Tråden om: Husqvarna Garden

Gillar tyvärr inte alls den kvinnliga speakern helt tyst vid introt och saknad av inlevelse vid line-upen… Vet någon bakgrunden till bytet av speakern senaste matcherna?

Vi har ju vår insider här på forumet som tydliggjort att det rör sig om en tillfällig lösning medan den ordinarie speakern inte är tillgänglig :blush: Men håller med dig, väldigt dålig inlevelse och känns som dålig koll på saker och ting överlag. Ger inte den känslan man vill ha tyvärr. Det krävs talang, entusiasm, kunskap och inte minst fingertoppskänsla i en sådan roll inför 6000-7000 betalande åskådare.

11 gillningar

Vilket drag det var i ladan igår! Var riktigt kul med hockey från period två → :star_struck:

4 gillningar

Första perioden pratar vi inte om…:sweat_smile:

Skulle vara intressant med en uppdatering från Hv angående arbetet kring arenautvecklingen. Älskar arenan, men visst börjar den kännas rätt omodern jämfört med ex Rögles.

Finns det något som känns modernt inom HV71 :flushed:

1 gillning

Anton Blomqvist😜

Arbetet påbörjades ju förra året med planering för arenautvecklingen. Skulle vara intressant att få veta vilken status arbetet är i just nu. Kanske tom på paus pga den tabellplacering vi haft?

1 gillning

omodern? Ta ett besök till Scandinavium så kommer du ändra dig…

1 gillning

27/6 2023 skrev JP om HVs ambitioner att tweaka på arenan och det talades om t ex större ytor för dryck och mat. Vad har ni för idéer om arenan?

Den är ju trång längs långsidorna och inträngd mellan vägarna och det känns ju nästintill omöjligt att göra något åt. Möjligen en ombyggnation på södra sidan och riva de utrymmen (gamla kansliet) som finns där och bredda det som går. Sedan ligger ju C och D hallen ivägen för vidare expansion. Västerut går det kanske nagga på torget utanför entrén och göra en större/bättre entré med serveringar/sittplatser om det är vad som eftersträvas.

Bygga på höjden?

Vad har ni för idéer?

Alltid undrat varför man gjorde södra långsidan så låg. Borde ju vara prioriterat att få in så mycket platser som möjligt längsmed långsidorna.

1 gillning

Ja, tittar man åt det hållet känns det som vilken lågbyggd islada som helst. Så där bör man kunna bygga på höjden. Det var ju så man gjorde i Ängelholm, lyfte taket och byggde ett övre etage. Förvisso runt hela rinken…

Då ändrar man ju dock formen på arenan, som är ganska snygg utifrån…

HV vågade/ville inte bygga stort för att dem va inte säkra på att kunna fylla arenan. När såväl Löfbergs Lila Arena stod klar och man såg hur FBK fyllde den så ångrande man sig ganska snabbt men då var det försent så sätt. Minns inte riktigt när i tiden men vet att det funnits diskussioner om att höja södra långsidan men det rann väl ut i sanden ganska snabbt.

Det är inte alltid det är en fördel att vara först.

1 gillning

Jag blir alltid lite allergisk när form ska gå före funktion :sweat_smile:

1 gillning

Så var det och var det inte oxå så att HV valde mellan två olika förslag där den ena var den som valdes och det andra förslaget var en variant som relativt enkelt skulle gå att lyfta på taket och bygga ytterligare ett etage? Eller minns jag helt fel?

Det hade jag glömt bort, men jag känner igen det när du säger det. Och att alternativet med att lyfta taket inte var så aktuellt utifrån vad man trodde där och då.

Med tanke på intresset som finns kring HV i bygden så skulle det absolut vara läge att ta ett helhetsgrepp kring arenafrågan som inkluderar publikkapacitet, restauran/barytor och övriga ytor. Hela HG behöver ett lyft kan jag tycka.

Om Jkpg som stad växer även framöver så lär risken som en utbyggnad innebär vara relativt liten. Den största risken skulle vara om HV framöver inte spelar i SHL, vilket säkert kan vara en anledning till att nödvändiga uppgraderingar, eller besöut kring dessa dröjt.

1 gillning

Jag vill minnas att det var nuvarande arena samt ett förslag som liknade LLA.
Ett förslag va Skanska som byggde, tror det är nuvarande, det andra förslaget va NCC som skulle bygga.
Argument osv för och emot vet jag inte eller mins inte.
Det jag minns även om minnet sviktar är att hela arenan kostade 90 miljoner, kan det stämma?

Här kan man läsa lite om turerna inför bygget

Frågan är väl när vi kommit till vägs ände i nuvarande arena. Hur mycket går det att utveckla HG. Själva arenautrymmet är ju vad det är och lär inte gå att göra så mycket med. Att lyfta taket verkar ju vara smått omöjligt. Åtminstone kostnadsmässigt. Och jag inte ens tänka mig vad det skulle kosta att bygga en ny.

Så helhetsgreppet lär nog handla mer om hur biutrymmen kan skapas/utvecklas.

Det stora problemet med HG är enligt mig avsaknaden av etage, alltså våningar, all publik samsas i princip på ett och samma våningsplan, folket fördelas inte utan samsas i princip på ett och samma plan med toaletter kiosker barer osv. Detta är såklart svårt att göra något åt.
Jag vet att det va mkt snack om gamla curlinghallen att man ville riva/flytta den men att man inte fick igenom det och att det delvis är därför arenan ser ut som den gör med loger på hög, sen tror jag också att där och då ville man samla allt företagsfolk på samma ställe för att underlätta logistiken med mat osv till loger.

2 gillningar