Tråden om HC Tomas Montén

Vi har en ny catchig slogan:

~ HV71 - where coaches go to die ~

5 gillningar

I det här fallet är det väl snarare en coach som redan är död? Tror vi nått stadiet semesterö för zombies.
Finns mer livskraft på Gran Canarias stränder än huvudtränarens kontor i Husqvarna Garden.

2 gillningar

Ja fast grejen är ju att det har behövts. Det hjälper inte alltid att sparka tränaren men i år gjorde det verkligen det.

Mm. HV har sparkat en del tränare. Men sen kan man fråga sig vad för tränare vi rekryterat sedan SM-guldet 2010.

Ulf Dahlén - floppade i Frölunda. Helt otroligt att HV valde att köra en copy paste när vi hade facit i hand.

Andreas Johansson - upcoming namn som kanske är den av få som faktiskt fått HV att spela som ett topplag. Men rutinen var ungefär lika med noll. Han hade väl tränat allsvenska SSK en halv säsong.

Johan Lindbom - värvade från division ett. Inte direkt det hetaste namnet. Var inte heller tänkt som huvudtränare utan värvades faktiskt till J20.

Lillis Lundh - en tränare som passerat bäst före datum för länge sen. Rekryterades till HV som ass efter att ha basat över lilleputt-föreningen Pantern. Tog sen över huvudtränaruppdraget som en nödlösning.

Niklas Rahm - helt färsk som huvudtränare. Dessförinnan gjort sig framgång som ass i Växjö.

Tommy Samuelsson - en före detta stortränare som var som hetast för en 10-12 år sedan.

Tomas Montén - gjort mediokra resultat som huvudtränare i SHL. Senast åkte han ur med Timrå.

Vad vill jag ha sagt? Det är jäkligt lätt att snacka om att HV sparkar en massa tränare. Jag tycker vi ska vända på det istället och sett till ovan konstatera att HV varit direkt dåliga på att rekrytera tränare. Visst kan man tycka som Montén att HV är en utmaning. Ja, en utmaning för tränare som vi på förhand vet är svaga rekryteringar.

Så. Om HV skulle börja värva på pappret bra tränare, tränare som inte har ett dåligt cv, tränare som inte kommer direkt från division ett, tränare som inte var heta för en 10-15 år sedan. Ja, då tror jag inte heller vi tvingats sparka dem.

Man får vad man förtjänar. Och det är väl alldeles uppenbart i HV:s fall.

Med det sagt. Glad midsommar önskar jag er alla!

3 gillningar

Har vi ingen attraktionskraft? Vill man inte träna HV eller letar vi ekonomiska lösningar? Eller vad är anledningen till att vi plockar från reahögen när det kommer till tränare?

Ja, rekryteringarna har varit sisådär.

Hur gör andra lag? Var kom Sam Hallam ifrån? Eriksson i Örebro? Cam Abbott? Vad hade de för meriter sedan tidigare?

1 gillning

Eriksson kom väl ifrån Almtuna och Hallam börja väl som assisterande innan han tog över? Innan assisterande va de Bofors som gällde om ej minnet sviker dock.

1 gillning

Chris och Cam hade ju i princip noll meriter. Chris gick ju direkt från firande av SM guld i nack-krage till GM i ett SHL lag och Cam hade tränat linköpings u20 lag några säsonger innan han blev HC.

Så ingen av de du listade hade ju några vidare meriter. Tror det handlar om tajming och att man har ett bra öga för duktiga ledare. HV har ju inte lyckats att få fram någon från egna leden och man har inte heller hittat de där up and coming ledarna.

1 gillning

Vi hade ju han Ohlsson som vi schabblade bort.

Eriksson och Hallam hade prövats i allsvenskan under ett antal år. Och de hade väl både en uppåtgående kurva. HV har sällan, eller kanske egentligen aldrig värvat tränare med uppåtgående kurva, sett till Dahlén och framåt.

Sen vad gäller Chris och Cam. En rejäl chansning från Rögle vilket bar frukt under ett par år. Nu pekar det väl nedåt även i Ängelholm.

Det enda positiva med nuvarande tränartrojka är att vi inte har någon kurva på vare sig Davidsson eller Pelle, möjligtvis att Pelles pekar svagt uppåt med tanke på avslutningen, men vi vet inte säkert. :smile:

Intressanta inlägg och det jag tänker är att man nödvändigtvis inte behöver copy-paste:a andra klubbar. Alla har sina olikheter och det som fungerar i en klubb kanske inte fungerar i en annan per automatik. Eriksson fick väl sparken ett par gånger, eller minns jag fel?

