@Josefina Tyvärr är det ju så att det märks på Monte’n att han vutstrålar osäkerhet och t.o.m okunskap gällande coachning.
Det är där man får börja nystandet.
Tyvärr så är Monte’n på helt fel plats och där kommer Nubben in som anställde honom en kompisvärvning.
Om laget har en tränare som inte ens kan implementera ett grundspel utan vill anpassa laget efter motståndet så blir även den mest erfarna spelaren osäker då de är vana att ha ett grundspel att falla tillbaka på.
Om det var ett försök av HC att revulotionera genom att ha olika spel varje match eller helt enkelt okunskap om hur man sätter ett grundspel låter jag vara osagt.
Han borde aldrig blivit erbjuden jobbet och skulle även tackat nej när han blev erbjuden tjänsten.
Med det sagt måste han bytas ut för ALLA från oss fsns härinne til experterna är totalt eniga att han inte klarar av sitt jobb.
Lider också med Monten, dock så har en bra ledare självinsikt och att Monten behöver entledigas/säga upp sig är väl många överens. Men samma problem återkommer, det är inte bara tränaren allt hänger på så som du skriver rikta blicken högre upp.
Kompetens nivån att bygga elitlag med rätt stöd, scout, fystränare, psykolog, kost, kaffekokare:-) mm verkar ligga på korpen nivån, så Nubben kanske kan lyckas i ett korplag. Nyfiken på hur rekryteringen såg ut av Nubben och hur Lindboms tankar gick…
Montén borde erbjudas en plats i vår ungdomsverksamhet resterande tid av sitt kontrakt. Där kan han säkert bidra bättre och göra nån slags skäl för lönen.
Löser såklart inte problemen i a-laget, men skulle kunna vara en del i en långsiktig strategi och en omstart.
Hur brukar ett normalt kontrakt vara utformat? Någon med koll på detta? Låt oss säga att han får gå, förmodar att Hv då får stå för resten av lönen under kontraktstiden. Men om man sätter honom på att ex träna U16 eller liknande, bara för att pengarna man lägger ska komma till någon nytta, har klubben ”rätt” till det eller hur funkar det egentligen?
Förstår mycket väl att han inte vill säga upp sig och i så fall gå miste om miljonbelopp
Ja, det var lite det jag var inne på också. Känns fel att bara kasta bort miljoner i ren panik.
Finns det nån nytta Montén kan göra för klubben bör det utvärderas.
I HV:s fall har det faktiskt oftast lett till det bättre om jag inte missminner mig. Poängen är inte heller alltid det viktiga. Det är placeringarna. Och där brukar HV i regel lyfta i tabellen efter att man sparkat tränare.
Finns en gammal studie från Linneuniversitetet eller nåt där de kollade på siffror före och efter. Den brukar många oftast hänvisa till när de vill visa att det inte lönar sig att sparka tränare. Den studien har dock flera år på nacken nu, plus att den inte tar hänsyn till det viktiga. Tabellplaceringar.
En sådan studie känns delvis missvisande i detta fallet också: De allra flesta tränarsparkningar inbillar jag mig är tränare med god historik där man helt enkelt kört fast och inte får det att funka, ex Samuelsson förra året. Mycket annat som kan ligga bakom att det inte fungerar och byte till en annan tränare behöver ju då inte hjälpa (även om det gjorde förra året).
Vårt fall är ju annorlunda: Vi har en tränare som aldrig lyckats med något, någonstans, någonsin. Att byta ut honom kan knappast vara till det negativa…