Tråden om HC Anton Blomqvist

Han förändrade inte fjärdekedjan och det kostade oss ett mål direkt i första perioden.
Fjärde har ett jobb, det är att spela 0-0! Nu har dom 0-4 på två matcher?

2 gillningar

Nä vi kanske inte gillade tidigare HC men det var för att vi hade högre förväntningar på dåvarande tränare (än kanske rimligt tyvärr) och att vi ju absolut inte förväntat oss ett ännu sämre ledarskap.

Hur skulle just vi ha så många usla spelare? Mer sannolikt att vi än en gång lyckats ta in en dålig tränare. Spelarna har betydligt bättre meriter än tränaren. Som har noll meriter av SHL. Och som skulle kommit in som AC.

Känns nästan som någon tagit över Nicks nick? Så här var inte resonemanget kring Monten.

Men ur ett nyktert perspektiv så är ju en sparkning här nästan omöjlig, så länge inte blomma själva väljer att gå helt o hållet, eller går ner till assisterande roll. Isåfall om man göra några riktiga jäva demonstrationer med pyro och flaggor kanske?

1 gillning

Nä det är nog bara att hitta ett nytt lag att följa. Föreningen kör allt ner i djupaste botten.

Äh. Vi har haft drygt 80 spelare ombytta de tre senaste säsongerna. Det är nästan tre lag. Nog för att Nubben är roten till allt ont och gett samtliga tränare dåliga förutsättningar. Det är en sak.

Men det är fan så mycket mer sannolikt att tre tränare med huvudansvar råkar vara usla alla tre än att samtliga av de drygt 80 spelare vi har haft ombytta är så genomusla som vissa vill få det till.

Bara för att vi rekryterat skittränare innan så behöver det inte per automatik innebära att Blomman är en bra sådan. Det kan faktiskt vara som så att vi köpt grisen i säcken igen, och förlängt köpet med två år.

Om man nu ändå tycker Blomman är “rätt” för HV och väljer att skylla på spelarna. Ja, då tycker jag man ska vara av samma åsikt när det gäller Lindbom och Montén. För spelarna, oavsett lagkonstellation, uppträdde ju precis lika lojt under dem.

8 gillningar

Nä du det här blir bara värre och värre. Förlängningen ter sig allt mer ogenomtänkt.

1 gillning

Plus att man nu då tycker det är skämmigt att sparka tränare igen och att man hakat upp sig på kontinuitet. Då kör vi hellre med en HA-tränare som skulle varit AC i flera år framåt, trots att denne bevisat noll. Vad i helvete har hänt? Har någon förgiftat alla som tar beslut så att de inte kan ta rationella beslut? Den där svarta häxan i Kalle Anka?

2 gillningar

Ursäkta Anton men grattis. Du har lyckats manipulera hela hv att tro på dig trots du inte håller måttet. Du säger rätt saker men, ursäkta ordvalet, du är tyvärr helt inkompetent att sätta ett 5vs5 spel och spelsystem.

Visst Englund, tikka och teden är inte SHL mest begåvade spelare men det är du som gör dem så extremt dåliga med ditt sätt att spela hockey. Ne du måste bort om hv ska ha chans o spela SHL nästa år

1 gillning

Klassiskt HV. När pendeln svänger så stannar den inte i mitten utan den går från en extrem till en annan.

Hult/Agne/Sten-Åke-tiden. Det är viktigt med kontinuitet. Därför ska vi fortsätta satsa på Hult som sportchef och hedra spelarkontrakt, trots att vi kontinuerligt missar målen säsong efter säsong.

Wislander/Lindbom/Nubben-tiden. Hela havet stormar. Nu ska det sparkas spelare till höger och vänster. Och om vi har sparkat många tränare förr så ska vi sparka ännu fler nu. Helst en per säsong.

Liljander/Abbott/Anna-Lena/Nylin-tiden. Det är viktigt med kontinuitet, viktigare än allt. Därför ska vi ge förtroende till ledare som ännu inte levererat resultat. Vi ska dessutom hedra alla de skitdåliga spelarkontrakt vi har.

