Sveriges fyra största kommuner: Stockholm, Göteborg, Malmö, och Uppsala. sArg-Gubbe pratade om ett söderperspektiv och jag svarade att jag tyckte det var kul att lagen var utspridda och att allt inte behöver handla om Sveriges fyra största kommuner. I ett söderperspektiv tänker jag mig allt under Gävle för vad jag vet är det där officiellt som Norrland (norra Sverige) slutar. Enligt den definitionen ligger allt under Gävle i södra Sverige, där är alltså Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Jag hoppas att jag gav dig ett hyfsat svar i alla fall.
Var Uppsala jag inte riktigt förstod.
Nej till dom sk derby grupperna.
OK, det e lugnt
Nu är Björklöven i Allsvenskan-finalen. MoDo eller Karlskoga kommer vara det laget de kommer möta, enligt Sportbladet. Bara inte Karlskoga går till SHL är jag nöjd, men jag hoppas på Björklöven.
Varför inte Karlskoga? Blir en lätt kvalmotståndare för oss nästa säsong ![]()
Så kan man tänka, men jag tänker mest vilket lag jag tycker skulle vara roligast om de gick upp av de lag som är i Allsvenskan nu.
Jag har svårt att se hur något av lagen som är kvar ”in the runnings” ska ha en chans att klara sig kvar i SHL över tid. Jag har svårt att se hur Björklöven skulle slå Leksand i bäst av 7 om man hade haft det gamla systemet. Nu när de lag som åkt ner har kommit upp igen, alternativt hamnat i mitten av allsvenskan så finns det inga tydliga utmanare längre, MoDo och Leksand inkluderat även om de kan ses som ”klassiska SHL-lag”.
Jag tycker snarare att vi hamnat i ett läge nu, efter ganska många år med 14 lag i varje serie och med olika typer av kvalvarianter, att det blivit tydligt att det är för många lag både i SHL och allsvenskan. Man borde dra ner till 12 lag per serie. Svensk hockey är inte livskraftig nog att försörja två serier med totalt 28 lag. Särskilt nu när antalet importerade stjärnor inte är så stort. Det finns många importer, men många (huvuddelen) är faktiskt ganska mediokra.
Om man istället drog ner till 12 lag per serie och slutar importera mediokra/avdankade utländska spelare som faktiskt inte gör serierna bättre (vilket ju är den enda rimliga anledningen att ta in dem till att börja med) så tror jag att svensk hockey skulle kunna utvecklas genom att inhemska spelare får större roller och fler möjligheter att utvecklas i SHL. Jag tror även att detta skulle öka intresset för SHL. För vem vill egentligen titta på en massa ”no-names” från utlandet om alternativet är att se mer hemvävt?
Jag förstår att unga, utvecklingsbara spelare drar från Sverige, när de blir bortvalda till förmån för nån NA-spelare från AHL som ingen hört talas om.
JAAAAAAAAAAAAAAAA
Detta håller jag med om
12 lag per serie låter toppen. Gärna i kombination med att två lag går upp/åker ur respektive serie.
Jag tycker själv att formatet kvalserie var det mest publikvänliga och intressanta. 2 lag ur SHL och 3-4 lag ur allsvenskan. Rak serie, en hemmamatch och en bortamatch mot alla lag. De som kommer 1:a och 2:a spelar SHL.
Rättvist och rimligt.
Saknar också kvalserien. Problem är ju att glappet mellan SHL och allsvenskan ökat så otroligt mycket senaste åren så att det blir snett att låta dom klubbarna tävla mot varandra. Om två gäng åkte och två gäng gick upp varje år skulle det inte bli samma katastrof att åka. Detta ska ju såklart gälla mellan allsvenskan och Div1 också. Känns rimligt att vinnarna i södra och norra går upp.
(Jag är medveten om att förändringar är en utopi så länge SHL och HA är egna organisationer som säljer rättigheter separat och med olika löptider)
Jag kan hålla med om detta, men håller samtidigt med om att det är en utopi. Den ekonomiska skillnaden är för stor. Och för hockeyns skull så är det viktigt att de lag som ev ersätter lag i SHL är bättre än de som de ersätter. Med ett fast ned-/uppflyttningssystem så garanteras inte detta.
Det är en utopi. Och den blir större och större för varje år just pga att de ekonomiska skillnaderna snarare bara ökar. Om det är bevekelsegrunden kan vi stänga ligan för det gäng som ersätter (med en spelarbudget på ca 20-25 millar) kommer aldrig att vara bättre än det gäng som åker (med minst 55-60 millar). Med färre lag/serie och fasta ned-/uppflyttningar vänds förhoppningsvis det enorma glappet mellan SHL och HA.
Men som sagt, det är helt orimligt att det ska bli av eftersom SHL-klubbarna aldrig kommer ge bort pengar vilket det ju i praktiken handlar om.
Nej och sen är ju frågan hur de som kommer upp ska kunna etablera sig över tid i SHL. Det är ju inte omöjligt, men väldigt väldigt svårt. Risken är att det blir samma 4-5 lag som åker upp eller ner för att rota i botten av SHL intill dess att föreningens ekonomi är så uttjänt att man riskerar konkurs. Ingen vinner på det.
Ja och om det är något annat SHL-lag som snubblar och hamnar i allsvenskan enligt nuvarande upplägg så blir det ju som när ni eller Brynäs var nere och vände. En ganska bortkastad säsong för övriga gäng egentligen. När Oskarshamn åkte så blev det ju kapplöpning bland övriga allsvenska gäng som spräckte sina budgetar på ett annat vis.
Risken med nuvarande upplägg är ju att Modo, Leksand, Björklöven, Timrå och något lag till (förhoppningsvis dif) blir jojo-lagen som kommer ha svårt att stabilisera sig i mitten av SHL över tid.
Med disclaimer för att något annat lag springer in i en oväntad säck pengar, hamnar i ekonomiskt stålbad pga misskötsel som på något vis rubbar cirklarna. Men organiskt blir det svårt att ändra rådande maktbalans givet struktur och fördelning.
Ja och den här ekonomiska snedfördelningen gör ju att lag som satsar för att gå upp men inte lyckas, riskerar att gå i konken också. Och det problemet finns i princip hela vägen ner i division 2.
Jag tror att ekonomisk utjämning är enda vägen att gå om man vill ha livskraft i systemet, samt att minska dramat av att åka ur. Med nuvarande skillnader i ekonomi riskerar många klubbar, både de som försöker undvika degradering vilket ändå brukar vara 4st i SHL, samt klubbar som satsar för att gå upp men inte lyckas vilket brukar vara 2-3st i allsvenskan, att fullständigt förstöra sin ekonomi.
Återigen. Ingen vinner på detta upplägg. Det gör inte svensk hockey bättre och det ökar inte intresset för hockeyn. Det riskerar bara att förstöra föreningar.
Håller helt med såklart. Problemet är ju att Färjestad och Frölunda aldrig kommer driva på det skiftet liksom… Och dom allsvenska klubbarnas dubbelmoral är ju också något beklämmande måste jag väl erkänna. Det går bra att gnälla på SHL men div1 skall helst hålla käften och släppa sina spelare. Kan bara gå till min egen klubb där många polare är vansinniga på SHLs avtal om att plocka spelare trots kontrakt men dom var samtidigt otroligt sura på att Hanviken stoppade Edvin Isén från att gå mer eller mindre gratis till AIK i vintras.
Stakkestad ser ju gudabenådad ut mot Modo just nu