Tråden om HC Tomas Montén

Fick inga bra känslor av detta. En tränare som sökte sig bort från sporten… det va inget man ville höra direkt.

1 gillning

Om man faktiskt läser intervjun så nämns inte familjen som en anledning till att han började söka civila jobb.
Så här säger Montén:
– När jag hade lämnat förbundet sökte jag faktiskt lite civila jobb, när jag inte visste vad som skulle hända. Jag tänkte att jag måste testa något, men det blev hockeyspåret ändå. Nu får jag väl hanka mig fram några år till så att jag klarar mig, säger Montén.

Låter som någon som antingen saknar brinn för tränaryrket, alternativt en tränare som inte är jättehet på marknaden.

Men kul att Montén har Nubben som kompis så han kan hanka sig fram några år till i hockeyn.

Så här med facit i hand smått otroligt att Montén över huvud taget är aktuell för ett huvudtränarjobb i SHL. Med tanke på hans historik så är det väl bara nykomlingar, notoriska bottenlag eller något allsvenskt lag som gör den här typen av rekryteringar. Säger inte lite om HV. Och Nubben.

Helt otroligt!! Hur har vi blivit en sånhär loserförening!? Vad gick fel? Att man i en klubb som Hv nöjer sig med en tränare som Monten. De är obegripligt. Jag… nä jag vet inte. Jag saknar ord.

1 gillning

Ska inte leverera ännu en sågning av Montén/Nubben men jag blir mer och mer fundersam kring ledarskapet i föreningen.
Tror det behövs någon som inte är hockeykorkad utan som har koll på beslutsprocesser, vanliga tankefel, hur man kan göra bredare analyser, validerade tester vid rekrytering etc.
En riktig chef med ett vetenskapligt förhållningssätt är väl det jag saknar.

Jag kan helt enkelt inte förstå i hur man väljer Montén som tränare när man precis klarat sig från nedflyttning. Det är inte Monténs fel att HV anställt honom men vad talar för att han kan leda ett SHL-lag?

Tror vi kommer att få idel ursäkter om föryngringsprocess. Kanske att vi går till kvartsfinal i år och så får de kladda runt ännu en säsong medan gapet till Växjö och Skellefteå ökar.

2 gillningar

Om nu Montén är en så usel värvning som vissa försöker få det till, varför satte inte styrelse/klubbchef etc. stopp för valet av huvudtränare? Säkerligen inte Nubben som till 100% får välja och vraka vem han vill ha som tränare.

Jag tycker vi ska ge Tomas en chans innan vi sågar eller hyllar honom. Herregud, vi vet väl inte bakgrunden till att han kikade på jobb utanför hockeyn? Han kanske hade fått ett gäng förslag (SHL/HA-nivå?), diskuterade med familjen, men inget som kändes bra. Sen ringde Nubben upp och frågade om han var intresserad av HV och jo, klart man är intresserad av att vara coach i världens finaste ishockeyförening.

Ge honom en chans, för sjutton.

3 gillningar

Just det där sista du skriver. Det är precis det jag tror kommer att ske. Med Nubben som sportchef och Montén som huvudtränare kommer vi inte bygga något för framtiden.

När de är borta (gissar att Montén inte blir kvar kontraktstiden ut. Både han och Nubben får kicken nästa sässe. För som du säger. Det kommer hittas bortförklaringar om vi inte når resultat i år) så måste HV börja om från noll igen.

Vi har en tränare som funderade på att jobba inom polisen (råkade bli HV) och en uråldrig sportchef som är yesterdays news i sin gamla förening. Rent logiskt kan ju det bara innebära att de kommande två åren kommer vara två bortkastade år.

Ursäkta, men vad är det för trams att försöka dreva mot att Montén var sugen på att testa något annat? Jag är inte nödvändigtvis säker på att han är rätt man för jobbet, det vet vi inte än, men att han funderade på andra saker betyder nada. Skvatt noll och inget.

När vi rekryterade Pär Mårts en gång i tiden så jobbade han på … ICA.

