Tråden om HC Anton Blomqvist

Den 20 januari förlängde HV/Liljander Blommans kontrakt.

Sedan dess har HV spelat 20 grundseriematcher. Det är snudd på en halv säsong.

Vet ni vad vi har för snitt under denna period?
0,65 poäng per match.

Det är som luften gick ur föreningen helt när den där förlängningen kritades på.

Överträffar inte Blomman sig själv så kommer den där förlängningen framöver anses vara den mest idiotiska grej en hockeyförening gjort - kanske någonsin. Och det kommer vara Liljander, Abbott och Anna-Lena med sin styrelse som kommer bli ansiktet utåt för denna galenskap.

9 gillningar

Tycker väldigt mycket att handlar om utsida hockey när man pratar om AB filosofi att spela ishockey. Pucken ska vara mycket i anfallszon och man ska snurra till motståndarna kroknar av trötthet och sen skicka in pucken. Kanske funkar i Allsvenskan men inte i SHL. Detta såg vi väldigt mycket förra säsongen. Utsida och snurr men dom kom aldrig till några riktigt bra lägen. Kanske nåt höstlöv som studsar in via nåt ben typ. Igår fick vi det bevisat och dom tog upp det i studion. Brynäs behöver inte anstränga sig allt för mycket utan man parkerar bussen i försvarszon och bara vänta ut stormen. Låt HV snurra på utsidan tills dom tröttnar eller tappar pucken.

Alla, precis Alla varningsklockor som kan ringa ringer nu om att HV71 som enligt AB vara ett lärande lag inte lärt sig ett skit från tidigare säsong. Allt är som en seg mardröm som går på repeat. AB vet hur den slutar men han har inte förmåga att förändra utgången.

7 gillningar

Men är vi inte redan där? Enligt mig träffade vi den punkten direkt när det blev officiellt där och då. Just för att man valde agera som man gjorde baserat på va då? Svara inte med ordet kontinuitet jag spyr på ordet i detta sammanhang.

Tillägg. Någon gång sa du även, att när vi tittar tillbaka på det här om x år. Jag då kommer perioden med Nubben vara bland de mörkaste i HV:s historia. Utan tvek.

Så sjukt att vi är kvar i shl efter att ha gjort allting fel. 0.65 över 20 matcher motsvarar 33.8 poäng över en säsong och trenden går åt fel håll.

För mig är inte Blomman problemet. Vi är urusla över lång tid och ledningen värnar om kontinuiteten.

Om inte Lehtinen varit en katastrof i kvalet hade vi luffat runt i ha redan.

1 gillning

Som sagt jag försvarar inte Anton utan försöker nyansera en bild som målas svartare och svartare.

2 gillningar

Den där skottkartan som visades under gårdagens sändning sammanfattade ju matchen och Hv:s problem ganska bra. AB säger efteråt att det är en jämn match, men det ena laget skapar högklassiga chanser i slottet medan det andra avlossar sina skott betydligt längre från målet.

Sen kanske det är jämnt sett till tid i offensiv zon och antal skott, men det handlar ju om att komma till avslut från farliga lägen och i det avseendet såg det inte alls särskilt jämnt ut.

Det inser givetvis AB också, men tycker att det blir lite missvisande att beskriva det som en jämn tillställning.

1 gillning

Jag försöker ha tålamod med AB men blir det noll poäng kommande två omgångar så måste klubben agera. Det stora problemet är väl vem? som skall komma istället. Finns någon coach med erfarenhet , skicklighet och vilja att komma till dagens HV?, någon har nämnt Melin men han verkar lagt av för gott.
Försök köpa loss Sam Hallam från förbundet, han har ju ändå inte gått så bra i landslaget, tänk Hallam och Rahm som coacher i HV.

3 gillningar

Han tjatar om heta zoner hela tiden ändå är vi sämst i dom åt båda hållen? Han överkomplicerar det hela troligtvis.

Måste ändå ge Anton lite beröm. Han insåg tidigt att Brännström- Heppo -OSL hör hemma ihop.. på läktaren.

Södra Sveriges smidigaste munläder – har SHL ens ett pris för det?

Vaknade förbannad i morse, och då vet man att säsongen är igång… Jag blir så fruktansvärt trött på att se det här resursslöseriet och manin, det finns noll förankring i verkligheten eller i vad som väntar oss igen om vi inte agerar. Det är noll ödmjukhet, noll respekt och noll förtroende. Förra året var det materialet som fick skulden, nu är det något nytt. Vi ska tydligen inte blicka bakåt eller prata statistik när det gäller Anton, men ändå bygger vi om hela HG på just detta.

1 gillning

Jag är så förbaskat trött på blomman.

står vi på 0p efter matchen imorgon, önskar jag att man gör en aktion på något sätt. Men då behöver vi vara en del människor som gör det tillsammans.

på matchen igår kändes det som att det var många i publiken kände ” jahopp en till säsong i botten”. Energin i hallen var inte som den brukar vara.

5 gillningar

Så var tyvärr energin framför soffan också. Dottern (stort HV-fan) somnade halvvägs.
Tyvärr spelade HV ointuitiv oengagerad hockey igår. På hemmaplan. I desperat läge med två förluster efter varandra.

2 gillningar

Frågan är, om hv står på 0p låt oss säga efter 6-7 omgångar. Kommer liljander och ledningen agera? Eller skall hv på inslagen väg mata oss fans med samma floskler, tills det är på tok för sent att undvika kval?

jag kommer inte titta på fler matcher, jag orkar inte mer. Min gräns är nådd. #blommanout

1 gillning

Är det 0 till 2 poäng efter fem omgångar har HV aldrig öppnat sämre under modern tid.

Nå’n som har koll på vad Lill-Kenta gör idag…?:wink:

Vi kanske får börja kolla gamla matcher. Det skulle finnas en tv-kanal som körde repris på HV-segrar från glansdagarna. I ”remastrad” form med hjälp av AI så bildkvaliteten är som idag.

Ja, hittade en video där man kunde se alla mål från guldsäsongen 2017. Det läker såren inombords lite iaf :smiling_face:

Haha den kikade jag 10 minuter på igår också. Kanske algoritmen på youtube tycker synd om oss HV fans också.

Och för att inte bli anklagad för OT: Blomman är kass.

2 gillningar

I en normal förening hade man kanske avvaktat med att förlänga ett kontrakt där det återstår 1,5 år och där resultaten sannerligen inte har gått åt rätt håll.

Det hade känts lättare att entlediga Blomman i närtid om inte kvarvarande kontraktstid var så lång och inte så (relativt) nyskrivet. Nu har ledningen satt sig i ännu ett hörn där man kommer bli till ytterligare åtlöje oavsett hur man väljer att göra.

1 gillning

Efter Agnes treårskontrakt med Hult säsongen innan vi åkte ut och efter värvningen av Nubben som ny SC (och x antal direkt dåraktiga beslut på det) så trodde jag föreningen lärt sig sin läxa.

Anna-Lena och Nyhlin ba: Kan vi toppa detta på något sätt?

HV, föreningen som ständigt hittar nya vägar att överträffa sig själv i dumhet.

7 gillningar