Tråden om HC Tomas Montén

Man förstår ju att många blir tveksamma när det egentligen inte finns några större meriter på Monténs cv…Meen å andra sidan, vad hade Lindbom för meriter som Hc innan han fick ett guld på sitt cv, och vad hade Kent Johansson på sitt cv innan han tog Hv till guld, och mannen som är Kung Sune med hela Jkpg, vad hade han!? Nä ge Montén en ärlig chans, till slut handlar allt om gruppdynamik och personkemi, spelar nog ingen roll om det är Montén eller Sam Hallam (som exempel) som leder styrkorna då. Nu håller vi tummarna för att mycket klaffar nästa säsong och att vi åtminstone lyckas knipa en plats i slutspelet, då kan ju allt hända som vi vet :grinning:

4 gillningar

Välkommen @MrTml

Nu har vi två MrT-användare :slight_smile:

Tackar ödmjukast :wink:

1 gillning

Mkt bra skrivit och tänkvärt!

Välkommen! :partying_face:

1 gillning

Svårt att både ha meriter och vara ung och fräsch. Många vill ju se Martin Filander men han har inte så många medaljer i prisskåpet han heller, för åka ut i semi som assisterande är ingen jättemerit. Men det säger verkligen inte att han är dålig. Snarare att EP scouting är värdelöst.

Jag tror att vissa missuppfattar. Det många klagar på hos Montén är väl inte att han inte har några meriter utan snarare att de menar att han har dåliga meriter med nedflyttningar och (enligt vissa) svaga resultat i landslaget.

Någon helt utan meriter kan ju uppfattas ha större chans till bra resultat än någon med dåliga meriter.

Med det sagt har jag själv en försiktigt optimistisk känsla trots det.

2 gillningar

Med vad man tolkar som dåligt, jag tolkar inte 2 jvm silver och 2 jvm brons samt en SM final som assisterande som dåligt. Att åka ur med Timrå ja med det laget mm inte så konstigt, vilken tränare hade löst det? Han har varit HC 2 ggr åkt med båda. Den stora plumpen är åka ur med dif.

Men kollar man tex Kenta 1 sm guld och 1 silver på 17 säsonger sen ut i massa kvartar mm.

Att jämföra med Kenta går ju inte. Kenta var en tränare på uppgående och som hade nått sina bästa resultat som huvudtränare precis innan han kom till HV. Dessutom i ett Timrå som presterade bättre än vad många förväntat sig.

Lite motsatsen till Montén alltså.

Men han var väll bara assisterande i Djurgården. Först var Hardy som HC, sen blev han utbytt mot Zabel som senare oxå fick lämna till Challe som tog över inför kvalet. Vet inte hur mycket man ska lasta Monten för det debaclet. Känns som att det var kaos i DIF den säsongen.

Om man nu ska dra jämförelser med Kenta. Hade varit rimligare att jämföra med Kenta om vi tagit in Niklas Eriksson.

Det jag menar är han “lyckades” bara 1 gång som tränare och det var guldet med HV. De lagen han hade i tex Timrå va inte så dåliga alls. De hade bra spelare under de åren bla Hedström, Warg, Strålman, Hahl, Pärssinen, Krykov, Zetterberg, Nordgren, Modin, Aalto, Gahn, Berg, Matthiasson, Koskinen, Hallin, Lind mfl. Timrå hade alltid 2 topp kedjor. De va inga duvungar direkt. Så han var ju ingen gud som gjorde allt till guld direkt. Men han va helt oki. Men håller med jämförelsen va kanske lite dum.

Så var det. Men det fanns bättre lag än Timrå. Flera av de spelare du nämner är ju sådana som antingen slog igenom eller värvningar som ingen hade koll på skulle lyckas (det var på den tiden Kenta nådde sin peak som sportchef). Timrå var sällan topp 4-tippade, men lyckades ändå “överraska” och ta sig till semifinal ett par gånger. Så skulle nog säga att Kenta tillsammans med Nubben lyckades kräma ur väldigt mycket under sin tid ihop.

1 gillning

“Åka ut med dif är den stora plumpen”
För mig är allt som kan köra ner dif en merit☺️

5 gillningar

Jag hoppas Patrik Anderssson J-20 tränarn får möjligheten att bli ass coach till Monten. Har tidigare jobbat med monten i juniorvm. Är mycket omtyckt bland sina spelare och i organisationen. Har vart i HV 9 år nu. Fostrat och utbildat många bra spelare i klubben. Andre.Fisken,Hugo Fransson Brännström,Holmström,Olausson,Fehevary o,s,v. Ge honom chansen han är ung och har framtiden för sej.

1 gillning

Skall vi swisha ihop pengar till en vettig distanskurs i finska å skicka till Montén?

Som en välkomstpresent?

8 gillningar

Läser att Nisse Ekman och Paananen tar över Sveriges team 16, respektive team 17.

Tycker det säger allt om hur förbundet rekryterar tränare.

De går inte direkt efter de meriterade tränarna.

Samma sak när Rönnberg och Tomas Montén rekryterades. Eller Grönborg och Garpenlöv. Det var liksom inte Sveriges hetaste tränarnamn. Hade de varit det hade ett jobb inom förbundet över huvud taget inte varit aktuellt, utan de hade självfallet i stället plockats upp av en SHL-klubb.

Så. Jag vidhåller. Det säger inte jättemycket om Monténs kvalitet som tränare att han varit förbundskapten för Juniorkronorna. Det säger snarare att han en gång var ohet hos SHL-klubbar, plockades upp av förbundet och gjorde sig en karriär där (vilket kanske inte är en jättebedrift med tanke på den successionsordning som gäller där. Har man en gång tagit sig in är det svårt att ta sig ut).

Med det sagt. Montén kanske gör en Rönnberg. Vi hoppas på det. Tror jag det? Nej. Av samma anledning som jag tror att Paananen eller Nisse Ekman inte heller hade gjort succé.

3 gillningar

Möt Thomas Montén

Montén kan ju inte ha haft en uppsjö av anbud om han började söka civila tjänster efter förra sommaren…

Känslan av att Nubben inte kan se längre än dit näsan räcker, alternativt att han inte kunde ro i hamn något bättre namn kanske inte bara är en känsla?

Montén har extremt mycket att bevisa. På pappret har jag inte varit lika skeptisk till en tränare sedan HV rekryterade Dahlén (en annan Nubben-kompis).

Behöver det ju inte betyda. Kan ju varit en Kimby-situation. När man har familj och allt sånt kan jag förstå att det är en stor uppoffring.

Absolut. Men är man inne i det så är man. Erbjudanden finns och det är sällan så mycket att fundera över. Tänker jag. Att fundera över karriärsbyten uppstår väl främst när man inte kommer framåt och man inte får de erbjudanden man vill ha (vilket jag tror gäller alla branscher). Exempelvis. Hade regerande svenska mästarna FBK eller Växjö hört av sig till Montén efter JVM i somras så tror jag inte han hade behövt särskilt lång betänketid på sig för att tacka ja…

Ergo. Hade Montén varit superhet på marknaden tror jag inte han haft en tanke på att byta till en civil karriär.