Tråden om HockeyAllsvenskan

Nej, vill inte ha Ortio i Djurgården. Då kanske han spelar bra och de går upp till SHL…. :expressionless: :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Måste säga att denna serie att svenskhockey mår sådär helt ärligt. Det finns 3-4 lag som kan gå upp. Sen ett par mittengäng som lever på gamla drömmar. Sen finns det ett gäng som tycker det är coolt att få vara med på ett hörn.

Känns ju som att bredden minskar för varje år.

Jag hoppas på att man utökar SHL med 2 lag till - Löven och DIF skulle kunna spela SHL-hockey.

Kanske utöka HA med 2 lag också eller låta det vara - beroende på vad som känns bäst för dem.

Då slipper man värvningskarusellen och kaoset med att lag som Brynäs, DIF och HV åker ut.

Elitidrotten ar ganska mycket en värvningstävling hur som helst. Bäst värvningar vinner. :slight_smile:

Eller att det blir lättare att gå upp/åka ut. Isf lär det inte bli samma panik.

1 gillning

eller så gör man tvärt om, minskar SHL med 2-4 lag, så blir det mycket bättre kvalitet på HA.

2 gillningar

Det är dumheter Diabolics, det betyder att HV åker ur :face_with_symbols_over_mouth:

3 gillningar

Viktigaste åtgärden för att ha en levande konkurrens mellan och inom respektive liga är ekonomisk utjämning. Det hade svensk hockey också tjänat på då man hade kunnat låta fler svenska spelare spela istället för att satsa på dyra kontrakt för utländska legoknektar i syfte att rädda sig kvar i ligan.

2 gillningar

Jag tror du har helt rätt.

Jag tror att om det är fler “stora” lag i HA, istälet för Nybro/Östersund/Flensboda/etc i HA, så blir det en mer utvecklande liga och underhållande liga. Då blir det också enklare att sälja in att det skall ske en bättre ekonomisk fördelning där. Men då måste man begränsa/minska antal lag i SHL, och i förlängningen även HA.

1 gillning

Kan det ha inneburit fler riskvärvningar och mer pengar för att hålla sig kvar i SHL än förut med den hederliga kvalserien? Skulle vara intressant att veta. Nu vill man ju verkligen inte hamna bland de två sista. Och är det värre åka ur SHL och hamna i HA än att åka ur fotbollsallsvenskan? Jag tror det hade varit bättre med den klassiska kvalserien. Gillar inte det här med att ett lag ska åka ur.

2 gillningar

Jag tycker att man ska köra 12 lag i SHL och 12 lag i Allsvenskan. Då blir det ett mindre glapp ekonomiskt också, samma som idag med ett lag upp och ett lag ur, samma upplägg.

Ökar man till 16 lag i SHL blir ju allsvenskan ännu mer urvattnad och skillnaden ännu större. Kör tolv lag där man möter 5 lag sex gånger och sex lag fyra gånger, Nord - Syd, 54 omgångar.

En Allsvenska med ex följande lag är ju ganska intressant och borde vara intressant för TV bolag. Då inte samma katastrof att åka ur SHL:

HV
MoDo
DIF
AIK
SSK
Björklöven
IKO
BIK
VIK
Mora
Kalmar
Östersund / Nybro / Almtuna

2 gillningar

Då gillar du inte heller att ett lag ska kunna gå upp? Hade du tyckt likadant om HV legat i Allsvenskan?

Nyckeln är att få en större rörlighet emellan serierna och en mindre ekonomisk skillnad.

Egoistiskt att göra det svårt att åka ur mot lagen i serien under. Då tänker man bara på sig själv om man ligger i serien över.

Ska ju aldrig behöva tvingas kvala mot lag serien över om första lag att gå upp. Helt olika ekonomiska världar och inte jämförbart även om det skedde och kan ske att David vinner.

Jag tycker att det ska vara en självklarhet att minst en plats alltid måste vara tillgänglig, helst två.

Sköter man sig inte och lyckas vara sämst så varsågod och ta steget ner i seriesystemet, självklarhet enligt mig.

2 gillningar

Rent objektivt finns olika möjligheter men jag är rätt övertygad om att representanterna för SHL-lagen aldrig kommer driva igenom färre lag i högsta serien .

Jag tycker att kvalserien med fyra lag från HA och två från SHL var bäst. Då kunde två lag gå upp och två åka ur. Men man skulle kämpa om det i en serie som kunde vara spännande in i sista omgången. Man har som SHL-lag då en chans att klara sig kvar, tänker det blir en nystart i en ny serie med nya lag. Bra om man haft en säsong när allt gått åt helvete. En sista chans. Mer spännande än att två ångestfyllda lag ska mötas i en kamp som idag.

1 gillning

Plus att lag 14 automatiskt åker ut och segrarna i allsvenskan går upp direkt.

1 gillning

Jag har svårt för det där att sista laget åker ut direkt. De har ju inget att spela för utöver äran om de blir avskurna tidigt. Påverkar i sin tur många matcher.

Det har varit grymt spännande att bänka sig med popcorn och titta på Malmö-Brynäs etc.
Mer spännande än finalspelet faktiskt - eftersom det gäller så mycket…
Jag vill nog också ha kvar det momentet :slight_smile:

Tycker Flens har tagit steg i rätt riktning iår, inte hata på Flensboda nu…

4 gillningar

Nä tycker bara det varit hockey dränkt i ångest. När de dessutom ska mötas match efter match. Nä hellre helt olika lag. Kvalserien var grym, intressant att se hur olika lag står sig mot SHL-lagen. Man ska behöva vara bra nog för att ta en plats.

Det gäller ju bara om ett lag är avhängt för annars blir det ju en kamp in i det sista om att undvika att åka ur. Vi har ju redan nu med dagens system problematiken med att ett lag ställer in sig på Play-Out tidigt om de är avhängda. Oskarshamn gjorde ju det förra säsongen och det påverkade ju också i sin tur många matcher.

1 gillning

Jo precis.