Jo visst. Det är klart att man måste göra något. Men inte vad som helst. Man måste ju göra det som är rätt och som får bäst effekt. Att göra fel sak kan få direkt motsatt effekt mot den önskade.
HV har de senaste åren konsekvent fattat fel beslut. Iaf ur ”vi från sidans” perspektiv. Men vad är rätt beslut i den här soppan? För det är väl ändå minst lika viktigt att man gör rätt som att man gör ”något” eller ”vad som helst”?
Jag vet inte vad som är rätt beslut i det här. Truppen är svag och synnerligen överskattad, vilket även gäller de som kommit under säsongen - ja. Spelsystemet kanske är svårt/dåligt - ja. Men det är ju tyvärr en växelverkan här. Bara för att man anpassar spelsystemet till ett som truppen klarar av, om det man hade från början var för svårt sett till truppens kompetens, så innebär ju inte det per automatik att ett sådant anpassat spelsystem räcker för att vinna matcher i SHL. Det skulle förmodligen bli väldigt enformigt, endimensionellt och därigenom lättläst. Och det är där jag tycker att man har hamnat. Man lyckas inte med nånting eftersom motståndarna ganska enkelt hindrar HV från att lyckas. Eftersom vi är sönderlästa. Eftersom truppen är så svag att de inte kan improvisera och göra saker anpassade till utvecklingen på isen, istället för att slaviskt försöka följa ett spelsystem. De försöker ju improvisera om man får tro på vad de själva säger i intervjuer, eftersom de inte håller sig till spelsystemet. Men hur tycker ni att det går? Inte strålande, om ni frågar mig.
Så. Det kanske är rätt att byta tränare. Men det ändrar inte det andra problemet. Truppens kompetens. Jag är inte säker på att Blomman reder ut det här. Men jag är relativt övertygad om att det gör nog ingen annan heller. Jag hoppas att jag har fel. Men inte mycket tyder på att det här vraket någonsin går att få upp till ytan igen.
Är truppen verkligen så dålig? Nja tycker inte det. Jämför spelare för spelare med Örebro, Malmö, Modo, Leksand tex. Lag som vi absolut skulle kunna ha under oss på pappret.
Men det saknas klasscenter och inte minst ledare i laget som pushar och kan driva laget i motgång.
Dock är jag av åsikten att det finns tränare som skulle få den befintliga truppen att prestera bättre.
Problemet är att vi inte får ihop ett LAG som spelar för och litar på varandra. Där lägger jag ansvaret på tränarna. Obegripligt hur man en tredjedel in på säsongen inte kan ha ett grundspel att falla tillbaka på. Eller man litar inte i varje fall på det system som finns. Förstår inte hur Blomman o co ska kunna vända på detta…
som försvar till AB så är ju de flesta övertygade om att lagbygget är kasst, inte nödvändigtvis namn för namn, men ihop så går det inte att forma ett vettigt lag. Har man 13 utpräglade högerbackar och en vänster-forward, resten målvakter, ja då blir det svinssvårt att forma laget. Lite där är vi.
Ja det är såklart ett bygge med stora brister men just nu tror jag att vi får göra det bästa och bygga bort en del dåligt virke. Läs Tikka, Teden OSL, Day.
En skicklig snickare kan lappa ihop och få saker att hålla ändå. Tror inte AB är den snickaren. Det visar han tydligt med att spela de ovan nämnda så mycket…
Sålänge spelet ser ut som det gör nu, så iommer jag försvara Blomman in i döden! För som det ser ut nu ligger på spelarna. Finns inte en jävla tränare som kan vända detta när spelarna inte vill.
Sålänge dom pissar på Anton med deras inställning så är jag på Antons sida till 110 %.
När dom börjar jobba, spela för märket på bröstet, spela hockey, visar nåt som kan kallas vilja, och visar att dom är kompetenta ishockeyspelare Och ff inte vinner hockeymatcher, då kan jag hålla med.
I en tränares uppdrag ingår att få spelarna att ta till sig taktiken och utföra den på bästa sätt. Det ingår också att motivera spelarna , ge dem självförtroende och få dem att känna sig trygga med systemet och att trivas på plan, det tycks gå lite sisådär med dessa punkter…
Troligen skulle det bli bättre med en annan tränare, kanske inte, det största problemet är att vi anställde anton överhuvudtaget i våras, hade en bra tränare fått en vår, sommar och försäsong på sig är jag 102% säker att det hade gått bättre.
Just nu ser jag anton som en blöt filt som ligger över laget och han kan inte vara kvar, smärtgränsen är redan passerad. Tror spelarnas förtroende är totalt borta om det nånsin ens fanns.
Jag håller delvis med dig, men vill du inte se en förändring i spelet? Jag tror att för att få spelarna att börja tro på det igen behövs en förändring på tränarsidan.
Jag tycker faktiskt att spelarna har visat både vilja och inställning fram till uppehållet. Där var man resultatmässigt med i alla matcher och visade både hjärta och vilja. Jag tror att de har märkt själva att det inte funkar och har då till slut ”gett upp” på det hela.
Tänker lite samma, fram till strax innan Norrlandsturnén fanns ett litet hopp och riktigt bra, kämpande spel i delar av matcherna. Men nu verkar luften ha gått ur laget.
Kanske inte (bara?) att man inte litar på tränartrion längre utan att man inser att nu har tåget gått, att nu blir det en låååååång väntan på kval.
Man ska plocka rutten frukt ur fruktskålen och jag tror inte att det är Blomman som är den ruttna frukten. Tror inte på att vi ska bli blöta och sparka tränare, i så fall någon av ass för att få in ny energi för kortsiktig boost.
Någon gång behöver vi följa en linje fullt ut istället för att lappa och laga något som redan är trasigt. Långsiktig rehab är vad Hv behöver.
Det där är spot on! Min känsla är att Anton är bra på vissa av dessa bitar men alldeles för dålig på andra. Vilket ger den summa vi har nu.
Sen är ju målet att ha ett lag som driver sig självt och att tränaren bara går in och rättar till detaljer när det behövs. Där är vi uppenbarligen inte och det ligger ju oxå på spelarna men tränaren måste sätta tillräckligt stark grund/tro inom laget på att det håller och där har Anton inte lyckats.
Ja då visar man ju verkligen vad man är gjord av. Om man ger innan man spelat 20 matcher…
Istället för att bita ihop, kämpa för att det ska funka. Så ger man upp.
Jag vänder på resonemanget som finns här inne. Undrar vad Blomman lyckats med med ett annat lag/bättre lag. För detta lag är inte tillräckligt bra. Punkt.
Jo, eller en förändring i inställning och skicklighet hos spelarna. Men ja nåt måste ju ske. Men tror även att spelarna är så under isen mentalt just nu. Där är ytterligare en anledning att det inte kommer hjälpa med tränarbyte.
Jag frågar igen, tror du ens att det är rimligt att bryta kontrakt med alla underpresterade spelare och värva in nya?
Jag vill också ha nya spelare men det känns inte realistiskt någonstans.
Jag ser heller inte att det är realistiskt att Blomqvist sparkas. Då borde han varit borta för längesedan. Det enda jag ser som kan blåsa ny luft i laget är att han kliver ner som assisterande till en ny HC. Som var tanken från början.
Det är ju kul att drömma om nya spelare och nytt lag men det vet vi nog alla att det aldrig kommer att hända.