Tråden om HC Tomas Montén

Sett intervjun med Nubben och Montén. Och ja, det är väl inte tio minuter som förändrar den bild jag har.

För visst känns det verkligen som vi står där med de som blev över och ingen annan ville ha.

En gång är ingen gång, tänkte Nubben och tog in den tränare han åkte ur högsta serien med för 10 år sedan. Nu är det upp till bevis för duon, var de en så jäkla bra kombo eller inte?

Positivt med Montén är att han ändå verkar vara en rätt avslappnad typ. Det är ju alltid nåt. Problemet är väl att vi redan har en rätt avslappnad typ i hans chef Nubben…

Men näe. Känslan är fortsatt att dagens huvudtränare och sportchef inte kommer bli speciellt långvariga i HV.

Med det sagt tycker jag tränartrion som helhet känns pigg. Gistedt känns spännande som målvaktstränare. Till skillnad från Rahm får vi ju här en person som faktiskt gjort någon form av karriär innan han kritar på kontraktet med HV.

Pelle G är också väldigt spännande. På sikt kanske den som tar över efter Montén när han fått sparken/kontraktet gått ut.

2 gillningar

Vilka har han haft som ass coach i juniorkronorna? Där har vi nog sista pusselbiten om man utgår från hur Nubben brukar rekrytera (kompisar).
Gissar på Joel Rönnmark, hade faktiskt känts lite piggt för en gångs skull.

Kul fakta; 12/13, året som Timrå åkte ut med Montén som tränare hade dom Borgman, Hagos och Önerud i truppen.

Skrev ett långt inlägg när mobilen haka upp sig, orkar inte börja igen så jag får säga att jag som nästan alltid håller med lejacques.

En säsong och en nedflyttning och dåligt med erfarenhet av att ansvara för säsongsupplägg och att hantera vuxna spelare.

Allt utom bottenstrid kommer att överraska mig, om nu inte kenta lyckas sätta ihop ett superlag då förstås, ser inte ut så dock när man uttalat vill ha en coach med juniorrutin.

1 gillning

Tomas Monten alltså… Lär ju inte få lättare att locka bra spelare nu…

Kan du förklara varför de skulle bli sämre?

Nyfiken här. Vad säger att det skulle bli bättre?

1 gillning

Varför skulle det bli sämre?

Jag tror att vi får aningen svårare att värva spelare (av icke JVM-spelare under Monten) då ingen vet vad han står för i termer av hockey och driv av SHL-lag. Så letar man efter en röd tråd för att se vad för klubb man är tillfrågad kring, ja då hittar man inget. Han är okänd. Det är inte en Hallam eller Filander som folk numera vill spela under. Han har inte den dragningskraften, gissar jag.

Tvärt om, så kanske han kan vara mer intressant för de som spelat under honom i JVM och liknande. Men de som är lyckosamma från den gruppen är väl med stor sannolikhet utomlands nu och mitt i sin uppåtgående karriär.

Så tänker jag.

2 gillningar

Vi kan väl i alla fall konstatera att en jäkla massa ska ha hänt i Monténs utveckling om det här ska bli bra.

När han hade huvudansvaret för Djurgården 08/09 slutade de på plats 10.
När han hade huvudansvaret för Timrå 12/13 slutade de på plats 11 och åkte ur.

Att Nubben försöker få det till en usp med Montén att de minsann var nära att ändå hålla sig kvar känns mest som förlorarsnack.

Sen en avslutande reflektion. Vi som är skeptiska är inte ensamma. Scannar man av sociala medier verkar utomstående supportrar vara lika stora frågetecken som en själv. Liksom Sanny Lindström.

Man måste nog vara ett HV-fan som genomlevt sju svåra år och desperat söker efter ljuset i tunneln för att tro på det här.

Med det sagt. Det kan naturligtvis bli bra. Men så är det ju alltid. Tyvärr brukar den initiala känslan supportrar känner oftast vara rätt.

Jag vet inte hur många gångar “vi väntat för att se” de senaste åren och utfallet ändå har blivit precis så som man förväntat sig.

