Tråden om HC Tomas Montén

Det var ju inte precis så att Monten kunde välja och vraka bland SHL jobb. HV tog ju honom endast pga Nubben sen får vi se om det var ett genidrag.

Jag tror ex inte Örebro gjorde allt för att få honom eller ens att LHC funderade på honom som HC. Tror att han är ganska så iskall gällande SHL jobb som Head Coach.

Så det var ju inte så att vi vann en dragkamp utan mer att han hade maximal tur att Nubben på något sätt landat in som sportchef i HV71.

Förhoppningen jag kan känna är att han kommer att ha så bra assisterande coacher att det ändå blir bra. Så kanske lite mer “trots” än tack vare är ett scenario jag kan se framför mig.

Helt klart är att Monten kan vara evigt tacksam mot Nubben som givit honom en chans till ett jobb han egentligen bara kunde drömma om.

2 gillningar

Sen hade ju alla andra SHL-lag redan sina tränare klara, så det fanns ju inga andra lag som kunde plocka in honom.

Jag är fortsatt lite skeptisk men har nog inget bättre förslag.
Såg att @Zico ställde frågan till mig och @lejacques häromdagen om vi hade några andra bättre alternativ.
Jag har tänkt på detta mycket senaste dagarna.
Jag har fortfarande inget bra svar på den mycket relevanta frågan.

Jag har flertalet gånger reflekterat över att jag tycker Montén är passiv under matcher och om det fortsatt är fallet så gäller det att någon av assisterande har den förmågan.

När han kom fram tyckte jag att han gav ett ganska arrogant intryck. Jag tycker han ger ett ödmjukt intryck numera.

Jag har såklart hört mig för då jag närmast dagligen träffar en person som jobbar på hockeyförbundet kring hans syn på Montén.

Hans åsikt var att Montén är väldigt omtyckt, har ett stort kontaktnät och är väldigt pedagogisk och mjuk i sin framtoning.

Han hade några enstaka frågetecken kring Montén som HC i Shl och resonerade att det behövs en assisterande som kan vara obekväm om så krävs och lite frågetecken för Monténs skills kring eventuell konflikthantering.

Men sammanfattningsvis var min kontakt försiktigt positiv trots några frågetecken.

Jag var initialt “Team glaset tomt” men efter att ha sovit på saken och hört mig för hos kompetent folk med insyn är jag nog Team glaset innehåller en del vatten åtminstone.

Vilket fall som helst är jag försiktigt positiv till trion vi har i skrivande stund då både Joel och Pelle bevisat sig ytterst kompetenta.

8 gillningar

Man ska tänka på att USA, Kanada och Finland har haft starkare lag många av de åren Montén varit J-20 coach. Jag tycker han får godkänt för sitt facit, man har ungefär hamnat där man kan förvänta sig truppmässigt. Men han har knappast överpresterat.

Sedan är det ett stort glapp till SHL hockey från JVM hockey. Det är mer oansvarig forecheck och energi i J-20. Det är jag lite orolig över, för han har som många säger inte bevisat ett skit på SHL nivå.

Men jag är försiktigt positiv, speciellt då man tittar på vilka lediga alternativ som finns efter Filander och Eriksson skrev kontrakt. Sen tycker jag ändå att man har sett linjer i Monténs j-20 lag. Jag tror han kan hitta ett system som funkar för HV. Men man vet aldrig hur det blir med en ny tränare det är så mycket som ska klaffa.

För att säga att en medalj är ett uruselt resultat så måste ju laget ha varit enormt stora guldfavoriter i de turneringarna. Dessutom fyra gånger om. Jag har inget minne av att Swe varit stor favorit i något jvm, men visa gärna oddslistorna på att det varit så.

För övrigt har jag också hört mig för och fått samma känsla kring svaren som en del andra här. Lågmäld, omtyckt, inkluderande och bra på att få folk att trivas. Det i kombination med hans kontaktnät bland spelare i spännande ålder kanske inte behöver bli så uselt ändå.

1 gillning

Hoppas verkligen att den fjärde länken i tränarkvartetten blir bra. Då tror jag ändå att det kan bli bra i slutändan. Pelle och Gistedt tror jag mycket på.

Sen är det ju resultaten som räknas. Vi kommer troligen att ha en av dyraste trupperna och nu är det Nubbens lag i princip fullt ut. Både gällande coacher och spelare.

