Går Löven upp tycker jag nästan det är dags att införa nord-syd-divisioner i SHL. Många långa resor med ett norrlandslag till.
Klassiskt södra-Sverige-perspektiv. Det är okej att Luleå och Skellefteå ska tvingas kuska runt söderut hela tiden, men när det börjar bli några fler resor norrut börjar plötsligt sörlänningar tycka det är jättejobbigt att resa långt norrut.
Fast det är det ju ![]()
![]()
Fördelen är ju att det blir färre långa resor neråt i landet för Luleå, SAIK, Timrå, Brynäs och Löven också.
Man kan väl mötas utifrån divisionen någon omgång per säsong, men jag tycker inte att det är orimligt att göra det så praktiskt som möjligt för så många som möjligt.
Oavsett om det gäller SHL eller Allsvenskan skulle väl problemet vara att det inte blir sportsligt rättvist.
Tänk om jumbolagen tillhör samma division (tex när HV och IKO kvalade), då blir det många gratispoäng till övriga lag i södra.
Skicka upp båda till SHL så kanske vi slipper kval. Karlskoga hade varit en fin räddningsplanka nästa säsong.
Visserligen, men så har de det ju i NHL(låt vara en mycket större landmassa som lagen är utspridda på). Med det sagt har de ju inte nedflyttning heller, det kanske innebär en viss skillnad.
Jag förstår det, men jag tycker att det är kul att lagen är lite utspridda. Allt behöver inte handla om Sveriges fyra största kommuner.
NHL har ju mer än dubbelt så många lag och, som du skriver, en extremt mycket större yta.
Ja, egentligen tog jag upp NHL som ett annat exempel på när ligor anpassas efter landets eller ländernas yta. Såklart är det inte en exakt jämförelse, och jag vet inte heller om de svenska klubbarna tycker det är ett tillräckligt stort problem för att vilja reformera ligorna på det sättet.
vi har ju testat detta, med “derby-grupper” etc.
Det verkar inte ha varit så populrärt
Nej låt oss slippa det. Urvattnar derbyn och känns bara som förstadie till stängd liga.
Skulle vara kul att se vad som ändrats i Modos spel efter att dom kickade Karlin och tog in Andersson. Känns som att dom i väldigt hög utsträckning lever på individuell spetskvalitet. Karlskoga har senaste matcherna varit kloka, täta och väntat på att Modo tar korkade utvisningar.
Du varnade ju lite för Karlskoga om jag minns rätt.
Det är ju ett lag utan de högsta meriterna så man kanske tar lite för lätt på dem av gammal vana.
När jag ser Modo så tänker jag att de inte riktigt lyckas med sitt bygge - de borde ändå kunna toppa Karlskoga och utmana Björklöven kan jag tycka, men det känns som de kommer få det tufft nu att gå hela vägen.
De får inte riktigt flyt i spelet och får nog stor nytta av att få tillbaka Emil Larsson och få lite tyngd framför mål och han är tyvärr bra på att skada andra spelare med på-gränsen-tacklingar.
Mitt lite fega slut-tips är förstås att Björklöven går upp till SHL, men skador och avstängningar kan förstås påverka.
Jag tippar
Modo - Karlskoga
4-3 i matcher
Björklöven - Södertälje
4-2 i matcher
Björklöven-Modo
4-2 i matcher
Har svårt att se att Ssk ska lyckas ta någon match till nu. Henrik Erikssons avstängning är väldigt kännbar för dom.
Blir det Löven-Modo tror jag på en kort finalserie. 4-0 eller typ 4-1. Modo är taktiskt underlägsna och Löven matchar individuell kvalitet. Tror dock att Karlskoga har ett jätteläge att gå till final. Modo har letat efter något hela säsongen men inte hittat rätt.
Jag håller såklart på Karlskoga. Proppmätta SHL-pampar förtjänar Bobcats i högstaligan.
Hata SSK
Den här matchen har Löven hittills haft flytet med sig … resultatet kunde varit betydligt mer i SSK:s favör …
Vilka fyra tänker du på?
Tyckte att det blev tydligt att södertälje blev mer och mer uddlösa ju längre matchen gick. Känns som att det blev lite soppatorsk i tredje perioden och Löven kontrollerade ganska enkelt (jämför med Lövens sista period förra matchen när dom jagade). Räknar med en ganska klar seger på onsdag där Löven efter en jämn start rinner ifrån.
Ja, har för mig kommentatorerna sa redan innan matchen startade sa att SSK hade gått hårt på spelare i tidigare matcher, så det problemet lär säkert inte minska
Men det känns som det ska mycket till för att Björklöven inte ska spela SHL-hockey nästa år .
Det har ju hänt mirakel, det var väl Leksand som i något kval blev helt utspelade av MODO långa stunder men ändå vann ett kval och fick spela SHL …
Kanske var detta :
“Det mest klassiska kvalmötet mellan Modo Hockey och Leksands IF är direktkvalet 2016, då Leksand sensationellt slog ut Modo i match 7 efter förlängning (3–4) och avancerade till SHL”
Karlskoga - MODO blir i.a.f. spännande att följa nu ..