Tråden om HC Tomas Montén

Vill minnas att det var betydligt mer surr runt Peter Andersson efter Malmös succé. Han gick till Brynäs och resten vet vi. Som sagt, jag tror inte han hade valt Oskarshamn av alla lag om det var nån större dragkamp, men det kan ju ha varit så.

Men för att dra en parallell till fotbollsvärlden. Eddie Howe fick foten från Bournemouth 2020 i augusti efter att ha åkt ur Premier League. Han gick arbetslös i över ett år innan Newcastle plockade upp honom. Total succé där trots att han var kall som en frysbox på marknaden fram till dess.

Så för min del är det oviktigt om man valt en “het” tränare, det viktiga är att man har valt rätt tränare och det återstår att se om Nubben har gjort.

Hans Wallson var ju t.ex ganska het när han gick till Björklöven, om jag minns rätt så var det många som ville se honom här. Viktor Stråhle däremot badade nog inte i erbjudanden när han efterträdde honom i Löven efter att ha fått sparken som assisterande i Brynäs men det blev ju ändå ett rejält lyft.

Det hetaste ryktet kring Filander var att han skulle hamna i Södertälje, så inte så att SHL-klubbarna stod i kö. Han fick ju för övrigt sparken från Västerås efter en sämre andrasäsong, vilket kan vara värt nämna. Hade han hamnat i HV så hade sågklingan på forumet vässats…

2 gillningar

Definitivt. Men den typen av tränare hade fortfarande varit mer intressant än Montén.

Jag får uppfattningen att du (och andra) tycker det är väldigt viktigt att de som rekryteras till HV måste ha hög status i hockeyvärlden och måste ha vissa meriter. Typ som att det definitivt går åt helvete om inte alla som rekyterats till HV har vunnit SM guld redan, minst.

Jag fattar att det är så vi som är utomstående måste värdera (på meriter) för vi har inte så mycket annat att gå på men det finns andra värden som man inte vet något om om man inte känner personen eller åtminstonne pratat med dom, spelat med dom, tränat dom osv. Det är inte alltid meriterna som avgör hur bra en spelare/ledare presterar för i slutänden är det ändå människor det handlar om som ska fungera i grupp.

Där tycker jag Monthen känns som en bra ledare och person men som sagt jag kan inte helt veta utan att ha varit en spelare under hans ledning. Vi får lita på att HV har koll på detta och har ju givetvis pratat ingående med de som spelat under honom.

Visst, Monténs historik som coach är inte direkt någon solskenshistoria. Han hade inte varit mitt personliga förstaval om jag nu varit i Nubbens sits. Samtidigt måste man våga satsa ibland om det nu är något man verkligen tror på. Finns väl många “humlor” i idrottsvärlden som plötsligt börjat flyga under rätt förutsättningar, så det går ju inte att enbart titta bakåt och förutspå en flopp utifrån det.

Jag tycker att Montén ger ett sympatiskt och jordnära intryck. Om han passar som coach för Hv vet jag inget om än på några månader, men huruvida han var het på marknaden eller har övervägt en annan yrkesbana bryr jag mig ärligt talat inte ett dugg om.

Om klubben och spelarna tror på honom och hans spelidé så tycker jag att det är rätt att testa. Det som är synd är att han inte får en bättre omgivning. Hur mycket man än gillar Pelle och JD, så är de i princip helt gröna som tränare på den här nivån. Om man nu tror fullt ut på Montén så borde man jobba stenhårt för att ge honom bästa tänkbara förutsättningar att lyckas, vilket jag inte tycker att han får med den tränarstaben. Man kan tänka sig att det kommer bli rejäl panik i föreningen om vi förlorar några inledande matcher och spelet hackar fram till första uppehållet. Då hade det varit skönt med lite mer rutin att luta sig emot i båset…

Pelle har dock åtta säsonger bakom sig som head coach, även om det inte är på den nivån så är det ändå hans yrke. Den största skillnaden mellan träna hockeyettan och SHL är väl kvalitén på spelarna. Och att tränare i ettan är mer av en generalist, måste kunna så mycket mer än bara ansvara för t.ex backsidan. Så där känner jag inte mig det minsta orolig när det gäller erfarenheten. Han är också väldigt analytiskt lagd.

Johan då? ja det är ju lite osäkrare, men han har defintivt ledaregenskaperna och hockeykunnandet. Han har nog haft tillräckligt många tränare genom åren för att ha lite koll som assisterande. Och alla behöver börja nånstans. Jörgen Jönsson gick direkt nästan från spelare i FBK till assisterande i samma klubb. Nu är han HC för svenska mästarna.

De kompleterar ju varandra ganska bra på det sättet. Davidsson och Pelle har enorm erfarenhet av hockey på elitnivå och Monten har lång erfarenhet av vad tränaryrket innebär. Sammanlagt så är det ju knappast några gröngölingar. Skulle va om det är nåt specifikt med att va tränare i SHL då men även där har ju Monten varit med. Senast förra säsongen.

Dekman och regnet: Ja, förstår era invändningar. Och jag håller med, de är inga gröngölingar på det sättet som jag lite slarvigt fick det att låta.

Däremot tycker jag att Montén är lite av en chansning som head coach. Jag har egentligen inget emot det, men att då också komplettera med två chansningar till assisterande tränare är lite väl vågat för min smak. För även om de har rutin, som ni pekat på ovan, så är ffa JD en rejäl chansning. Även Pelle till viss del, men det kanske är mindre skillnad att coacha hockeyettan och SHL än vad jag föreställer mig.