Såklart han inte levererat i SHL när han aldrig varit HC i SHL. Han har varit tränare 2 säsonger i Elitserien i ett bottenlag Tik. Men han var ju med ta Dif till final mot HV och fyra medeljer i JVM där jag inte har ngt som helst minne av Swe varit tex favoriter? Du får gärna motbevisa mig där.

2018 (silver) var vi klara guldfavoriter övriga år har vi på pappret haft topp 3 lag. Kanada i princip alltid före så klart.
Vi har aldrig överraskat positivt. Som sagt, svårt att kräva guld i en turnering men Finland har fått ut mer med mindre talang. Vi har väl haft likartade resultat med Ryssland som under samma period haft talangtorka när det gäller bredden.
Grymma resultat i gruppspelet men sämst när det räknas om och om igen.

SHL hette elitserien tidigare om du missat det…

Kanada stod i 1,80 i den finalen och var alltså klara favoriter. Övriga år har Swe stått i mellan 5-8 ggr ca och därmed varit rankade som typ 3-5:e lag. Tyck vad du vill om Montén och att man borde kunnat överraska positivt oftare men att kalla resultaten för urusla med den bakgrunden kan vi ju bara lägga ner.

5 gillningar

Känns mest som du försöker hitta konstiga ursäkter för trycka ner Montén mer bara. Komma med att det är urusla reslutat i kanske den jämnaste turneringen som finns, nja köper ej det. Du känns mest sjukt arg bara för han blivit Hv71 HC och vill måla fan.

2 gillningar

I slutet på intervjun får han frågan om vilken typ av ishockey han vill att laget ska spela nästa säsong. Han svarar då (ungefär) att man bland annat behöver spika truppen först och utgå från spelarmaterialet innan man bestämmer sig för det. En självklarhet förvisso, men ändå insiktsfullt jämfört med hur Tommy och Stille resonerade. :slight_smile:

Ärligt talat har jag inte så bra koll på Montén sen tidigare. Det lilla jag hade hört var dock inte så positivt, så därför drog jag öronen åt mig när hans namn nämndes. Men nu är han trots allt vår tränare och då kan jag inte annat än att önska honom all lycka och framgång.

7 gillningar

Jag va jätte kritisk i början med som sagt, men efter hört och läst lite mer så känns de helt oki. Man är galet negativ ibland och med all rätt, men även skönt försöka se saker positivt med =) Jag försöker nu välja glädjen haha!

Har nu läst igenom tråden om Monten.
Börjar bli lite “Trollvarning” tycker jag från vissa skribenter…

Sammantaget tråden:
Halvtomt/Halvfullt :smiley:

Helt rättvist för Montén är väl ändå att han får en chans att motbevisa alla antaganden. Han kommer ha bra folk runt sig och jag hoppas och tror att detta blir bra. Lycka till nu!

Är väl inga konstiga ursäkter? Han har inte presterat i någon roll på tio år. Jag vill självklart att HV ska ha en kompetent huvudtränare. Jag är mer förtvivlad än arg.
Känner på samma sätt som när Nubben anställdes, det här går åt helvete.

Hoppet står till hemvändare och att vi “gratis” får ett så bra lag att vi lyfter från botten. Skulle vi ha Pilut och Lias i laget spelar det mindre roll om uppställningen i övrigt fyllas av Nubbens sedvanliga värvningar och att det är Montén som tränar.

Har också förtroende för Gustafsson även om han är oprövad som tränare.

Nu har vi en dokumenterat dålig huvudtränare och relativt oprövad assisterande. Känns skakigt.

Ingen av dessa diskussioner har med rättvisa att göra. Vi reagerar på ett beslut av föreningen. Vi påkallar olika saker för att landa i en åsikt om huruvida vi tror detta är bra eller inte. Det är inte ett angrepp eller värdering av personen. Det är en åsikt om vad föreningen gör. Laget före jaget. Således är det inte Tomas som skall bevisa något, han skall bara göra sitt jobb. Det är föreningen som skall bevisa att de gjort rätt val.

3 gillningar

Just nu är det så att 2/3 är för Team Halvfullt :slightly_smiling_face:

https://twitter.com/hockeysverige/status/1638225491948650496?t=BZdEDSOTmTF3lmunmb-JEA&s=19

Intervju med Montén. :blush:

Varför länkar du till twitter och inte till den korrekta adressen direkt?

För att jag inte är ett sånt tekniskt geni som dig. :wink:
Sorry