Tråden om HC Anton Blomqvist

En hårsmån från att slå ut det NÄST SÄMSTA laget…
Är det en merit?
Rögle slog ut kaffegänget från Karlstad i 4 raka.
DET är en merit!

Vad ger Du honom för tid i HV?
6 matcher och 4 förluster?
Monten fick vadå, 8 matcher.

Jag gillar personen Filander för hans sätt att vara.
Jag gillar även AB… för hans sätt att ha lett AIK under säsongen.

Det jag saknar hos dig är förslag!
Förslag som vi andra kan diskutera och såga :stuck_out_tongue_winking_eye:
Du måste väl ändå ha nåt förslag när Du så ivrigt sågar andras förslag!?!

2 gillningar

Men både Växjö och Oskarshamn hade råd med lyxen att chansa. Vi har chansat i 10 år nu och klarar nog knappt ett felbeslut till…

Men, jag ska givetvis ge AB, Stillman, Melin och co. en chans, men enbart för att jag ser att så många här inne känner någon slags framtidstro.

Jag tycker inte att jag behöver ge förslag för att på något sätt förankra min oro över den fakta vi har att förhålla oss till.

Ja, jag tycker Filander har betydligt mer att komma med och att det faktiskt är en merit att han sånär slog ut oss med tanke på förutsättningarna han hade jämfört med de vi hade. Han har gjort ett enormt jobb och är högt respekterad i hela landet. Han kommer till en toppklubb inom kort, var så säker.

Detta medan vi fortsätter leta i allsvenskan efter individer som ska slå personbästa.

I det läget vi befinner oss så ska nog en viss rutin inte underskattas. Rutin av ligan, lagbygge, men framförallt ett fungerande grundspel utifrån förutsättningar och där är Filander ett bra namn. För bra för HV säkert.

3 gillningar

Jag avslutar mina inlägg om Anton Blomqvist med att citera Johan Svensson på X, MrMadhawk ni vet…

“Min gissning är att det kan komma att bli, för att ta i från tårna, lite chock för vissa i laget och glidandet är slut”.

14 gillningar

Allt är bättre än det vi haft de senaste åren.
Så det kan bara bli bättre. Vi måste ta små steg framåt och inte tro att AB ska ge oss guld kommande säsong. Han ska bygga upp HV71 under tid. I långa loppet så kommer det bli bra.

Han säger inte att vi ska vara ett topplag. Han vet vad som behöver göras. De andra som vi haft har levt i bubblan som om HV71 va ett topplag.

5 gillningar

Tack alla för ert tålamod med herr sur… denna kväll! Uppskattar er alla, det vet ni och hoppas jag snart är på samma bana som de flesta av er härinne :blush::+1:t2:

16 gillningar

Då tycker jag att vi andra fortsätter att diskutera vilka vi tror det blir som kommer bli chockade? :wink:

Bara tagit med spelare med kontrakt…

  • AP20
  • Borgström
  • Tedenby
  • OSL
  • Tikka
  • Foppa
  • OFM
  • Lenc
  • Lindbäck
  • Hansson
  • Sjöholm
  • Fransson
  • Stakkestad
  • Strandell
  • Brännström
  • Seppälä
0 röster
3 gillningar

Jag tror inte att AP är kapten nästa säsong.

Jag tror inte att Tedenby spelar PP öht i princip.

Borgy och OSL kommer bli intressanta att se nästa säsong. Kan inte se dem glida runt på samma sätt och bara poppa upp då och då.

Kaski, hur reagerar han?