Så, dessa årgångar har han haft koll på:

Årskull. . . . . säsonger
1997 . . . . . . 16-17
1998 . . . . . . 16-17, 17-18,
1999 . . . . . . 17-18, 18-19
2000 . . . . . . 17-18, 18-19, 19-20
2001 . . . . . . 19-20, 20-21
2002 . . . . . . 20-21, 21-22
2003 . . . . . . 20-21, 21-22
2004 . . . . . . 20-21, 21-22

Så, årskullen 2000 coachade han under tre säsonger, resten under två.

Om någon är sugna på att veta vilka det är så finns merparten här:

Merparten av dessa lirar i SHL/NHL/AHL, säger mig en kort genomgång, statistiskt (dvs jag gick inte igenom alla, utan bara ett slumpmässigt antal)

1 gillning

Är osäker på hur populär Montén är bland gamla J20-spelare. Tveksamma uttagningar och matchningar. Att inte ta ut Östlund med någon sjuk motivering om att pressen skulle bli för stor två JVM senare är otroligt skevt. Särskilt när Östlund avgjorde J18 i en spektakulär final. Knappast en spelare med svagt psyke.

Tar man Mårts som exempel så var han omåttligt populär bland ungdomarna och det märktes.

Han ser ju väldigt snäll ut, vilka hundögon han har :joy::joy: det här blir säkert bra. Som sagt, allt över kvalplats kommer att överraska mig positivt!

Samtidigt är det mer än 10 år sedan han tränade ett SHL-lag, om vi bortser från det korta inhoppet i LHC. Dagens spelare som vi söker var då 12-14 år. Tror knappast dom reflekterade över Montén då. Han har varit förbundskapten för J 20. Det tror jag ses som en större merit och kan attrahera spelare. Oavsett är inte en tränare allt, det gäller att ställa en bra trupp på isen också.

1 gillning

Jo, men det är nog lika många supportrar som ser det positivt. Deras initiala känsla väger nog lika mycket. Så då kanske det är 50/50.
När Lindbom skulle ta över var det massivt motstånd här inne på forumet och domedagsstämningen var monumental. Alla supportrar som hade den initiala känslan att detta var katastrof fick stryka på foten till slut.
Vad menar du med de senaste åren? Tre år, fem år tio år?

Det var exakt samma sak som jag försökte förmedla: ingen som får frågan om att spela för HV idag, vet vad Monten står för i termer av att vara tränare för ett SHL-lag. Det ser jag som en anledning för spelare att tveka.

1 gillning

Jag ser att eftersom han varit förbundskapten kan få spelare att bli lockade.
/Team Halvfullt

Ja, det var många kritiska röster mot Lindbom. Samma kritiker menade dock att vi behövde byta tränare om vi skulle ha minsta chans att vända detta. Och den känslan var ju rätt.

Jag fattar din glaset är halvfullt/glaset är halvtomt-uppdelning av supporterskaran. Det är nog en helt rimlig beskrivning. Att vara positivt lagd för sakens skull. Absolut. Men jag tycker ju man kan lära sig något av de senaste åren och ge kritikerna rätt när de faktiskt har rätt För rätt har de haft i väldigt väldigt mycket.

De som säger att vi måste ge folk en chans, de som tycker man ska vänta och se, de som har glaset halvfullt har allt som oftast haft fel. Det måste du ju kunna medge?

Gradientens riktning har varit negativ länge, med enda undantaget 2017, HA-året, samt de senaste 15 matcherna. Således är det inte konstigt att team halvtomt fått rätt oftare, även om deras inställning enbart kommer från en negativ världsbild i allmänhet och inte från ett gott hockey-öga. Vissa har ett gott hockey-öga som i sin tur ger en negativ bild av läget, all cred till dem. Men många är nog bara som jag: det är enklare att leta fel än att vara konstruktiv.

1 gillning

Det beror på vilket tidsperspektiv du har. Är tidsperspektivet dom senaste tre åren, ger jag dig rätt. Ser vi det i ett längre perspektiv är jag inte lika benägen att hålla med dig.
Dessutom gäller det inte i alla fall där skeptikerna hördes mest. Wilander är ett exempel. Han blev ordentligt sågad och utskälld, men visade med all tydlighet sin förmåga att göra rätt. LaLeggia blev sågad, men det blev bra. Så allt har inte varit tokigt dom senaste åren.
Jag har inte heller varit helt positiv till allt man gjort i HV de senaste åren. Det finns tillfällen när jag varit riktigt besviken och skeptisk. Det kan man knappast tro :wink:

3 gillningar