1 gillning

Alltså, jag kan ändå köpa det. Men samtidigt svårt med just assisterande, man vill kanske inte ha nån som är “för” erfaren, om du förstår hur jag menar. Som riskerar att ta över för mkt. Å andra sidan så hade Lillis gärna fått vara med på ett hörn igen haha.

Det jag saknar i HV, och har saknat i tio år, har egentligen inget med tränarna att göra utan ligger djupare än så. Och här tror jag t.o.m jag och @lejacques kan vara överens. Och det är ju den röda tråden, den tydliga playbooken. Nu byter man tränare varje eller varannat år som ska sätta sin prägel och sitt spel, när man borde börja tvärtom egentligen om man ser till t.ex Skellefteå och Växjö. Då har man en linje där man värvar spelare och tränare utifrån det. Jönsson förvaltar t.ex bara Hallams arv, och Evertsson kör samma värvningsfilosofi som han gjort sen medeltiden. Men men, det är nog en diskussion för en annan tråd.

3 gillningar

Jag tror HV fått nej av Filander från OIK och honom själv. Sedan fått nej av Niklas Eriksson. Då fanns det inte så mycket intressant kvar. Jag ser Montén som ett snäppet bättre val än att chansa på en HA tränare som Helmersson. Han har ändå viss SHL rutin och är erkänt duktig på att arbeta med yngre spelare. HV som ett lag som höll på att åka ur serien har nog svårt att locka till sig någon i Filanders eller Erikssons kaliber av olika anledningar. Jag tar t ex hellre Montén än Garpen och ser honom som likvärdig med Hedberg som Mora tog in.

Nu är valet av Montén gjort och jag tycker vi ska stå bakom honom och ge honom iaf 10 matcher in på serien. Håller det inte får man försöka byta ut honom då. Även om jag ser en stor risk i valet som gjorts.

OT. Jag skrek efter Filander redan då han var assisterande i Malmö, då jag fått för mig att han låg bakom en stor del i Malmös framgångar.

2 gillningar

Möjligt. Men jag lovar att ta upp det om.han bevissr för mig att jag har fel.

Ja var håller Lillis hus när man behöver honom som bäst? :slight_smile: Om Hv ligger utanför topp 10 vid första landslagsuppehållet så lovar jag att dra igång en swish-kampanj i sann Brynäsanda så att vi fans kan finansiera Lillis återkomst!

1 gillning

en bra regel:

om ett inlägg i tråden om Monten inte handlar om monten alls, då platsar det nog inte här.

1 gillning

Varför inte? Det fungerade alldeles utmärkt med Per Mårts.

Tack Daniel!

Den jämförelsen med Eddie Howe och Montén haltar dock rätt mycket. Howe hade varit i Bournemouth från 2012-2020 och tagit upp Bournemouth till Premier League. Han hade gjort ett helt otroligt jobb med de resurser de hade och utvecklat unga spelare. Att det tog slut efter 8 år är väl rätt naturligt, och ovanligt långt i fotbollen som coach på högsta nivå numera.

Att han var ledig 1 år handlade inte om att han var iskall. Snarare en av de hetaste yngre coacherna på öarna.

Mångas skepticism till Montén är väl just att vi inte vet vad vi ska förvänta oss för hockey och spel? (Till skillnad från Howe som har en väldigt uttalad idé).

Har nu läst intervjun.

Först skall man inse att en intervju i skrift innebär att mycket gått miste i materialet som framställs. Att monten framstår som otroligt blasé till sin egen insats som hockeyspelare, sitt intresse för hockey och hans väg in i “jobbet” kan till mångt och mycket framställas av intervju-persones redigerande av materialet. Medvetet eller ej.

Med det vill jag säga:

  1. Artikeln ger ett otroligt ointresserat intryck, från monten’s sida.
  2. Detta kan man spinna utefter förutbestämda uppfattningar om Monten och hans plats i HV.

Så, det är kanske inte detta man vill läsa när vi nu kliver in i den så viktiga andra säsongen. Jag förstår er som hissar varningsflagg. Samtidigt. Det kanske är en personlighet och en bakgrund som detta, som behövs för att bryta med det som varit?

Men visst, samverkan med Kent är allt annat än en match made in heaven… det måste väl även ni med flest halvfulla glas medge? Eller är även jag så ångestladdad att det inte är ett rationellt synsätt? Jag har ännu inte sett ett enda argument som håller för att det vi har i SC, HC, Ass-uppställning är rimligt. Bara argument som går ut på “det blir säkert bra”, “låt dem visa vad de går för först”.

Pro-sidan har vääääälidigt mycket kvar till den “bevisbörda” som avkrävs de som är tveksamma…

1 gillning

Kan vi snälla sansa oss. Vi måste givetvis ge Montén 1-2 omgångar, sen är det fritt fram… :rofl:

Jag blir mer och mer positiv till rekryteringen. Sen är det i mina ögon ganska stor skillnad att han var villig att satsa på att utbilda sig inom polisvärlden istället för att sadla av helt och sälja turkiska jättekräftor… Men allt snack kommer ha noll betydelse när säsongen väl drar igång. Om inte annat så får vi väl be AJ komma tillbaka!

Vi kommer tvingas ge honom mycket mer än så.

Självklart vill vi ju att spelet talar för sig själv och att allt ser skitbra ut och att denna diskussion blir meningslös.