Om Anton är den ledartypen jag starkt misstänker att han är så beror det på att han inte kan hantera att andra personer vet/kan mer.
Han behöver kontroll (vilket Melin var inne på i AIK och AB själv erkänt i intervjuer). Och är intuitivt känslig/skicklig på maktspel så att han får kontroll.
Han klarar inte av spelartyper som går på känsla. D v s inte gör som han bestämt. Samtliga sådana har fått gå. Det är också därför det är så viktigt för AB att kolla paddan. Det är viktigare att veta vad som gick fel så att det kan korrigeras (vilket ger makt över spelare genom att indirekt visa att de inte duger och att de måste sträva efter att bli bättre enligt ledarens satta kriterier)
Han vill ha fogliga underställda (se valet av Alsing som kapten) som inte larmar och gör sig till. Fogliga personer får också bättre positioner och uppdrag än bättre spelare.
Han misstar bättre kompetens som ett ifrågasättande av makt - d v s att folk inte gör som han föreställt sig att det ska ske. Så intuitivt fattar han beslut som gör att andra personer inte når sin fulla potential.
Det är bättre att gå efter en plan, det är mer rationellt men man måste också kunna ha att det är okej att improvisera, angående rationalitet och känsla på hockeyrinken.
Gör en “johan sundström” med Anton. Låt han sitta hemma och mögla tills hans kontraktstid är över. Gör ingen deal.
Gillar han inte det så kan han bryta sitt kontrakt och ta anställning i annan klubb.
Problemet med den lösningen är att det riskerar att ”skrämma” andra dåliga tränare för att börja hos HV om de riskerar att pressas till att självmant bryta kontraktet.
Är det här inte nån form av degradering. Dels för Blomman, dels för Beech.
En HC ska huvudansvar och inte behöva pilla i sådant som ska ligga på ass.
Man vill ju hoppas att det här öppnar för att man ska ta in en ny. Samtidigt, vem försöker jag lura.
Oavsett vad. Än en gång visar HV att de numera alltid tar fel beslut. Så vi kan lägga till ett par på listan.
– Vi lyfter upp Kris Beech som assisterande.
NU: Vi tar mer eller mindre ifrån honom hans ansvarsområden.
– Vi tar in Rahm som jobbat med forwards i Växjö och Tre Kronor. I HV ska han dock jobba med backar.
NU: Vi ändrar oss och låter Rahm jobba med forwards.
– Vi tar in en tilltänkt assisterande som HC och ger honom huvudansvar.
NU: Vi låter honom jobba som en assisterande.
Det stoppade inte klubbdirektör JL från att pilla ned sig två pinnhål till HC utan att ersätta sin egen position. Inget nytt beteende i Cirkus HV med andra ord.
Tror fan inte mina ögon, DET ÄR LUGNT, BLOMMAN SKA VARA LITE MER “HANDS ON”.. Alltså på riktigt, vad är det som händer?!! Jag smäller fan av, blodtrycket åt helvete…