För att citera Johan Esk i en DN-krönika från 2016:

"Många tar timeout från tränarjobbet men då är det ofta ofrivilligt och tiden som blir över går mest till att besöka klubbar i andra länder i samma sport och vänta och hoppas att någon ska höra av sig med ett erbjudande.

Pär Mårts gjorde mer än så. 2001 bytte han ishockeyn mot ICA.

För mig har Mårts alltid varit en märkligt mjuk och lugn människa i den hårda och hetsiga hockeyn. Han utstrålar en nyttig distans till sin yrkestillvaro och jag tror att åren på ICA är en orsak. De tio tidiga åren som idrottslärare en annan.

Jag är säker på att elitidrotten skulle må bra om fler insåg att deras jobb kan vara oerhört viktigt men trots allt bara ett jobb i en bransch som heter idrott.

Jag är säker på att de ledare som har den synen på sitt jobb gör det bättre. Den som tror att han eller hon inte har allt att förlora får ett mod och en frihet som gör det lättare att vinna."

Så, nu kan ni återgå till att såga Monténs eventuella brister som tränare, men att han var sugen på att testa något annat har absolut inget med saken att göra. Det är bara mänskligt.

14 gillningar

Mårts jobbade på ICA-skolan som har gott rykte med ledarutveckling. Inte som så att han jobbade i en butik direkt.

Om Montén arbetat på hög nivå inom polisen eller försvarsmakten så hade jag varit betydligt mer välvilligt inställd till rekryteringen. Sanningen är att han var assisterande i LHC…

Håller helt med, vi har hockey-DNA/örat mot rälsen i JD och PG. Det vi hade behövt på pappret är en ledare och profil.

Visste att någon skulle dra upp Mårts. Rääätt stor skillnad.

Mårts hade varit huvudtränare i nio år på högsta nivå, vunnit grundserien med Västerås, samt OS-guld och VM-silver som assisterande tränare i Tre kronor, innan han tog beslut om att testa något nytt.

1 gillning

Mårts jobbade på ICA-skolan som har gott rykte med ledarutveckling. Inte som så att han jobbade i en butik direkt.

Det vet jag. Men faktum är att han var trött på hockeyn och sökte sig utanför den branschen. Det var liksom det som var poängen. För även tränare kan göra andra saker i livet.

Så som sagt, det har noll att göra med om Montén är kvalificerad eller ej.

Mårts hade varit huvudtränare i nio år på högsta nivå, vunnit grundserien med Västerås, samt OS-guld och VM-silver som assisterande tränare i Tre kronor, innan han tog beslut om att testa något nytt.

Montén har jobbat med hockey i 20 år innan han funderade på att testa nåt nytt. Och har sex medaljer på U18 och U20 landslagsnivå som assisterande och som huvudtränare.

Så återigen, att han funderade på - efter 20 år - att testa nåt annat har exakt NOLL att göra med huruvida han är rätt eller fel för HV. Det är en ickediskussion.

6 gillningar

Största problemet med hela den här tråden är att den diskuterar ju egentligen mycket oväsentligheter. Helt ointressant vad han gjorde i Timrå för tio år sen (en klubb som då var i fullständigt ekonomiskt kaos, vilket hade noll med Montén att göra), vad han gjort i JVM, att han funderat på att bli polis etc. Eller ja, helt ointressant är det kanske inte - men det relevanta för oss är väl:

Vad vill han med HV? Vad har han för spelsystem, ledarskap, tankar etc om hur HV ska spela. Alla tar bara för givet att han är värdelös för han inte har de tyngsta meriterna på jorden, men det spelar ingen roll. Skiter i om han tränat division fem eller Stanley Cup-vinnare. Hur tänker han och sina assisterande spela HV. Vad har de för ledarskap? Hur jobbar de med moderna verktyg och avancerad statistik? Osv.

1 gillning

Hela diskussionen ovan handlar i mina ögon om huruvida Montén tillhör första- eller andrahandssorteringen.

För ja, beroende på vilken grupp man tillhör kan ju skvallra en del om tränarens kvalifikationer. Huruvida man är het eller inte på arbetsmarknaden.

Och just nu finner jag inga fakta för att Montén var ett hett namn efter att hans tid i förbundet var över.

