Försökte helhjärtat lyssna med glaset-halvfullt… ville så gärna gilla vår nya HC efter podden. Men det här känns inget bra alls…kändes som att ta en sipp från en ljummen lite avslagen “Nubben Light”.
Det märks att vår HC helst inte nämner Timrå vid namn heller, utan besvarar med “andra lag”. Känns som någon annan nämnde ovanför som om han ville landa ett HC-kontrakt efter floppen i LHC. Får känslan av en person som anser sig förtjäna i förtid rollen pga tidigare meriter “det är dags”.
Mycket fokus på långsiktighet och att “Rom byggdes inte på några dagar”. Lyfter att HG och Jkpg ställer krav på klubben att vinna matcher men inte mer än så. Känns som han inte vågar lova eller sätta några högre mål.
Den gamla visan “En spännande utmnaning” känns klockren här IGEN, ingen tydlig spelidé heller då han inte verkar stå för någon specifik hockey.
Här ska det arbetas Agilt eller något…
Jag har inte lyssnat på podden. Även om man inte ska dra för stora växlar av en podd, så verkar de forumister som kritiserade Monténs driv fått vatten på sin kvarn. Det var ju en hel del ifrågasättande efter hans vilja att byta karriär etc.
Jag tänker ge Montén en ärlig chans innan jag börjar ta fram stora sågen. Men det känns tyvärr inte så hoppfullt om han saknar drivet att utvecklas, bli bättre och leva för hockeyn. Saknar han drivet hade HV lika gärna kunnat anställa Challe som HC, han verkar ju vara en kul snubbe att sänka några pilsner med iaf.
Är inte alls så negativ till Montén efter poden. Tycker han var tydlig med vissa saker samtidigt som det lät lite lurigt i andra delar - skulle inte förvåna mig att även om tränarstaben satt grunden så diskuterar de fortfarande en hel del detaljer.
Han sa bland annat (fritt från huvudet):
Det finns de tränare som håller fast 100% vid en spelidén utan att anpassa sig något efter motståndarna och det finns de tränare som nästan helt anpassar spelet efter motståndarna, jag är lite mitt emellan, vi har ska ha en tydlig spelidé att utgå ifrån men sedan vill jag att vi även anpassar oss efter motståndaren för att maximera möjligheterna till vinst. (Tycker det låter jättebra jämfört med Tommy & co. Är ett backpar hos motståndarna svaga - tokpressa på dem. Tar en back risker vid offensivablå - tjuva för kontringar. Punktmakera Lasch-typer med Tikka, osv.)
Det finns några grundtankar från föreningen om vad HV ska stå för i spelet - men på det stora hela säger han att tränarstaben fått mycket stora möjligheter att sätta den spelidé som de vill.
Gillar att han verkar vara bra på att möta spelarna som individer och förstå vad de behöver för att prestera. De ska inte åka och agera på ett visst sätt för att Montén säger att det är bra för laget, de ska själva vara övertygade om att det de gör är bäst för laget.
Ja, han verkar lite skön i inställningen till livet, det har blivit lite som det blir - men jag ser inte det som ett problem med tanke på att Pelle och Johan kommer bidra med vinnarskalle i tränarstaben så det räcker och blir över.
Samtidigt är det tydligt att Montén fortfarande var sur över att inte fått med sig åtminstone ett JVM-guld och han när en dröm av att träna utomlands (verkade dock vara lika mycket för att det skulle vara kul att bo utomlands med familjen än utmaningen i sig).
Han har haft många tunga ledare kring sig under karriären som han plockar inspiration ifrån.
Han imponeras av Stanley Cup-finalen och hur de klarar av att spela ett spel i hög fart med kontroll och stenhårda pass. Jag har gjort samma reflektion - det är en sanslös skillnad mot det ständiga drället i låg fart i SHL.
Jag delar din uppfattning.
Gick in och lyssnade på hela avsnittet och hittar inte speciellt mycket negativt jag tar med mig.
Tycker insatsen i podden låg väl i linje med den information jag redan fått till mig sedan innan.
Fortfarande försiktigt positiv och tror att kombinationen av dem som ingår i tränarstaben skulle kunna funka bra.
Tycker inte heller att det är så negativt. Lyssnade igenom den för andra gången idag när jag var på gymmet och försökte verkligen hitta det negativa men tycker han ger svar på tal etc.
Sen kan man tycka att det borde kommit lite tuffare frågor men podden ska väl handla om lite allt möjligt
Jag har inte lyssnat på podd-avsnittet ännu, men det låter som om man kommer ut med den uppfattning man gick in med.