Tror mer på att antingen plocka lite godbitar här och där, men framförallt att anpassa sitt spel efter det material man har. Eller snarare optimering.
Gör vi något där vi kan få ut mesta möjliga på såväl individ- som gruppnivå så är mycket vunnet.

Man ska nog heller inte förringa old-school bara för att. Hade Samuelsson varit bäst på att få ut mesta möjliga av sin filosofi så hade det gått mycket bättre än vad det gjorde. Föråldrat säger många, men det behöver det inte heller vara bara det optimeras utefter förutsättningar. Problemet i min mening var att han knappt fick ut något av det spel han alldeles för hårt vurmade om.

3 gillningar

Svårt att bedöma tränare på annat än resultaten när säsongen väl dragit igång men vill bara säga att jag får ett positivt intryck av Montén så här långt i intervjuer och i all-access.

Märks att han har en stor hockeyhjärna och han har även pondus och karisma nog att förmedla det.

5 gillningar

Finns det någon speciell typ av “Montén” hockey?
Kan man från hans tidigare karriär ana hur han tänker att HV ska spela?

Han sa väll lite intressanta saker i HV-podden tror jag. Bl.a. att hockey handlar om att vinna matcher, så att hålla tvärhårt i ett visst sätt att spela ”bara för att” gillade han inte och inte heller att anpassa sig efter sitt motstånd till 100% utan någonstans däremellan där man nyttjar egna styrkor och stryper motståndarnas styrkor från match till match. Minns kanske fel nu, så rätta mig gärna om jag drömt detta? :sweat_smile:

5 gillningar

Han vill spela en “Agil” hockey där anpassning efter truppens egna styrkor ska anpassas till motståndarens. Precis som Quila skriver kommer vi inte tvinga spelarna att lira på ett visst sätt, vilket passar vissa typ Strålman (som kan skapa en egen gameplan), medan andra inte ritkigt förtsår vad dom ska göra på isen utan en plan typ Borgy (aldrig spelat SHL).
Tycker att man har spelat med en extremt liten “box” och försöker flytta pucken i ett “lagom” tempo med fria antal pass innan blå. Men det känns en aning oklart vilken hockey vi står för inför torsdagen…

Sen valde vi Montén för att vi skulle bygga ett ungt lag, men vi har ligans äldsta även inför 23/24. Ja vi kanske ska bygga på sikt men har Montén den tiden?

1 gillning

Visserligen har vi 2, 3 juniorer som kan ta kliv till A-laget, och sedan -Önerud så lär vi ju något bland de yngre lagen tänker jag…

Så minns jag det. Typ. Tycker Montén säger rätt saker. Nu vill jag se det på isen också :slightly_smiling_face:

1 gillning

Precis. Ett lag som ska kunna växla mellan att sätta högre press och att krypa tillbaka, försvara linjer och dämpa fart. Helt klart är väl iaf att man inte vill ut och jaga puckar till varje pris i egen zon som tidigare tränare, utan hellre ligga rätt och försvara området framför egen mv.

Ska man hårddra lite så var väl Röglematchen ett test i att spela mer tight och kontrollerat, vilket ju fick fin effekt. Hemma mot Mif var det väl snarare ett test att kliva upp och sätta press i (alltför) hög utsträckning, då vi blev långa och bjöd på mkt ytor. Kanske är det mer som mot Rögle vi ska spela, även hemma mot på papperet sämre motstånd? I den bästa av världar har vi lärt oss mkt av matchen mot Mif och kan skruva mer mot “bortaspelet”. Det kanske inte alltid kommer vara vackrast, och vi kommer inte alltid dominera puckinnehav i den typen av matcher som vi gjorde förr, men det känns ju just nu som det mest effektiva, och nåt att bygga vidare på.

3 gillningar

Tycker samma. Med så många nya spelare och flera kanske får en inkörningsperiod i SHL så skall vi börja med att spela enkelt, gneta till oss poäng och sedan allt eftersom våga flytta upp spel och positioner i takt med att vi blir samspelta. Initialt är poängen viktigast! Tycker spelet mot Rögle var helt OK.
Lyssnade också på herr Wahlman som sågade Montén och tyckte HV beövde en mer profilerad tränare. Tycker att förra säsongen visade tvärt om. SÅS pekade med hela handen och tappade gruppen. Lindbom o co lyssnade på gruppen och spelade enklare. Monten JD och PG gör gruppen delaktig och då får man nog alla att dra åt samma håll. Sedan skall ju tränaren alltid ha en plan och ta besluten men jag tror Monténs ledastil är rätt för HV. Sedan om Montén är rätt det får vi ju se.

4 gillningar