Att han funderade på en civil karriär, efter blott två säsonger som huvudtränare på högsta seniornivå, pekar på att han inte var het. För som jag skrev tidigare, en tränare som är inne i det får erbjudanden, det är inte så mycket att fundera över. Jobben avlöser oftast varandra. Att Mårts efter en lång spelarkarriär och (med blott en säsongs uppehåll) nio år som huvudtränare på högsta nivå byter jobb är en sak. Att en i jämförelse så orutinerad tränare som Montén trots allt är på den här nivån ,gör det är en helt annan femma.

Att Montén rekryterades till LHC som ass mitt under säsong pekar också på att han inte var särskilt het.

Att det inte funnits ett enda sillysurr om Monténs framtid efter att han lämnade juniorlandslaget, förutom HV, tyder också på att han var ohet.

Lägg till fakta som att han jobbat med Nubben och åkt ur. Att hans två senaste riktiga säsonger i Sveriges högsta liga slutat med att hans lag degraderats. Att Juniorkronorna nått sina sämsta resultat i modern tid under Montén.

Jag tycker det känns direkt korkat att slå bort sådana fakta, sådant vi faktiskt vet, har sett och läst om, som irrelevant.

Utan att lägga några värderingar i det så kan ni få några citat från Montén angående tiden i Timrå, eftersom folk hela tiden drar upp att DE MINSANN ÅKTE UT. Sen får ni göra vad nu vill med den infon.

"Redan innan Timrå åkte ur efter kvalserien 2013 hade det varit några tuffa år i föreningen.

De ekonomiska problemen var redan omtalade och redan året innan hade de fått kvala för att hålla sig kvar.

– Ja det var kris i klubben redan innan, men samtidigt så tror man någonstans att man ska kunna göra det lite bättre. Jag tycker fortfarande att vi var ganska bra fram till december den säsongen. Då åkte Niklas Nordgren på en skada och då blev truppen lite för tunn. Jag tyckte också att vi var tunna redan innan, då vi till slut tog in Matt Murley, och med facit i hand så skulle vi ha tagit in honom tidigare. Matt Murley och Mat Robinson var ju spetsen vi hade, säger Montén när han ser tillbaka på säsongen."

"– Jag var i valet och kvalet om jag skulle stanna i Timrå. Även om det blev allsvenskan så var jag inne på att stanna, men dels var det väldigt stökigt ekonomiskt och vi visste helt enkelt inte om det skulle bli konkurs eller inte, sedan hade jag det ganska tufft privat.

– I december det året uppe i Timrå, fick vi vår första son. Samtidigt var min frus mamma sjuk i cancer. Det var en stor anledning till att vi valde att flytta till Linköping till slut. För att komma närmare hennes föräldrar. Det var såklart en jobbig tid, säger Montén."

"– På så vis kändes det rätt att flytta. Men hockeymässigt har jag känt att det kanske inte var det rätta. På något sätt kände man att det var fel att sticka och det var aldrig min tanke. Det var inte det jag ville, men med tanke på hur situationen såg ut så är jag glad att jag gjorde det jag gjorde. "

2 gillningar

Vad säger det här om hans kvalifikationer som tränare?

Ungefär lika mycket som “MEN HAN ÅKTE UT MED TIMRÅ FÖR TIO ÅR SEN!”. Tänkte att nån kunde vara intresserad av hans egna syn på det året.

1 gillning

Tänkte mer på att det inte hade något med du var nyfiken på.

Jag undrar hur het Martin Filander var på marknaden när han valde mäktiga Oskarshamn? Det känns ju inte som att han hade hamnat där om erbjudandena haglade runt honom. Sen är jag med skeptisk till Montén, men att han inte “var het på marknaden” eller funderade på en civil karriär har inget med det att göra.

1 gillning

Ganska stark tobak att skriva fyra månader innan Montén ens fått coacha en enda match i klubben.

2 gillningar

Han ansågs nog vara rätt het med tanke på succéåret i Västerås som huvudtränare och hur Malmö presterade under honom och Andersson.

Att han skulle bli head coach för ett SHL-lag förr eller senare var ett rätt naturligt steg.