säg att tränar och spelarbudgeten är 25 mkr i HA och 75 i SHL. 1 miljon per år i lön för en sparkad tränare får oerhört större inverkan på budgeten i HA.

Var det inte på andra hållet? Att kontraktet faktiskt skulle gälla även i HA?

1 gillning

Jo, avtalet skulle gälla oavsett liga. Det va nästan mer upprörande än förlängningen i sig.

4 gillningar

Jag hoppas att Blomman lärt sig av sina misstag från förra säsongen och jag får vända mitt avgå till nått positivt istället

Jag hoppas det med. Att han, tillsammans med stöd (och här tror/hoppas jag paradoxalt nog att Rahm är en bra hjälp) kommer att kunna hitta en bättre ledarstil, samt minimera rookie-misstagen.

2 gillningar

Okej tack för rättningen.

Då finner jag omförhandlingen helt obegriplig :neutral_face:

Du är således en av många :wink:

1 gillning

Visst är det lustigt när t.o.m antonfansen tycker att han behöver stöttning av nån rutinerad. I normala fall är huvudtränaren den rutinerade och assistenterna dom orutinerade men i HV kör vi tvärtom, här ska huvudtränaren läras upp och tydligen belönas med låndtidskontrakt pga eventuell framtida potential.

4 gillningar

precis, lite som fransmännen… : “aah, det där är en smart uppfinning, hold my beer, låt oss utveckla en alternativ, mycket “bättre” lösning på det problem som andra redan löst”.

1 gillning

Redan i omgång 8 kan man säga att där tappade vi serien. Vi är sju poäng efter LHC. Vi hade 8p upp när 52 matcher var spelade så jäkligt vanskligt att bara skylla på bristande coachning när starten och skadorna i början har så stor betydelse.

Fast ingen, INGEN skyller enbart på bristande coachning, utan detta är en av flera orsaker till att det blev som det blev. Finns flera tänkbara förklaringar där coachningen är EN av dessa.

Många både här och i HV71 skyller däremot på skador. Det är ingen förklaring, utan snarare en bortförklaring. Alla lag drabbas av skador på olika sätt och det gäller att kunna hantera det eftersom det är något som ”ingår” och ”tillhör” en säsong. Skador kan vi således inte styra över (överlag), däremot kan vi styra över coachning, grundspel, vilka som spelar mycket, lite, när och hur. Vilka faktorer ska vi då satsa på att påverka? De som vi kan påverka i hög grad, eller de som vi kan påverka i nästintill ingen grad. För mig är det en icke-fråga.

8 gillningar

Men där ser du faktan, 1 poäng handlar det om upp till säker mark utan skador. Det är det den här sanslösa diskussionen handlar om. Resterande delen av diskussionen handlar om coachningen tyvärr!!

Fast. Där låg vi ju på en tolfte plats, en poäng från negativt kval. Vi slutade tvärsist, 13 poäng från säker mark.

Jag är den första att säga att en dålig start sätter standarden för resten av säsongen.

Men det var inte under de första åtta omgångarna vårt öde förseglades. Vi hade ju nämligen fortfarande 44 omgångar på oss att fortsätta undvika kval. Det var från januari och framåt, efter Blommans förlängning, när vi märkligt nog hade mer eller mindre full trupp, som allt gick åt pipsvängen.

7 gillningar

Jag förstår faktiskt inte din “fakta”. Alls.

2 gillningar

Du kan läsa @lejacques svar igen, för där har du ett bättre och mer utförligt svar än det jag tänkt knåpa ihop.

1 gillning

8 första matcherna är LHC framför oss med 7p.
Efter 52 omg är vi efter den med 8p

Alltså har vi tappat 1 p mot dem på 44 matcher!

Alltså hur dålig coach är Blomman! Viss ironi!

Som sagt. Jag fattar inte din fakta alls. Att Linköping är ett riktmärke, why??

Fakta är väl som sagt att vi låg ett poäng från kval efter åtta omgångar. Efter 52 omgångar hade vi halkat ner till en jumboplats 13 poäng från säker mark…

Förstår faktiskt inte heller, men vi ser olika på det. Det intressanta är ju inte LHC här, utan att vi efter 8 omgångar inte ligger tvärsist - vilket vi gör efter 52 omgångar. Vi är kass hela säsongen i paritet med AB:s coachning men inte i paritet med skador eftersom vi har ett högre poängsnitt än genomsnittet just när vi är som mest skadedrabbat.

3 gillningar