Jag förstår inte de som anser att man inte skall sparka AB.
Han lyckas inte få spelarna att spela ett strukturerat spel, han således lyckas inte implementera sin spel ide vila med puck hos spelarna heller. Hans system är likt ett korthus, så fort hv släpper in en puck oavsett om det är pga ett individuellt misstag eller skill av motståndarna så faller laget ihop totalt. Vilket vi sett mot skellefteå, luleå och nu BIF. Hans kacklande om att han inte förberett lag tillräckligt och att han måste göra ett bättre jobb och att felet ligger hos honom vittnar om en ledare som har tappat förtroendet hos spelarna. Med AB kvar är jag övertygad om att vi spelar i HA nästa säsong, tvär säker.
Som andra också skrivit så tror inte jag heller att han kommer lyckas vända detta, just för att han saknar rutin. Han anställdes av nubben som på något vis att fört över sin kassa aura över honom.
Vi måste dels enligt mig göra oss av med spelare som inte levererar, och AB. Det kommer kosta för mycket att trilla ur.
Applicera det här beteendet i valfri organisation. Företaget håller på att gå åt helvete. Om inget blir bättre så kan företaget räkna med att tappa rejält med pengar nästa år.
Det finns en person som är ansvarig över hur de anställda presterar. Samma person tar på sig de dåliga prestationerna vecka ut och vecka in. Denna person tar fullt ansvar.
Vilket företag som helst hade väl ändå ersatt denna personen?
Istället är det synd om personen i fråga för att den är för inkompetent för att utföra sitt arbete fackmannamässigt. Personens känslor är alltså viktigare än företagets överlevnad.
Om ett företag går dåligt, ponera att det är 50% av arbetarna som inte gör sitt jobb, sitter på facebook och kollar highlights på lhc och är allmänt värdelösa, så måste det ju va arbetarna som inte gör sitt jobb som får kicken i första hand?
Ponera att de flesta av dessa anställda har ansetts vara högpresterande/åtminstone medelmåttor på föregående jobb där det funnits en kompetent ledning.
Varför inte båda i så fall? Ut med folket som missköter sig och ut med de ansvariga. HC och ytterst ansvariga kan inte få vara immuna.
Ska man ha kvar dom för att för 2år sedan var dom okej på en annan arbetsplats? Gör man inte jobbet på sitt nuvarande jobb ska man få
frisedel? “jag gillar inte min chef,tycker han är dåligt , så jag som individ ska bannemig inte gör det jag är ansälld för”.
Kan köpa att OM det finns vettig ersättare så visst… Men det är för den anledningen jag inte håller med dig, vilken vettig tränare vill komma till hv och som inte är under kontrakt?
Nja men jag föredrar det framför att behålla en medelmåtta från ett mindre bolag. Då finns det iaf någon sorts bevisad kompetens.
Nåja. Kanske får vara slut på dessa liknelser. Det är en billigare chansning att sparka AB och ersätta med bättre kompetens än att bryta med Tikka och Teden.
Det är värre än så. Snarare:
Tillfällig styrelseordförande och personalchef med fråntaget personalansvar anställer dig som en framtida huvudtränare. Du ska dock gå som assisterande tränare ett år brevid huvudtränaren. Huvudtränaren var nyss klubbdirektör men blev tränare eftersom han annars kommer få sparken eftersom han var med och anställde personalchefen som inte får anställa personal samt den förre tränaren som fick vara med tolv omgångar. Just nu finns ingen formell som ska bygga laget nästa säsong, men du är inte så orolig för du ska ju inte vara huvudtränare än.
Du vill dock ha med dig din pålitliga vapendragare som visserligen fått sparken/lämnat föreningen två gånger redan och blir innerst inne lite förvånad att de accepterar ett sådant ultimatum från en tränare i ett femteplacerat lag i hockeyallsvenskan. Men samtidigt är det väldigt smickrande. Och det verkar ju också vara så föreningen sköts. Jag menar, de har ju redan sparkat nuvarande tränare en gång och degraderat honom från klubbdirektör till tränare alldeles nyss.
Det låter som en trygg och stabil miljö att få ta nästa steg i sin karriär. Vad kan gå fel?
Dom kan inte sparka honom nu. Eller jo kanske. Då får dom ta någon inom organisationen.
Om det nu är en ny sportchef/gm på ingång redan nu vill inte jag se en ersättare förens han är på plats.
Om det nu ska sparkas och ersättas vill säga.
Var inte AB tänkt som en assisterande när HV värvade honom? Det slutade med att han blev HC, och jag förstår inte varför för han hade ju inga speciella meriter. Med det sagt så blev jag imponerad av det man såg av honom i HVTV under försäsongen. Hur han kommunicerade med spelarna och hur han ville börja med att bygga ett stabilt försvarsspel där alla skulle veta sina roller. Därför är jag av åsikten att ge honom lite extra tid. Vi vet ju alla nu att det blir negativt kval igen, så låt honom jobba med spelarna så vi kan göra en bra avslutning på säsongen. Förutsatt förstås att han inte har tappat omklädningsrummet.
Jag tror inte AB är en dålig tränare. Jag börjar allt mer luta mot att han är fel tränare i relation till vilket spelarmaterial han har. Om det till exempel stämmer det en del sagt ovan så är han en kravställare. Men kanske lite för rigid för variationer och intuitiv improvisation.
Jag får liksom den där obehagliga känslan att HV:s ledning som vanligt dragit fel slutsatser kring vad som är problemet i laget och sedan överkompenserat. Jag antar att man noterat att laget saknat struktur och enhetlighet. Ja, men då är de ju toppen att söka en tränare som kan tillföra det.
Problemet är att man inte har det spelarunderlaget som krävs. Förutom att deras kompetenser generellt sett verkar överskattade eller felkategoriserade så är inte laget byggt för att passa AB:s tränarstil. Faktum är att laget inte är byggt för att passa någon över huvud taget.
Och åter igen känns det som om ledningen befinner sig i någon sorts hund-i-brinnande-hus-bubbla. “Det här kommer gå bra, vi har anställt rätt personer, vi behöver bara lite flyt/mindre skadade spelare/tid/kontinuitet/färre hedersamma förluster”.
Ja och då är det såklart kört.
Det är dock under all värdighet att uppträda såhär.
Jag är sjukt besviken på många spelare.
Det var likadant när Anton var tränare till polarens son då tappade han omklädningsrummet med och de tog honom inte seriöst pga allt skrikande i tid och otid.