Tråden om HC Anton Blomqvist

Tack, du skrev det jag själv tänkte. Oerhört imponerad av AIKs sätt att spela ishockey i HA. Även om det är en nivå ner, kan han sätta ett system som varit det bästa i grundserien.

Rök egentligen i slutspelet på grund av alla avstängningar.

3 gillningar

@Zico Det är just det, att chansa som jag inte tycker vi är i position att göra. Hade hellre sett något beiget, men beprövat och som kan ge oss andrum. Vi är inte i position för att chansa. Vi är dömda att misslyckas så det sjunger om det…

Men skönt att höra att ni kan peka på positiva aspekter gällande AB.

1 gillning

Filander verkar vara en “våt dröm”

Härom året hade IOK 16 raka matcher utan seger. I år har de haft 18 om jag inte är fel ute.
Hur fasen kan någon tro på att det hade passerat obemärkt här???
Vem vill ha en tränare med såna djupa dalar…

3 gillningar

Du får tipsa HV om Nybros tränare.

6 gillningar

Som natt och dag hur vi har agerat tidigare.
Jag känner mig tillfreds och det känns jävligt bra efter denna intervju.

Sen är det hårt arbete som gäller såklart för att komma dit.

2 gillningar

Han var en hårsmån från att skicka ut oss i kvalserien med helt andra medel än de vi haft. Allt jag hör om honom lovordas och han kommer komma till någon av storklubbarna inom kort. Det är väl just därför han är och förblir en våt dröm för mig som HV-älskare.

4 gillningar

Inte du också, din glade jävel :joy: Alltså vi får nästan göra en utredning på forumet angående vad folk har fått i sig en dag som denna. Eller mer troligt är det något som hänt med mig :crazy_face:

5 gillningar

Jag ser faktiskt inte Blomqvist som en chansning. Montén däremot var en chansning, en dumdristig chansning. Valet av Blomqvist är rätt fräscht. Han vet vad han vill, han kan det där med struktur och spelsystem. Det är viktigt med roller, att spelarna vet om sina roller. Han är oerhört tydlig.

Det finns ju dom på forumet som ropat efter t ex Ante Karlsson, eller efter Viktor Stråhle. Lite beige kan jag tycka.

8 gillningar

Satt och funderade på detsamma :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Vem har kapat Quilas konto…det är kvällens 10000-fråga :joy:

11 gillningar

Han har ju ett helt annat tankesätt än vad vi har hört tidigare. Vi ska inte ge bort puck i onödan som vi gjort de senaste 10åren är så jag vill att man ska tänka. Sen är det många andra bitar såklart som ska passa in i det. Det krävs otrolig skicklighet att spela så och det materialet har vi inte idag.
Vi har fått en modern HC @Quila. Det är kanske det som skrämmer dig!? Att vi inte är vana vid det.

Sen skrev jag att det är hårt jobb som krävs för att komma dit. Där är vi inte. Men alla tränare är nya någon gång.
Hade vi fått Sam Hallam eller Filander istället för Växjö/Oskarshamn så hade vi inte varit nöjda då.
De hade ingen erfarenhet då.

Jag håller med dig, i sällskap av Ante K och Stråhle så känns AB bättre.

Om någons så litar på ditt omdöme @zico, men tror du inte steget från allsvenskan till SHL kan bli problematiskt? Tror du AB är redo för HV och vice versa?

1 gillning

Sa inte nån häromdan att den nye HC:n själv borde få välja assisterande? :slight_smile:

1 gillning

Det som skrämmer mig är att vi fått ett oerfaren HC och att ingen inte kan säga att detta är en chansning.

Pawhlen?

4 gillningar

Haha :joy:

Förutom Blommans andra egenskaper, så måste väl ändå han och AD försäkrat sig om att Antons spelsätt passar i SHL!

Ser jag ett till pressmeddelande att Lindbom går ner i båset i höst så kommer jag lägga in mig på Ryhov för långtidssjukskrivning.

4 gillningar

Jag är inte säker på att HV är redo för AB, långt ifrån.

Ej heller säker på att AB är redo för HV, långt ifrån.

Stillman gör ju att båda frågetecknen blir lite mindre men fortfarande kvarstår.

Kommer nog bli allt annat än lugnt gällande lagbygget men HV har nu valt väg och måste fullfölja.

Kommer nog bli en och annan fansfavorit som hamnar i kläm tror jag.

Kan inte heller se Johan Davidsson vara kvar. Skulle bli väldigt förvånad.

3 gillningar

Allt är en chansning när det kommer till det läge HV71 befinner sig i.
AB är oerfaren men är extrem noggrann och har varit i en kräsen klubb som AIK och tagit dem från ett bonkalag till ett spelförande lag.
Det handlar inte enbart om erfarenhet utan ren kunskap för uppdraget.

En ung hungrig coach som vill utveckla vårt ickebefintliga spel till att vi ska ha pucken.
Så länge vi har puck så förlorar vi inte.
Ta något stärkande så kanske du kommer in i samma flow som oss andra som ser det positivt.

3 gillningar

Nej, det tror jag inte. Och jag ställer två motfrågor. Sam Hallam kom från 2-3 år som tränare för Karlskoga till Växjö. Blev det problematiskt? Nix.

Martin Filander kom till Oskarshamn efter 1,5 år som tränare för Västerås (fick sparken år 2) och sedan ett par år som assisterande i Malmö. Blev det problematiskt? Nix.

Det blir bra med Blomqvist.

8 gillningar