Haha! Vi vet nog lika mycket du och jag.
Precis
O jag vet inte ett skit.
En pekriktning behöver man inte fundera på.“forwards är inte mitt ansvar längre” och vips gjorde vi 7 mål på 2 matcher.
Annars har pekandet varit tydligt från många.
“Vi ansvarar för ekonomin” etc…
Malte Gustafsson fick spela 40 sekunder idag. När vi leder 5-2 med 7 min kvar tycker jag man kan spela honom i ett backpar fullt ut. Svagt av Blomman eller vem det än är som bestämmer tycker jag.
De kanske tyckte han var matchotränad? 40 sekunder är inte mycket men jag kan tänka mig varför de gjorde så. Jag säger inte att du har fel
Tycker inte det är så konstigt. Vi är inte i en sits där vi kan unna oss lyxen att spela spelare bara för att. De 3 poängen skulle knytas ihop. Malte kommer förhoppningsvis få sina chanser.
Alla håller inte med om att Anton är problemet. Det gäller oavsett om vi pratar åsikter på forumet, på medlemsmötet, på läktaren, inom organisationen eller ute i stugorna. Vissa här verkar dock ha svårt att acceptera det, att folk tycker olika. Mönstret är tydligt - har du inte “rätt” åsikt i frågan om Anton ska du direkt omvändas eller jagas av mobben tills du lägger dig platt, inte sällan med en dryg ton och i tryggt skydd bakom tangentbordet.
Tidigare var matchtrådarna ett kul sätt för oss HV-fans boendes i andra delar av Sverige att se matcherna “ihop med andra fans”. Nu räcker det med att vi släpper första målet i valfri match för att matchtrådarna ska dränkas av till leda uttjatade skämt om pizza, paddor, kontinuitet eller “vila med puck”, ackompanjerat av diverse “stick”, “avgå” och “dra åt helvete”.
Kritiken mot Anton har gått från rimlig, saklig kritik av coachande, laguttagningar, spelsystem och resultat, till raljerande, personangrepp och långsökta förklaringar till varför varje förlust är Antons fel, samtidigt som ingen vinst är Antons förtjänst. Därtill läser man inte sällan spekulationer och killgissningar om vad som föregår bakom kulisserna som är på en rent löjeväckande nivå.
Jag är ingen frekvent postare men efter att har bitit mig i tungan i månader kände jag mig tvungen att skriva vad jag tycker. Jag kommer inte gå i mer polemik här utan nöjer mig såhär.
Really!? Idag igen? ![]()
Fram med popcornen @MC1971 ![]()

Tror dock att denna diskussion blir lite lugnare. Här finns ju om inte lite substans. I torsdags var ju bara en orgie av pekande utan skäligt argument.
Med all respekt @Lindblad. So do you.
Okej, vi tar det igen.
Alla får tycka olika här.
Just nu är mycket troligt en majoritet härinne negativt inställda till AB som tränare. Skulle kunna tänkas vara rimligt med tanke på sportslig prestation, aktioner, taktik och lite annat.
Personangrepp vill vi aldrig ha här. Vi försöker städa bort sådant så gott det går, men här ligger ett stort ansvar på enskilda skribenter att ta ansvar för ”sin egen skit” men också givetvis på oss mods som behöver rensa bort skiten så snabbt som möjligt. Här finns också möjlighet att flagga inlägg som olämpliga, vilken ALLA inloggade skribenter kan göra i syfte att stävja en god samtalston utan personangrepp, utan att för den sakens skull strypa nivån till allmängiltig.
Sedan stämmer det att man behöver tänka lite själv på vad som är spekulationer och vad som kan tänkas ha substans, men detta är ett diskussionsforum öppet för teorier och tankar. Här vrids och vänds det, eller för att tala HV-språk: Här vänds det på stenar.
Jag tror däremot många skulle bli förvånade över den allmänna träffsäkerheten härinne. Dels pga skickliga tänkare, hockeykunskap, psykologiskt kunnande och liknande, i kombination med källor rakt inifrån ”hjärtat”.
Tack för ditt inlägg.
Jag tror inte någon har något emot att andra har olika åsikter. Men, eftersom detta är ett diskussionsforum, där just diskussionen är central, då räcker det inte med att man bara skriver A. För någon kommer fråga om B. Det ligger liksom i sakens natur.
Om man, trots allt som läggs fram här om Anton (eller andra saker), kommer fram till en annan slutsats än det som datan pekar på, eller vad som är rimligt att anta, ja då kommer det ju bli en viss dynamik. Den dynamiken kan man bara bemöta med data och rimliga antaganden. Gör man det bra, ja då kommer andra att anamma de tankarna.
Svårare än så är det inte. Så du gör samma fel som Crille igår. Du antar, för att du har en annan åsikten än merparten här, att deras åsikt inte är genomtänkt. Du vrider in dig i en konspirationsteori om att man blir överkörd och antar en åsikt man inte själv kommit fram till. Det är inte bara en långsökt tanke. Den är rätt skev.
