Tråden om HockeyAllsvenskan

Ja, det kan jag tänka mig! De har nog redan räknat in avancemang med de spelare de behållit och de värvningar de gjort.

1 gillning

Och det känns som att det blir mer sant varje år med.

Undrar hur mycket det skulle kosta att köpa loss backen med nummer 9 i Djurgården? Lite mer än en schilling kanske?

Grattis MoDo! :blush:

1 gillning

Om ovan nämnda granne representerar hela Gävle så stämmer det på pricken. Man behöver inte ens spela om det.

Tror inte han fattat vad som hänt ännu…

1 gillning

Tror ni Garpenlöv fortsätter som tränare då ? Inte det bästa CV:t :slight_smile:

Nä, samtidigt tycker jag Brynäs är storfavoriter än så länge. Nu är det ju jättetidigt att säga det såklart.
Det är ju i slutspelet det svåra börjar, det kan ju vi HV-fans skriva under på efter fjolårssäsongen. Nervositeten i finalserien…

1 gillning

… och ångesten i final 5…

1 gillning

Ja, fan var det var hemskt alltså. Nästan värre än sista matchen mot Brynäs -21…

1 gillning

I serien dominerade HV, men sista matchen mot Björklöven när HV kvalade uppåt var tuff.

Övertidsseger , men Björklöven vann skotten

Det vart 4-2 i matcher till HV, så det var rätt tufft då med, nästa säsong blir det nog inte enklare för Brynäs - de hade väl lite taskig ekonomi, och AIK skulle satsa stort :slight_smile:

1 gillning

Djurgården hade ju alla förutsättningar för att gå upp egentligen men föll på skadorna och att de inte lyckades lösa backsidan fullt ut.

När du får ihop en sådan enorm forwardssida och ändå missar då är det trots allt lite otur inblandat också.

En trio superjuniorer som är billiga. En stark etablerad ryggrad som väljer att följa med ner i HA. Invärvade forwardsstjärnor som kommer in under säsongen.

Fullständigt grym forwardssida men tyvärr många skador under säsongen och även mer än halvskadade spelare under slutspelet verkar det som.

Du får din succemålvakt skadad direkt i semifinalen vilket inte direkt ökar chanserna.

Backsidan är ju ändå det som avgör enligt mig. De lyckades inte få in en offensiv spetsback utan fick använda N Danielsson.

Sen får de sin defensiva klippa Alm skadad och ersätter med Glad som också blir långtidsskadad. Sen så tappar de defensivt starke Arnesson och det blir för mycket enligt mig.

Så väldigt mycket oflyt har DIF haft och nu ser det mörkt ut framåt. Juniorkedjan blir nog inte kvar heller. Så tror de får oddsen emot sig nästa säsong.

Jag hoppades på Löven och sen på MoDo men tycker ändå lite synd om DIF. Vi hade trots allt lite mer flyt förra säsongen annars hade vi också missat att studsa tillbaka.

Tippar på Löven-Brynäs i HA final 2024…

3 gillningar

Njuter lite över DIFs misslyckande ändå.

Garpenlöv verkar så osympatisk, Dif-publiken är osympatiska och jag lider av ett gravt storstadsförakt.

Så simpel (och osympatisk) är jag. :wink:

2 gillningar

Grattis MoDo, man vet precis hur ångesten känns, ikväll var det inget snack, kul att se MoDo i SHL igen

Undrar om Foppa och Markus Näslund pumpar in några miljoner i MODO nu för att göra dem till en maktfaktor i SHL ? :slight_smile:

Tycker det är förnedrande att dela ut silvermedaljer. Så totalt meningslöst

4 gillningar

Varit så mycket snack om att HV’s bedrift att bara gå ner och vända skulle vara så enkelt för djurgården att göra om, Wennerblom skrev en massa om att seiresystemet måste göras om osv osv … Och nu står vi här, så jävla enkelt var det. Skönt att vi fick se att det inte var så jävla enkelt (om man inte är HV, då!)

1 gillning

Reagerade också på det. Tillräckligt jobbigt att få ett SM-silver. Likväl. Man är ett av Sveriges två bästa lag. Och kanske, kanske något man kan se tillbaka på med stolthet.

Men i en allsvensk final, en serie som egentligen är ett enda långt kval uppåt där det enda som räknas är att gå upp. Lite som att man delat ut silvermedaljer till trean när det var kvalserie eller förloraren när SHL-lag kvalade mot allsvenska.

Märkligt som sagt.

1 gillning

Verkar som om att många kommer att stanna i Modo? Herregud, dom kommer nog få känna på hur det är att hålla sig fast med näbbar och klor.

Dock är jag glad för deras skull!

2 gillningar

Jag är inte så säker på att det blir ännu tuffare att gå upp nästa säsong. Tror nästan det blir tvärtom faktiskt.

Möjligt att mittenskiktet, VIK, AIK, SSK, blir lite bättre men ändå en bit ifrån att hota om en SHL plats på riktigt.

Jag tror att DIF kommer att tappa en hel del och bli sämre nästa säsong. Tappa billiga unga toppspelare och få sex miljoner mindre är ingen bra kombo.

Samtidigt som många av stjärnorna är i en fas i karriären där de knappast blir bättre för varje säsong.

Kan se ett tvålagsrace framför mig nästa säsong jämfört med de trelagsrace som varit fallet de senaste två säsongerna.

Muzito Bagenda och Vela har tydligen också kontrakt nästa år. Kvalspel 2024, garanterat.