Det är i sig en besvikelse. Kan man inte uppbringa nog med entusiasm i en podd med softball-frågor, som är till för just den saken, ja då är det inte jättebra.
Avstår nog från att lyssna av den anledningen. Vill inte spä på mina egna förutfattade meningar om Montén. För. Oavsett vilken inställning vi än har till rekryteringen vill ju alla samma sak. Att det blir succé. Så i mitt fall är det nog bättre att ha på sig skygglappar fram tills att pucken är släppt…
Hörde ett urklipp från podden med Montén där han pratade just om det där med att kunna ändra spel beroende på motstånd. Det gillar jag. Sett till truppen kommer det nog också vara en förutsättning för att HV ska nå resultat den här säsongen…
Som andra varit inne på, en måttligt intressant pod. Han säger ingenting egentligen. Jag tycker mig skönja en vilja att vinna. Den finns nog där. Han döljer den rätt väl, men jag är ju lite svag för folk som har ett jävla driv men behärskat. Lindbom tror jag är sådan. Tommy kändes likadan.
Jag avskyr folk som har ett demon-driv men inte kan ta in att andra kan ha samma driv, vilket medför att de börjar gapa och skrika. Som AJ, som Rahm.
Ingen ide att analysera mer än så i dagsläget, känner jag. Vi är i samma båt och får hoppas på att det finns något där som inte lyckats komma ut ännu, en oslipad tränardiamant. (inte den sortens diamant som skapas i ändtarmen på AJ när han tar i och skriker så de ekar i hela södra vätterområdet).
Blir förvirrad Är det inte av just den anledningen du borde lyssna istället för att riskera spä på genom vad du tror och genom hur andra sammanfattar podden?
Har också lyssnat o förstår ingenting av vad folk här inne skriver.
Tycker ändå han säger vettiga saker. Blev faktiskt en aning lugnare efter att ha lyssnat…
De som lugnade mig mest var att han tryckte mycket på att alla ska köpa spelsystemet. ALLA! Gillar även tänket att anpassa spelet efter motståndare.
Om du läste Diabolics inlägg så var mitt ett svar på det. Känner jag mig själv så kommer podden bara innebära att jag får ännu mer vatten på min kvarn. Som Diabolics skrev. Man går in, lyssnar och kommer ut med oförändrad bild av läget.
Och då tyckte jag det var oerhört fint, ödmjukt och snällt av mig att låta bli att lyssna så ni åtminstone slipper höra mina åsikter om Montén upprepas än en gång innan pucken är släppt
Lyssnat på podden och fick tyvärr bara min bild bekräftad.
Det här är ingen Pär Mårts som kommer att förändra vår förening.
Känns som om ev framgång inte kommer att bero på honom tyvärr.
Pelle G har ett enormt arbete och stort lass att dra kan vi konstatera.
Dålig magkänsla gällande Monten och absolut inget som andas vinnarskalle precis, tvärtom tyvärr.
Och det jag då menade är ju att eftersom du tror dig få vatten på din kvarn om du lyssnar, så har du ju redan byggt upp något och dömt utan att ha lyssnat. Blir en undermedveten reflex som få chans gro och slå rot så att säga.
Vill gärna höra dina åsikter, det hoppas jag du vet De som inte vill det har inte förstått vad detta forum går ut på
Slätstruket. Tråkigt, vilket gjorde att jag somnade och fick lyssna om andra halvan senare. Lite väl beige Freijd också bör tilläggas.
Å andra sidan, han har tankar och idéer som inte är som alla andras. Han har en hockeyfilosofi som är helt olik Samuelssons och ett känsloregister som är helt olik Rahm - BRA!
Jag gillar att han visar på ödmjukhet gentemot våra motståndare, där man inte kan vara för naiv och tro för hårt på sitt eget utan att det gäller att också förstöra för sina motståndare. Han lyfter enskilda spelares kvalitéer och att utnyttja egna individuella skills samt plocka bort största. Framförallt har han ett bra fokus - att vinna matcher.
Det som gnager är att han känns introvert och jag får lite likgiltighetskänsla över hans inställning till sitt uppdrag, men hellre liten i truten och låta poängen tala.
Ny intervju med Tomas. Duckar frågan om mål.
Pekar ut HV och Brynäs som de två lag man inte bör välja som tränare pga omsättningen. Lite kul faktiskt. Fast tragiskt för oss som förening.
Huvudet på spiken. För varje tränare man väljer att sparka ut så minskar attraktionsvärdet. Att ta tränarjobb i Hv och Brynäs kan vara det sista jobbet du får. En karriärdödare.