Tråden om HC Tomas Montén

Förhoppningsvis så får Monten fram en bra spelide med JD och PG som spelarna tror på och är med på så ska det väl gå bra det här?

Det är svårt att sia om hur det ska gå men jag trodde ändå att det skulle gå rätt bra med Samuelsson med hans rutin men där var ju speliden kass och han tappade gruppen ( samt felbyggt lag ska tilläggas ).

Man har åtminstone all historik på hur det inte skall vara. Man har ju tyvärr för lära sig den hårda vägen.

Det kan ju bara inte hända att vi sjunker till botten igen.

Nu har både Kent och Tomas en rejäl budget med bra spelare, inga ursäkter nu.

Dags att leverera!

1 gillning

Jag gjorde inga jämförelser förutom att båda var (vad det verkar) ganska kalla på marknaden när dom plockades upp igen eftersom att det som diskuterades var huruvida just det faktumet hade någon relevans. Läs gärna igenom inläggen helt så du får ett sammanhang på diskussionen, det blir mycket bättre då.

Som jag sa, jag är också skeptisk till Montén, men det beror inte på huruvida han var het eller inte när vi plockade upp honom.

Jag skulle vilja återvända till en frågeställning från Dekman högre upp.
Hur förväntar vi oss att Monten vill spela?
Jag vet inte ens om han kommer vilja släppa loss de få kreativa krafterna vi har. Eller om det är Tysk Växjö struktur bakifrån som gäller?
Jag skall fundera lite på vad jag vill och sedan på vad jag tror. Återkommer…
Men den som redan har synpunkter kan ju börja…

För det första är det nog inte bara Montén som bestämmer spelsätt. Nubben sa väl i en intervju nyligen, att han själv tillsammans med Montén, Pelle G och Johan Davidsson suttit ett antal gånger för att komma fram till det sätt man vill spela ishockey.

Han sa också att det lutar åt att man vill spela som man gjorde i slutet av senaste säsongen, dvs med en stark defensiv där man stänger mittzonen för motståndarna.

Personligen tycker jag det är rätt. Jag tror tiden är över för detta evinnerliga och tråkiga presspel som spelats av många lag de senaste åren.

Kolla på Skellefteå, Frölunda, Rögle och Luleå t ex. De spelar bra, snabbt och t o m roligt ibland, men de vinner inga mästerskap! Det gör Växjö, Färjestad och Växjö igen de tre senaste åren. De spelar solitt, lite tråkigt och släpper inte till så mycket. Ta också årets Tre Kronor. Ingen sprudlande hockey, men de släpper knappt in mål så man vinner ändå.

Tror allt fler lag kommer gå över till “Växjöstile” och jag tror, precis som Nubben sa i intervjun, att HV är med på det tåget.

Angående spelidé sa ju Nubben nyligen att laget kommer spela liknande som i slutet av säsongen utan större förändringar.

Synd de inte insåg att de skulle göra det redan i höstas…

Jag läste igenom hela såklart. Min poäng var att Howe och Montén kommer från 2 olika håll. Howe’s paus var självvalt efter 8 intensiva år och väntan på rätt klubb / projekt. Han var het och eftertraktad. Medans Montén var iskall och vad det verkar inte ha haft några alternativ alls innan Nubben kastade ut en livboj.

Han sökte ju civila jobb efter att han hade slutat på förbundet, så det var väl isf LHC som slängde ut en livboj när de anställde honom som assisterande tränare.

Jag har svårt att se att en het tränare i hans ålder går arbetslös i över 1 år utan att “rätt” erbjudande dyker upp med tanke på tränaromsättningen i PL. Men visst, han hade ju konkreta erbjudande från Sheffield United och Celtic innan han signade för Newcastle som andraval, så kall som en frysbox var väl att ta i, men utifrån vad jag kan hitta så skulle jag knappast kalla honom för het på marknaden heller.

Hur som helst, poängen var att tränare kan gå lediga under längre perioder utan att det betyder speciellt mycket och tränare kan vara sjukt eftertraktade men det blir pannkaka av alltihop. Matchningen är viktig som fan och förhoppningsvis prickar Nubben rätt här. Jag tror man har lite väl låga tankar om hans (Nubbens) kompetens om man tror att Montén enbart kom hit för att Nubben känner honom och “slängde ut en livboj” eller helt enkelt inte kunde hitta något annat.

Då har du missuppfattat mig helt.

Att man värvar spännande och oprövade namn måste man göra

Problemet blir när man i stort sett bara värvar sådana och fallhöjden blir extremt hög. Det går som vi vet inte att ta för givet att samtliga värvningar kommer leverera i nivå med eller bättre än vad de gjort tidigare.

Problem nummer två år när man värvar spelare eller ledare som redan prövats och misslyckats. Som Montén och Nubben. Jag säger det igen. Det är fascinerande hur många supportrar (gäller säkert inte bara HV) som förväntar sig att nyförvärv, oavsett historik, som av ett mirakel alltid kommer göra sina bästa säsonger i HV. Så funkar det naturligtvis inte.

Om vi ser till problem ett och två så skulle jag säga att HV till större del gjort precis detta. Byggt lag där allt handlar om att alla måste slå personbästa, samt nu värvat på pappret svaga ledare.

Så vänd på det istället. Jag kräver inte att HV bara ska värva världsmästare och NHL-proffs. Jag kräver att man inte värvar spelare och ledare som har för vana att misslyckas.

HV-podcasten med HC. Har inte lyssnat ännu, men skal. Mycket intressant!

Avsnitt 111, lyssna på iTunes, Spotify eller i podcastappen.

Ska med lyssna i bilen hem från silverköping, blir gött att runda av en studentmottagning med!

1 gillning

Lite dag och natt på han och Samuelsson iallafall :sweat_smile: tyckte det var ett bra podd avsnitt :blush:

Det känns som att HVTV i slutet av säsongen kommer ha alla möjligheter att göra ett hopklipp av “igen” och “liksom”, a la såklart-Stillman.

I övrigt var det lite högt och lite lågt.
Det verkar ju fortfarande som att han jobbar med hockey lite i väntan på att han ska komma på vad han vill syssla med, samtidigt som han funderar på hur offside ska bedömas om man inför coach’s challenge.

2 gillningar

Helt ärligt får ju verkligen inga positiva vibbar alls om Montén efter man hört han i podden. Jag har försvarat han en del mm men efter den interjuvn börjar det känns mkt tveksamt om han är rätt person. Helt annan magkänsla nu än innan ang honom.

1 gillning

Inte hunnit lyssna. Skulle du vilja sammanfatta? Vad är det som känns mindre bra?

Man får lite vibbar som att det absolut viktigaste för honom var att landa ett huvudtränarejobb i sig, inte att lägga ner sitt hjärta i detta…

Han säger inte så mycket generellt, låter lite lurig.
Får en känsla av att han har några ess i rockärmen.

Men överlag, en ganska grådassig intervju.

1 gillning

Får inte känslan hjärtat finns där för göra jobbet, att drivet saknas typ. Han känns mkt osäker när de kommer till spelidé mm. Får ingen seriös känsla alls. Ser ingen tydlighet i Montén alls.

Sen vågar inte Frejd ställa lite tuffare frågor, det är lite tråkigt med. Vet att folk hade det när man läste på socialamedier.

2 gillningar

Du som nog upplevs åt det negativa hållet här på forumet ska nog undvika att lyssna på den. :wink:

2 gillningar