Tråden om HC Anton Blomqvist

Det är ju bara en match, man måste sätta in det i kontext men jag fattar vad du menar.

I know. Men ALI & Co kan nada om hockey och elitidrott. Glöm aldrig det.

1 gillning

Jag har mest koll på laget och tränarna, men de som är i ledningen har jag inte lika stor koll på även om jag har fått lite mer info om de tack vare forumet. Du kanske har rätt

Förra säsongen såg vi hur majoriteten av spelarna som Blomman tog över sänkte sina poängsnitt. Trenden fortsätter i år vilket stärker tesen om att Blomman gör spelare sämre.

Poängsnitt skillnad mot 24/25
Ang -0,12
Alsing -0,35
Luoto -0,29
Reber -0,18
Brännström -0,07
Lyrenäs -0,09
Tedenby -0,003
Fransson 0,17
Pettersson 0,33
Annborn -0,2
Davidsson 0,125
Ignberg 0

Bara TRE spelare har höjt sina poängsnitt, och det rör sig om spelare som på förhand inte skulle vara ledande – Pettersson, Fransson och Davidsson.

Här är alla som presterar sämre poängmässigt jämfört med förra säsongen (och då snackar vi inte enkom dussinlirare):
Ang, Alsing, Luoto, Reber, Brännström, Lyrenäs, Tedenby, Annborn

Sen har vi ju bubblaren Ignberg Nilsson som faktiskt inte kan sänka sitt poängsnitt med tanke på att han slutade på noll förra året. Således starkt att fortsätta stå på noll…

Jag fattar inte att ledningen inte ser detta? Leise tar fram all möjlig eller omöjlig statistik. Men de här faktiska värdena, kollar de inte på det? Laget presterar sämre på alla viktiga parametrar, och det gäller alltså även spelarna. Utvecklingen är negativ på SAMTLIGA plan med Anton som HC.

Varför görs då ingenting?? Alla pilar pekar ju nedåt!

11 gillningar

Kan det faktum att Fransson, HP och Davidssons poängsnitt ökat ha något med att göra att det för nuvarande är i en utvecklingskurva sett till deras ålder?

Undra hur det hade sett ut under annan HC, kanske ännu högre snitt?

2 gillningar

Lite så jag och många andra resonerat när jag presenterade fjolårssiffrorna. De som i regel ökar sina poängsnitt under Anton är också spelare som BÖR, sett till ålder och utveckling, öka.

Oavsett väldigt intressant. OSL är en spelare som föll igenom totalt när Blomman tog över. Alsing hade en första stark höst med mycket förtroende. Sen hände något från vintern och framåt. Ang producerar inte alls lika mycket, detsamma gäller Luoto. Fjolårets succéman Reber har tagit ett steg tillbaka. Och Teden och Brännström lyckas trots redan svaga säsonger prestera ännu sämre under Anton.

Alla förståsigpåare säger att Anton är en bra tränare. Jag hittar absolut ingenting i de siffror som faktiskt är av värde, som visar faktiska resultat, som talar för det.

12 gillningar

Jag har tidigare nämnt att Blomqvist tappade gruppen i Malmös J20. Det här vet jag via en kollega vars son hade Blomqvist som tränare där.

Varför tappade han gruppen? Enligt det jag har hört berodde det på att spelarna till slut inte orkade med allt gap och skrik – både riktat mot enskilda spelare och mot laget som helhet. Blomqvist var i grunden glad, trevlig och vältalig i Malmö, men även den typen av personlighet blir till slut svår att lyssna på när kommunikationen domineras av skrik i tid och otid.

Som ledare måste man kunna situationsanpassa sitt ledarskap. Alla spelare behöver inte – och ska inte ha – samma typ av coaching. Vissa behöver höra en instruktion en gång, andra fem. Vissa klarar av att bli utskällda, andra svarar väldigt dåligt på det. Ett lag mår bra av olikheter: olika personligheter, olika bakgrunder, olika sätt att fungera. Du behöver till exempel ha spelare som Andre Petersson – fria själar ute på isen. Då krävs en tränare som kan hantera spelare med olika åsikter, egon och personligheter.