5 gillningar

Missade Seppälä så in o rösta igen ni som röstat tidigare! :wink:

1 gillning

Intressant att läsa vad som tycks och skrivs. Verkar vara väldigt splittrat och många av de “tunga” rutinerade skribenterna som inte tror på AB. Men vem skulle göra det bättre med den trupp vi har? Det kan ju knappast bli mycket sämre än det varit? Vi var alltså en (1!) match från att åka ur med nuvarande trupp och tränarstab. Och truppen nästa år ser ju just nu ut att bli läskigt lik nuvarande trupp. Vem kan trolla med det här gänget? Var det 3-4 som kämpade, visade vilja och hade förmåga? Resten såg ju mest ut att vara mer eller mindre likgiltiga, alternativt saknade skills. Jag tänker ge AB en chans, sedan behöver truppen ses över och målsättningen justeras. Specifikt måste Teden och Foppa lämna. De tar bara plats och åstadkommer ingenting. Vi behöver uttala att det handlar om att etablera oss som SHL-klubb. Inget annat nästa år. Sätt en flerårsplan där kanske år 3-4 kan vara att sikta på topp 6. Det tar tid att bygga upp något som ligger i ruiner, det finns inga quick fixes.

7 gillningar

Nej, men har vi något alternativ i nuläget?

1 gillning

Nej. Inte någon som har kontrakt nu. Vi måste förlänga med Strålman eller värva en ny…

Spelar ingen roll tror jag.

Kan inte se honom som C med AB och Stillman.

Davidsson är ju kvar i båset vad det verkar :face_vomiting:

Än så länge ja.

Tror han ryker också.

Inte kompatibel med AB och FS.

Ska vi ha kravställan och SM guldsbeteende så står inte han i båset.

2 gillningar

Finns kanske en osäkerhet i HV71 sen flera år nu att spelarna snabbt kan ifrågasätta en tränare. Gäller samtidigt att spelarna verkligen går in för att ge det en riktigt chans och att man tar in spelare som passar den hockey och den ledarstil som det blir.

1 gillning

Superhappy över Blomqvist och Stillman! Det här blir kanon! Tack!!!

3 gillningar

Håller med. Hellre Blomman och Stille än att vara kvar med samma stab. Klagar inte för 5 öre.

2 gillningar

Jag är mer inne på Teden än Foppa där. Teden känns som han har en nedåtgående trend pga att han tappat en del av sin intensitet och rapphet som han haft och som han har byggt sitt spel på.
Foppa däremot tror jag har varit lidande av det spelsystem som varit, han är ju inte en spelare som frodas av att dumpa och jaga i sarghörnen om man säger så.
Om vi nu äntligen vill börja spela en kontrollerad hockey med puckinnehav där man tillåts att våga vara konstruktiv så vet i tusan om man inte ska låta Foppa köra även det sista året på sitt kontrakt. Vi pratar ändå om en kille som gjort 25-30p/per säsong på sina två tidigare SHL-säsonger innan årets, och det trots att många känt att det inte varit optimala förutsättningar för honom.
Skulle det inte funka nu heller så kan man säkerligen i värsta fall lösa det efter jul med en toppklubb i HA som vill satsa inför slutspel.
Jag hoppas AB tar med sig ett system där man använder spelarnas olika kvalitéer istället för att försöka stöpa alla i samma gråa form.

9 gillningar

HV såg inte AB som redo först med tanke på att Lindbom var tilltänkt tränare för kommande säsong.
Det här är en nödlösning snarare än chansning där vi får trotjänaren Stillman med på köpet.
Efter år av sabotage tror jag inte vi kan hoppas på så mycket bättre tränare än såhär, låter man Nubben hållas och tar in Sveriges sämsta tränare så kommer laget sjunka som en sten i anseende.

Jag hoppas att Anton lyckas, han har gjort ett ok jobb i AIK överlag och en riktigt positiv säsong i år.

Om vi bara får in en sportchef värd namnet med tillhörande organisation så tror jag en medioker tränare ska kunna ta oss till play in. Klarar Anton bara av att vara medioker första året i shl så hoppas jag han kan växa med tiden till att bli en riktigt bra tränare.

Framtiden är väldigt oviss. Skulle det fortfarande vara osäkert vid säsongsstart ser jag det som ett gott tecken eftersom de senaste säsongerna varit körda på förhand. Man får vara glad för det hopp som finns.

1 gillning