Så här går det när man har odugliga politiker som inte förstår vad det är som genererar inkomster till stat och kommun. Livskraftiga företag och organisationer som ger skatteinkomster och i sin tur genererar spin offer till andra verksamheter. Ibland verkar det som politiker tror att deras egen lilla isolerade verksamhet ofta med egen självupptagenhet är det som ger en stabil ekonomi i stat och kommun.
Man behöver ju inte aktivt motarbeta företag i kommunen.
Av miljöskäl ligger dessutom arenan bra med god förbindelse med kollektivtrafik.
Är inte heller ont om oexploaterad mark runt Elmia.
Finns dessutom synergieffekter av att ha en stor arena nära eventområdet.
-“Viktigt att kommunen har rådighet över vårt evenemangsområde”
Alltså detta går ju att komma runt med lite klausuler vilket vi har koll på sedan tidigare…
Istället fortsätter kommunen att hålla Garden i ett slags limbo där varken utveckling eller ansvar kan tas fullt ut. HV är mer än ett lag, det är en motor för stan. Och just nu känns det som att man bromsar snarare än bygger. Vilket på sikt bara skapar problem och en enorm underhållsskuld som HV helt enkelt inte KAN ta tag i.
Ifall inte kommunen vill låta HV köpa marken som deras fastighet och anläggning stå på för att kunna belåna fastigheten får väl kommunen erbjuda en annan lösning, exempelvis kommunal borgen för de lån som HV kan få för att renovera och bygga om anläggningen. Vad händer annars om X antal år när anläggningen är totalt out of date? Det blir ju ett långsam nedläggning av hockeyn i kommunen.
I slutändan kanske nybygge är det bästa. Samtidigt förknippas HV i stort med platsen, och det kan inte ersättas. Men kan tycka det är tramsigt av kommunen. Man borde kunna vara lite konstruktiva och hitta en lösning som garanterar kommunen marken om HV skulle vilja flytta på sig.
Någon som vet om arenan står på arrende eller tomträtt?
Känner igen från min egen kommun att S och V vill ha kontroll så mycket mark som möjligt och säger nej till alla försäljningar.
Långsam nedläggning är ju lite kommunens melodi. De gjorde det på badhuset, de har gjort det med Smedjehov och de gjorde ta mig fan samma sak med Rosenlundshallen en gång i tiden.
Väcker liv i tråden! Någon som har koll på hur bra Restaurang Cezar är i Garden? (och vart i arenan den ligger?).
Tänkte köpa present till farsan men har ingen koll på vilka sittplatser man får / om de är vettiga och hur det funkar under match - någon som har en uppfattning?
rakt över från klacken, har annars ingen aning om hur maten är då jag aldrig ätit där. Men man ser lika bra där som på forumplatserna ![]()
Maten har varit bra dom gånger jag käkat där. Lunch några gånger samt grillbuffé med egen loge under pandemin.
Cezar är bra, dock blir det när man väl är där oftast lunchbuffé. Mycket husmanskost. Menyn för match vet jag ej, Men det lirar kanske med vad som serveras i logerna samma tid. Killgissar har inte kollat upp detta närmare.
Bra platser så sätt, men för en inbiten hockey person som gillar ett lag så mycket som vi. Ja då är platserna ”ute” i arenan bättre. Mer inlevelse där. Och i synnerhet forumplatserna eller arean däromkring.
Jag har varit på en nätverksträff i matchlogen, trevligt men inte alldeles för trist och stelt när man följer HV så nära som vi gör.
Nu var det ju inte det som du frågade. Hur jag upplever HG från olika håll. Men en inblick om något.
Jag uppfattade det som att man hade platser ute i arenan dock, därför jag blev fundersam… Terassen är ju en annan sak när man sitter på plats? Förstod mig inte riktigt på…
Tack för era svar!
Man sitter ute på terrassen. Det är säkert bra och trevligt där. Säger inget om det.
Riktig bra tryck på lineupen idag R-rrrrrrrrrriley Woods
Undrar vad biljettpriset blir 2028 på Thögersen Grill Arena, fd Vapenvallen?
Vinnaren här är Jönköping kommun. De inser de är lönlöst att investera i hv som inte har nån framtid. Onödigt slänga ut pengar i onödan
Ni som bor i krokarna och tar del av lokalmedia.
Finns det några planer att renovera/bygga nytt?
Inget just nu. Frågan va aktuell tidigare men då handlade det främst om att köpa loss marken utanför huvudentrén. Men kommunen om jag minns rätt ville inte möta HV i ifråga. Således ligger planerna på paus gissar jag.
Gällande interiören på befintlig anläggning så är det ju löpande underhåll. Inga större saker på g, allt hänger på hur det går för herrlaget. Vilka resurser finns tillämpliga.
När jag först läste det tänkte jag lagbygge-tråden, haha.
jag pratade om detta med Nylin och Fast den där dagen då alla var i arenan. Jag frågade inget men jag föreslog med emfas att man skall lägga alla arena-diskussioner på is och lägga allt fokus på att få i ordning på verksamheten.
Varför fixa arenan om inte föreningen fungerar? Börja underifrån: en ordentlig ungdomsverksamhet. Lägg stort fokus här, se till att den kommer upp på banan. Sedan kan det puttra på i bakgrunden medans man löser seniorproblemen.
Sen, när det börjar se lite bättre ut, då kan det vara läge att se över arenan. För arena-grejen är inte det viktigaste. Det är en prestige-grej, en grej som är “enkel” att lösa. En grej som tar tid från att leta lösningar på allt annat. En grej man dras till, ty enkel, när de svåra grejorna bråkar. En undanflykt. En ursäkt. En “se vad bra jag gör här borta i det meningslösa, samtidigt som jag duckar för det viktiga”.
Så. Sätt arenan på maintainance mode. Inget mer. Fixa föreningen.