Nu är det många år sedan Blomqvist var i Malmö, men redan då fanns tydliga utmaningar i hans ledarskap – och det gällde alltså J20-spelare.

Därför är jag inte ett dugg förvånad över att Blomqvist och Petersson inte fungerar ihop utan friktion.

Ta Olle Alsing som exempel: han är en helt annan spelare den här säsongen. Varför? Det måste finnas en förklaring.

Blomqvist är utan tvekan vältalig.

Men är han tydlig?

Eller är han tydlig att det i praktiken blir tjat som spelarna stänger av?

Coachar han alla spelare på samma sätt?

Oavsett vilket så får han det inte att fungera. Inte i Malmö. Inte i HV71. Det måste bero på någonting.

Som jag skrev i en annan tråd: dåliga ledare och chefer tenderar att anställa – och skydda – andra dåliga ledare och chefer. Det blir en sluten krets där prestige och självrättfärdigande går före verklig utveckling.

I en välfungerande organisation, med modiga beslutsfattare, hade Blomqvist fått gå för länge sedan – och definitivt inte fått förlängt kontrakt.

Någon behöver fatta ett modigt men nödvändigt beslut, även om det får ekonomiska konsekvenser.

Ingen – och jag menar verkligen ingen – är viktigare än klubben. I dagsläget känns det som att styrelsens prestige riskerar klubbens framtid som elitförening.

15 gillningar

Skicka detta till alla sponsorer. Det borde finnas lite kunnande och förstånd hos nån individ där nånstans som kan påverka. Säga att vi kan bidra till att ta hem AP, Pilut och Erik Brännström om ni gör de här förändringarna. Även av en del av en ogillar ultimatum från enskilda så kan man förstå det där som han som ställde krav på tennisförbundet gjorde för att tänka sig satsa pengar. Hur gick det sen förresten? (Kanske en OT-fråga…)

1 gillning

Det är lite av det här som ALI ska kunna svara på men duckar för. Jag har fortfarande inte hört ETT vettigt argument bakom förlängningen.

För rent krasst, jag skiter i om x person är vältalig, gillar organisationer. Så länge det inte bidrar till något konstruktivt i detta fall resultat. Ja då begriper jag inte vad det är man försvara jämt och ständigt.

2 gillningar

Har en kollega som har samma historia fast från AIK, innan han värvades till HV.

Han är inbiten hockey gnagare som känner flera runtom det laget. Blommans way or get out.

7 gillningar

Jag har som jag nämnt förut varit med om den här typen av ledare på arbetsplatser. Jag och många andra lämnade, utan att våga säga emot. Ledarna märkte snabbt om man inte var med på tåget utan var lite skeptisk - man behövde inte säga nåt utan det räckte att man inte helt backade upp det - och det blev konsekvenser… Tycker man inte samma eller spelar man inte med så är man snart ute …

6 gillningar

Jag tror det är relativt uppenbart för alla normalbegåvade att blomman är en usel ledare. Skicka bort innan det är för sent!

2 gillningar

Något jag funderar på ibland, är på hur det hade sett ut om Abbott var kvar i klubben. Tror ni Anton hade vart kvar idag om så var fallet?

Svar nej.

Hyfsad chans att han hade plockat hit brorsan tror jag.

1 gillning

Ja. Det var väl Abbott som initierade kontraktsförslängningen?

Överlag vet jag inte om jag är så jätteimponerad av Abbotts korta tid i HV. Han lät starta säsongen med samma dåliga spelare som året innan. Det var mycket hit and miss både sett till värvningar inför och under säsong.

Han kändes typ som en bättre variant av Liljander. Vet inte riktigt om det är en komplimang.

3 gillningar

Abbot var lika dålig som resterande sportchefer. Blomman out!

Så är min bild av AB också. Supertydligt en omodern ledare som inte klarar av olikheter hos individer

Har du varit så nära laget och Blomqvist i den dagliga verksamheten så at du kan slå fast att det är så? Bara undrar.

2 gillningar

Tillräckligt nära för att se att väldigt många spelares kurva vänder neråt under hans ledarskap.

1 gillning

Det här andas väl mer att HV har satt sig i en riktigt värdelös sits som man i princip inte kan ta sig ur, snarare än tro på Blomman? Det är iaf så jag läser det.