Jag har flera gånger läst här att AB är en Nubben-värvning.
Jag vidhåller min konspirationsteori:
(Obs helt obekräftade spekulationer nedan)
AB värvades för att JL ville kompisvärva Stillman som ass-coach. Som bekant verkar JL:s filosofi att bara värva gamla trotjänare (ex Davidsson och Tedenby)
Stillman var inte superpeppad men sa att han trivdes med … AB som han avsade under just nu.
När AB rekryterades var den officiella storyn att AB promt ville ha med sig Stillman, men jag förställer mig alltså att det var tvärt om: JL ville ha stöd av Stillman.
Jag tror alltså att rekryteringen av AB skedde på inget större beslutsunderlag än det. När rekryteringen sker finns det förmodligen inte heller någon tanke på att JL ska få kicken. Utan han föreställer sig säkert 1 år till som coach och sedan ”får vi se”.
Jag kan lätt föreställa mig att JL just då endast är intresserad av att få tillbaka det gamla gardet. Bara Stillman är tillbaka så kommer det bli fornstora dagar, glada sponsorer och en revansch för JL som guld-coach.
Så AB hamnar i HV på ett bananskal. Han är också ung och ambitiös och skolad som tränare, vilket gör att han låter bättre och mer insatt än hur tugget går hos det gamla lågpresterande gardet.
Tyvärr grumlas hela efterföljande säsong av att alla vet att spelarunderlaget är svajigt och sargat och att sportchefen byts mitt i säsongen.
Så min teori är att AB aldrig prövats till HV som en matchcoach utan snarare varit på rätt plats som en välstrukturerad röst vid en mängd kaotiska tillfällen.
Ja. Min konspirationsteori är att han ville ha Stillman och AB var en ung rookie man fick på köpet.
Vilka som satt i bilen är sekundärt. Jag finner det nämligen oerhört osannolikt att man på ren slump bland alla alternativ väljer den omeriterade oprövade tränare som promt vill ha med sig Stillman. Särskilt när JL vid flera tillfällen visat att han har en fäbless för att rekrytera gamla trotjänare.
Det stora problemet är att blomman får alla spelare att tappa självförtroendet. Måste göra på ett visst sätt.
Tydligt när vi ska presspela över hela banan. Backarna pinchar på allt för att dom ska. Man måste ju värdera situationen.
En tränare ska sätta en spelidé och utifrån den ska spelarna improvisera.
Utan självförtroende och kreativitet kan man inte ens spela i allsvenskan.
Blev väldigt tydligt förra året att spelarna straffades. Kom ihåg AP med flera. Signalen blir tydlig. Håll käften och var tyst. Spelet fastnar i mallarna och det blir en rolig dag för motståndarna.
Så hela grejen med AB som HC är bara ett stort misstag man fick på köpet, som aldrig var menat från första början. Ja då början man förstå varför det ser ut som det gör.
Inte misstag så mycket som en serie ogenomtänkta slumpmackor.
Som jag ser det kan AB säkerligen fortfarande bli en bra coach, men jag tror hans utveckling inte blivit optimal. Det känns mer som att han tagit sig fram till headcoach på tillfälligheter (JL vill ha Stillman, JL får sparken under dramatiska former, hela ledningen byts ut och behöver någon form av stabilitet i laget).
Han har — för att uttrycka det som andra här på forumet — ytterst lite erfarenhet av slutspel och handskas med spelare och personligheter som ligger på elitnivå snarare än allsvensk nivå.
Hade ju varit uppfriskande om han istället sagt typ såhär:
- Vi måste förstå att hockey är en fysisk sport där kroppskontakt är tillåten. Jag har beordrat våra forwards att, i rätt läge såklart, trycka till lite extra för att skapa energi till sig själv och laget.
- Vi har också, väldigt tydligt, pratat om vilken uppgift varje spelare har i sin lina. På det sättet tror vi att spelidén blir tydligare för alla.
- Vi har också pratat om var vi kommer ifrån och vem vi spelar för. Vi är inte här för pengarna, vi är här för att vinna matcher åt klubben, bygden och fansen i hela Sverige. Det får egentligen se ut hur som helst, bara vi vinner alla små kamper och därmed de stora.
Jag fick exakt samma känsla. Och att typ 3000 reste sig och gick med 3min kvar är också oerhört ovanligt, även när man förlorar med 0-4. Men det hände igår. Det var som att kollektivet sa med en röst - ”det räcker nu”.
Detta är EXAKT min uppfattning också. Spelet är överstrukturerat och överkomlicerat, i kombination med att tränaren ”kräver” att du håller dig till de satta mönstren man övat på,. Detta till trots att de aldrig uppstår i matcherna.
Precis som i stridsutbildning lär man chefer och soldater vissa grunder utifrån vilka soldaterna och cheferna förväntas improvisera utifrån beroende på hur stridssituationen utvecklar sig och allt kaos som följer med det. Ishockey är inte jättelångt ifrån det, faktiskt. Man kan inte ha en lösning på alla situationer som uppstår. Och man kan verkligen inte ha standardiserade suboptimerade lösningar för alla olika typer av händelseutvecklingar, då varje situation är unik. Du måste träna spelarna och ge dem verktygen, förtroendet och ansvaret att själv välja rätt verktyg utifrån vad som ska uppnås i varje given situation.
Min uppfattning är att blomman, Rahm och Beech saknar förståelse för detta. För de har inte ledarskapet där inne i bröstet som krävs för att skapa den miljö av ömsesidigt förtroende för att detta ska fungera. Det där ledarskapet och självförtroendet som kommer inifrån, och som man inte kan läsa sig till i en ledarskapsbok. Antingen har man det, eller så har man det inte. De accepterar inte att misstag sker. Detta är så otroligt uppenbart när man ser hur spelarna försöker utföra spelet. Lagledningen har ett stort och gemensamt problem. De är chefer. De är inte ledare.
Välformulerat och skriver under på det mesta! Sen vet jag inte om Rahm och Beech också är dåliga ledare. När en chef, i detta fallet blomman är extremt kontrollerande och dessutom inkompetent kan det hämma de underställda rätt mycket.
Det bästa sättet att se om NR och CB är bra ledare är att ge dem rätt förutsättningar genom att tillsätta en riktig HC.
Ju mer jag tänker på det desto mer förbannad blir man. Efter guldet -17 har det bara gått utför. Kaos och fiasko säsong efter säsong. Nedgradering och fast i botten i flera år. Man få chansen att ta ett omtag, börja om och titta uppåt. Vad gör föreningen då? Istället för att ta in en bevisad duktig tränare som vet vad som krävs, då väljer föreningen att göra precis tvärt om och tar in den mest orutinerade tränaren man kunde hitta, från hockeyallsvenskan som aldrig ens verkat på SHL nivå! Nånstans springer det runt folk med extremt stora hål i sina huvud. Antingen är dom helt inkompetenta eller så försöker dom medvetet trasa sönder föreningen.
Efter guldet 2017 blev föreningen fat and lazy och det slutade med degraderingen 2021. Då fattade man ett antal beslut som satte sin prägel framåt. Wilander blev ordförande och Lindbom blev KD, dessa beslut var i backspegeln ett misslyckande, en f.d kommunalpolitiker och en f.d spelare/coach där ingen av dem lyckades på sina poster och bryta nedåtgående trenden utan förfaller fortsatte.