Tråden om HC Tomas Montén

Ja vi får väl hoppas detta blir bra. Enligt nubben till jnytt så är ju Monten ett drömnamn. Kan de vara för att han tränat Timrå?

Jag kan iallafall inte fatta att vi återigen plockar en ass coach från LHC o dessutom som HC. Herregud.

Jag lovar att jag är den första som lägger mig platt om detta blir bra. Men tillåt mig tvivla.

Jag tänker att vi kan väl ha en helt ovetenskaplig omröstning om vår tränarkonstellation så här långt.
Montén, Gustavsson och Gistedt.

  • Team Halvfullt
  • Team Halvtomt

0 röster

1 gillning

Tycker inte det handlar om halvfullt/halvtomt.
Hade gärna sett positivt på ett oprövat kort eller ny lösning. Nu gör man ett nytt misstag i stil med Bødker där alla hockeyfanatiker vet att killen är helt slut men sedan försöker man med hjälp av kognitiv dissonans hitta någon slags ursäkter. Typ NHL matcher, eller han tränar Sveriges J20-landslag (trots katastrofala resultat). Montén har till och med fått dåligt rykte internationellt.

HV radar upp tabbar, laget var ett skämt på pappret inför säsongen och resultatet det förväntade. En riktig tränare skulle vara ett statement, istället plockar vi in en dokumenterad förlorare som inte levererat i SHL och som sumpat flera fantastiska årskullar i JVM.

Det är som att försöka se något positivt med en trafikolycka: “det ena barnet överlevde i alla fall.” HV71 2023 är en tragedi. Prövningarna verkar inte ta slut och nu ska vi in i skärselden igen med firma Norberg/Montén.

Det halvfulla är väl att vi har pengar och Sveriges mest lojala fans. Vi kan börja om i HA igen om så krävs.

Hmm. Klickade i halvtomt. Men om man nu ska blanda in Pelle G och Gistedt så skulle jag vilja ha in ett tredje alternativ. Halvtomtfullt.

Bättre om du bara kört på Montén.:wink:

2 gillningar

Det hade inte varit lönt :laughing:

1 gillning

Hahaha, kul.

Jag valde halvfullt eftersom jag tror mer på trion än på Monten själv. Hade du frågat om duon Kent + Tomas så hade det varit halvtomt.

1 gillning

Just så. Eller kan man rösta på båda? :wink:

Källa på att Montén har halvdålig rykte internationellt?

2 gillningar

Bra och relevant fråga. Skulle också gärna vilja veta det :slight_smile:

Hfboards, twitter, reddit - i princip överallt där hockeynördar hänger på nätet.

Många som varit fascinerade över att han fått chans på chans med juniorkronorna trots urusla resultat. Krävs en speciellt typ av coach för att utomstående ska börja lägga märke till inkompetensen.

Tänkte precis fråga samma sak.

Den här rekryteringen är ju inget annat än ett svaghetstecken. Och det är ju egentligen inte så konstigt, för det är ju bara att inse att efter det senaste säsongernas limbo så är Hv knappast första hands alternativ för så många tränare. Man kan ju undra vad alternativen var?

En annan sak som är tydlig är att det är lite spretigt inom det sportsliga. Monten är Nubbens gubbe, Pelle är Hvgubbe, Jistedt är Lindboms gubbe. Undrar vem som för välja den den sista platsen som ass tränare.
Vilken falang är starkast?

Hur många andra J20 kaptener har bättre meriter än Montén. Vi har inte vunnit så många guld hittills.

Det där stämmer inte, åtminstone inte för spelarna. Såg du inte undersökningen där spelare röstat på vilka lag de helst spelar för i SHL? HV var ju i toppen. Då kan jag tänka mig att det sentimentet även gäller för tränare.

Så jag säger “syn” på den.

2 gillningar

Diskussionsforum på nätet är knappast källa. Det är åsikter. Behövs nog nåt mer konkret.

1 gillning

Ja, att hans meriter kan vara ett föremål för diskussion. Men glöm inte bort att folk utvecklas otroligt mycket på 10 år, gäller alla.

Se det såhär, tänk så är det nu monten verkligen skapar ett namn för sig själv i och med rätt resurser för HV.

Ge han en chans nu!

Under Monténs tid har vi haft rekordmånga draftade unga talanger. Han har haft bland det bästa spelarmaterialet sedan den gyllene generationen. Ändå har han inte kommit upp i nivå med sina föregångare sedan han blev huvudtränare.

Jag menar att det kan ju inte vara helt enkelt att rekrytera tränare när man inte vet för än väldigt sent , vilken serie man tillhör?
Rätt stor skillnad på arbetsbeskrivning?

Allsvenskan, allt annat en avancemang är fiasko.
Shl, rimlig press efter magra år.

Vill du att jag ska leta upp diverse diskussionstrådar och länka? Det jobbet får du göra själv. Du kan kolla gamla matchtrådar, diskussioner kring turneringar och laguttagningar. Montén gjorde ett så dåligt jobb med det material han hade att han stack ut.

Finns en anledning till att Mårts och Grönborg blev huvudtränare i riktiga landslaget medan Montén blev assisterande i Linköping…

Jag hade jättegärna plockat en tränare som varit framgångsrik på J20-nivå. Jag förstår att man inte kan räkna med guld i turneringar, det är mycket som ska stämma för det men Monténs resultat är verkligen kassa utifrån talangerna han fått förvalta.

Jag blir gärna motbevisad men allt pekar på en monumental felrekrytering.

Värvningen av Montén känns ganska… meh.
Han får gärna motbevisa mig.