Samtidigt är det väldigt talande, att ingen som kommer in här, eller som man läser om i övriga sociala medier, kan artikulera vad som är bra med Anton. Inte heller kan de artikulera varför det dåliga resultatet under 1.5 år inte är hans ansvar.
Så behåll gärna dina åsikter om att det inte är Anton som är problemet, men kom inte och säg att det finns rationella argument för varför det är så, om du inte är beredd att säga vilka det är.
Det skulle ju vara mycket lättare om du och alla andra som förespråkar Anton talar om vad han gör bra och varför han inte är ett problem.
Det har efterfrågats rätt länge i diskussionen, men vi har inte kommit längre än att vi som inte förespråkar Anton anses vara en mob, elitister och allmänt jobbiga.
Mina fem cent om Anton (med AIK-brillor) för dom som eventuellt bryr sig.
Alltså det finns nog mycket att säga och en hel del nyanser går såklart förlorade i en diskussion om någon är ”si eller så”. Anton var ganska tidigt en vattendelare bland AIKare och sista åren växte diskussionen. Känner igen mycket när jag skummar här, inte minst frågan ”men om han nu är så bra, varför kan ingen säga vad han ÄR BRA PÅ?”. Jag tror att Anton är seriös och vill bli en bra hockeyledare. Men han är inte där ännu. Han är inte tillräckligt skolad och han bottnar ännu inte i sin ledarstil. Föraktfullt kallades han ibland på slutet prao-eleven av vissa AIKare. Jag tror att det ligger något i det. Han var inte mogen nog att ta huvudansvaret i AIK (han var ass och sedan damp det ner i knät på honom, känns det igen kanske?). Och han var verkligen inte mogen att ta huvudansvaret i HV71. När han gick till HV och blev ass tror jag att många tänkte att det kan nog bli bra på sikt. En driven påläggskalv som får gå ett halvt steg bakom och lära sig yrket samt hitta sig själv i rollen som head coach.
Det Anton har, och det skall man ge honom, det är svadan. Där har han kommit långt. Problemet är när man inte kan backa upp det med kunskap/genuin ledarstil (spelargruppen) och sedan resultat (supportrarna). Då skiter det sig över tid. Haken är nog att journalister (jävlar vad dom alltid genom åren backat Anton) och folk ovanför i hierarkin inte ser igenom lika fort alternativt har surrat fast sig i Anton-båten så hårt att dom inte kan backa när det går upp för dom att det här inte kommer lyfta.
Antons bästa vore att ta ett steg tillbaka och bli ass i en toppklubb. Då skulle han lära sig att vinna lite och inte vara ifrågasatt 24/7. Kanske skulle han hitta sin egen ledarstil och landa i sig själv och sluta prata i klyschor/motsägelser/AI-bortförklaringar. Det har gått lite för fort för Anton.
Rent hockeymässigt finns det säkert massor att säga, ffa av dom som kan taktik bättre än vad jag gör. Men det är svårt att jämföra för det skiljer så mycket i förutsättningar och spelartrupp. Hockeyallsvenskan generellt och många av Antons år i AIK specifikt är lite koka soppa på en spik. Man kikar runt i omklädningsrummet och ser en 35-åring, en 16-åring och en livstrött kis i oklar ålder däremellan och får viskat till sig ”det är andralinan”. Men sista året i AIK hade Anton faktiskt ett kanongäng (allt är relativt mina vänner) men fegade märkligt nog ur under stora delar av säsongen. Det var förvånansvärt genomgående passivt och ofta förlorades skottstatistiken med typ 25-40. Gynge och två kanonmålisar sminkade över en ganska feg (eller av vissa helt saknad) spelidé. Har läst några av er skriva ”vila med puck” och får lite blixtar av PTSD.
Stort tack för input!
När du blir stor får du gärna bli ett HV fan ![]()
Hörde igår under matchen mot DIF att kommentatorerna pratade om likheterna mellan AB och Kimby. Fokus var hur tränarna uppträder och för sig i media, hur de trots sin ringa ålder står upp och ger bra kommentarer efter matcher, även vid stora nederlag.
Är det någon annan än journalisterna själva som bryr sig om detta?
Media har en enorm makt och inflytande i att sätta agendan kring vad vi ska prata om och hur i ska prata om det. Inte sällan leder det också till vad vi ska tycka. Detta om vi inte själva har förmågan att reflektera och zooma ut för att se den större bilden.
Medias hjärntvätt drabbar oss alla på ett eller annat sätt, ingen går helt fri ifrån den. Jag hoppas innerligt att jag alltid kommer kunna skilja på snack och verkstad.
På den punkten lirar Kimby, dessvärre, i en helt annan division.
Tack för ditt inlägg, intressant av en som sett honom på närmare håll eller vad man nu ska säga.
Tror snarare att det beror på att jag kan se det med lite distans. Ni kommer vara sjuka experter på Anton (och vad som kan hända i en klubb när det uppstår ett makt-vakuum som ju givit honom förutsättningar att pågå) när han väl lämnat. Är man mitt upp i det så är det svårt att inte vara Kalle Anka-arg.