Nej det är det inte. Jag tror du grovt underskattar ledares betydelse. Hockey är en lagsport och grupper behöver någon som håller ihop dem, löser konfliker, sätter gränser, är bollplank etc. Det är ganska enkelt att bevisa det med ett tankeexperiment.
Ta bort tränaren ur ett lag i början av augusti och låt laget bestämma själv hur de ska göra.
Ta bort den bästa spelare ur ett lag i början av augusti.
Vilket av dessa tror skulle leda till ett bättre presterande lag?
Lika bra att skeppa honom nu än efter norrlandsturnén. Låt Rham ta över tills en ersättare hittas och sätt stille med backarna som ass. Kör enkelt spel. Sarg ut, dumpa puck och spela defensivt med tre hemma ALLTID
Vi kan tycka olika och i detta fallet tycker jag precis tvärtom, även om du har en poäng i de exempel du lyfter. Jag tror dock att coachen är tungan på vågen som antingen lyckas förvalta det som finns i laget eller inte.
Men självklart måste det ske i ett samspel med laget och här är kemin och kulturen som byggs upp dem emellan helt avgörande.
En coach som kan skapa kemi och en vinnande kultur genom att anpassa sitt sätt att vara och sitt sätt att spela utifrån materialet och gruppen vinner fler matcher.
Nu har jag inte läst igenom de senaste 200+ inläggen i tråden, ifall det skulle vara så att mina funderingar redan vädrats.
Men. Det pratas om tålamod och kontinuitet kring klubben. Jag håller absolut med om att vi behöver ha tålamod med så många nya spelare och nytt spelsystem. Min högst subjektiva spaning är dock att Anton inte verkar signalera det tålamodet till sina spelare. Kroppsspråket i båset ser stressat och frustrerat ut. Hans ordval när han kritiserar sitt lags misstag efter matcherna signalerar inte heller tålamod. Jag tänker att det kan bli svårt att lära sig, utvecklas och våga spela ut som spelare när man är rädd för att göra fel.
Vårt (fansens) tålamod med Anton är av förklarliga skäl på mycket låga nivåer, men tränaren bör inte signalera det till spelartruppen såhär tidigt på en säsong med dessa ovanliga förutsättningar. Hoppas att Anton får stöttning uppifrån så att han och resten av ledarstaben kan forma en arbetsmiljö där laget kan växa istället för att vara rädda för att göra misstag.
Jag vet inte hur länge till jag kommer ha tålamod med Anton, men jag tror att det behövs kommas till någon form av görande snart. Om det handlar om att sparka tränare eller något annat som inte syns utåt har jag inte en aning om
Lång utläggning utan minsta objektiva fakta bakom. Bara egna spaningar och funderingar utifrån hur jag fungerar och ser på Saker och ting.
Håller fullständigt med om detta, enda skillnaden är att mitt tålamod redan är slut med AB, inte med laget vi har på pappret.
För mig är det uppenbart att AB:s lynniga ledarstil inte kommer att leda till framgång och varför då vänta och dra ut på lidandet? Ingen som älskar HV kan känna stolthet under gårdagens presskonferens.
Vi är 9 poäng från toppen i tabellen, om några veckor kan det vara ännu mer.
Jag håller med. Det är lätt att man ser det som att Blomman, eventuellt, sparkas efter ett fåtal ynka matcher. Att han inte fått chansen. Det är dock inte riktigt sanningen utan han har ju faktiskt en hel säsong, med uteslutande felbeslut och misslyckanden, bakom sig. När han sedan fått handplocka ett helt lag, vilket är få tränare förunnat, så ser det inte bättre ut. Tvärtom det faktum att han trots detta fortsätter att misslyckas är ju egentligen ett större fiasko än vad den gångna säsongen var.
En huvudtränare som spelat HV till kval, en assisterande tränare som spelat oss till allsvenskan. What could possibly go wrong?
Jag har tidigare tänkt att man får ge det ett antal matcher, men efter att fjolårssäsongens spel fortsatt och gett fyra raka förluster så räcker det. Gissar dock att och klubbledningen kommer ge det 2-4 matcher till.
När kontraktet löper ut, förmodligen. Det var ju skrivet även för HA så man har ju allaredan deklarerat att även om man åker ur - inte bara inleder dåligt och gör en säsong som leder till kval - är förtroendet kvar. Det kan man kalla FÖRTROENDE. Måste vara av ett ytterst sällsynt slag. Vem får ett sånt förtroende? Det är orimligt och ofattbart.
Fast att man deklarerade att det gällde även för HA var ju i i samband med senaste kontraktsskrivningen i vintras, när vi låg riktigt illa till. Som en sorts markering om att man insåg risken för degradering. Kontexten är viktigt här.