Som sagt. Från en extrem till en annan. Lite jäkla nyans, det är vad jag saknar i HV.

12 gillningar

Jag ser på det så här: det är inte det ena eller det andra. Det är en kombination. Oavsett om AB är ett framtidsnamn eller inte så är han uppenbarligen inte vad HV hade behövt i det läge man är. Ett felbeslut.

Sen är truppen sämre än vissa vill göra gällande. Vi har i princip bara ett halvt lag. Mycket fokus på de som släpper in mål. Med all rätt. Men inte lika mycket fokus på de som inte gör mål. Märkligt.

Om man ska minska någons speltid så måste någon annans öka. Det gäller i båda riktningarna oavsett om man vill dra ner på topplinorna eller bottenlinorna. Det jag tycker är uppenbart är att ingen lina gör det som förväntas. Topplinorna gör inte mål, vilket är vad man vill ha ut av dom. Bottenlinorna spelar inte 0-0, vilket man vill ha ut av dom.

Så vilka spelares speltid är det som ska ökas och på vilka spelares bekostnad? Min avsikt är inte att försvara AB. Han är tyvärr inte rätt man. Men vilka förutsättningar har han att på riktigt förändra nånting egentligen?

Sen håller jag med om att BL mer och mer liknar en felrekrytering av grandiosa mått. Han får gärna motbevisa mig naturligtvis, men nu känns han mer som Bagdad-Bob. Antingen snackar han skit, eller så ser han inte verkligheten. Båda är lika allvarliga.

Men det vore samtidigt logiskt om även han visar sig vara katastrof. Och det ligger helt i linje med det jag har sagt tidigare om HV som havererad organisation. Fel folk kan inte välja rätt folk. Förbannelsen verkar fortsätta.

6 gillningar

Det är ingen nyhet att vårt lag är dåligt. Det är väl bara några enstaka som tycker det här laget ska slåss om slutspel (vilket också var föreningens mål).

Det är inte heller någon nyhet att spelet varit kasst och att vi inte har några breddspelare som kan kliva fram när våra toppspelare inte levererar. Det här diskuterades även under formtoppen där vissa menade att de underliggande siffrorna var alldeles för dåliga och att vi då (som nu) var helt beroende av att PP överlevererade samt att målvakterna storspelade.

Vissa menade att man var tvungen att skruva på det som gick att skruva på, just för att man sannolikt inte skulle kunna fortsätta leva på det luftslott man byggt upp. Dessa personer fick mothugg och ansågs vara bittra.

Nu är vi här. Ingenting har hänt i spelet förutom att resultaten mer speglar den usla underliggande statistiken.

Naturligtvis är allt en kombination av en massa saker. Men Blomman är också en av de större anledningarna till att det ser ut som det gör. Han har inte lyckats sätta ihop ett vettigt grundspel på 39 omgångar.

8 gillningar

Jag tycker coachningen idag inte var bättre eller sämre än tidigare utan ungefär AB-standard. Finns bra sidor av AB, men likaså dåliga. Tror vi hade kunnat få ut så mycket mer av Antons bra sidor om han haft bättre ass-coacher. Ingen lätt uppgift på något sätt att ta sig an HV71 anno 24/25. Samtidigt, AB visste om premisserna mycket väl.

2 gillningar

2 gillningar

2 gillningar

Jag saknar en person som säger “nej, det här är en skitdålig idé” till 99 av 100 förslag.

1 gillning

1 gillning

3 gillningar

2 gillningar

Precis. I vilken klubb hade en sån som stillman fått komma tillbaka 3!!! Gånger som ass coach? Pinsamt

2 gillningar

Ja det är pinsamt. Samma sak gäller Davidsson. Guldfiskminne deluxe. Hockeysverige skrattar åt oss. Andra klubbar har redan agerat genom att skicka både tränare och spelare och då ligger dom inte ens sist. Och vad gör HV71? Jo dom förlänger kontraktet med 2 år.

5 gillningar