Tråden om HV71 (-1)

Ja så är det förstås.
Men som mark77 skriver så ville dem nog ge dem lugn och ro.

Ett bra slutresultat hade varit slutspel.

Det är som att kalla en julafton med brandkårsutryckning som lyckad för att hemmet inte brann ner till grunden.

Med en normal budget hade HV varit körda. Tur att vi har Sveriges bästa fans och sponsorer.

HV-vänner! Vilken underbar morgon att vakna upp till att inte ha 12 timmars anspänning och ångest!:blue_heart::yellow_heart:🩶

24 gillningar

Eller hur, så gött! Hejja mif nu

4 gillningar

Jag ska sitta och njuta av att kolla på kvalet utan nån som helst ångest. Så himla underbart.

3 gillningar

Tycker en klubb som BIF ändå förtjänar lite motgång. Som Sanny säger så måste något radikalt ske i klubben eftersom de sparkat ett antal tränare på några år. Tror Allsvenskan kan göra de gott :wink:

äsch, allsvenskan gör ingen gott. Det hjälpte inte oss ett skit. Vi BORDE ha kunnat rensa ut i leden även om vi inte åkt ur för två år sedan. Att vi lyckades hoppa tillbaka är ett under.

3 gillningar

Tycker inte BIF förtjänar mer motgångar än de redan haft. Är det någon klubb som förtjänar motgång så är det växjö som har glidit fram på en räkmacka de senaste åren. Beundransvärt på alla sätt, men det vore intressant att se hur deras supportrar hade hanterat det stålbad som vi genomlidit de senaste 2 åren. Tror inte att uppslutningen och stödet hade kommit ens i närheten än det som HV trots allt fick.

3 gillningar

Växjö har inte änns samma uppslutning även att de ligger i toppen. Riktigt plastgäng. Det finns ett fåtal klubbar som har vad HV71 har. Det är Frölunda, FBK, Luleå och Leksand. Möjligen DIF kan räknas dit också. Resten har mycket medgångssupportrar (BIF) alternativt att städerna saknar ordentlig hockeykultur (ÖHK).

Jag tror Växjös intresse hade totalrasat ifall de var bottenlag i några år. Ifall Öster skulle gå upp i allsvenskan dessutom (de har bra lag i år) så hade nog tappat en hel del sponsorer också.

Efter att ha bott flera år i Växjö under deras guldår kan jag konstatera att majoriteten tillhör kategorin “medgång”. Det finns inget riktigt intresse utöver företagslogerna, arenan är mer av en affärsyta.
Dock är den mycket fin och modern, känns lite som att gå i en ny bilhall.

Som boende i Växjö längtar jag efter den dagen det går riktigt dåligt för Lakers. Folk här är sådana kappvändare så det finns inte. Man har bytt lag till Lakers för att det går bra för dom. Hade det inte resulterat i guld så tidigt och dessutom flera så tätt hade dom förmodligen inte haft hälften av supportrarna man har i dag. Och då är det inte ens så många idag, med tanke på hur det ser ut på läktarna. Jag menar man slåss om seriesegern och ligger i toppen i princip under hela serien, och ändå lyckas man nästan bara fylla hallen när det är Smålandsderby. Att dom dessutom gjorde den underbara missen att ha ljusa undersidor på sina stolar gör att det verkligen lyser och syns i arenan när det är dåligt med folk.

Drömmen hade varit degradering så att man får se fansens rätta jag. Men några år med dåliga resultat vore också trevligt, för folk är bortskämda här. Man har inte haft en rejäl motgång sen dom kom upp i SHL, möjligtvis med undantag 19/20, och så fort det är lite motigt blir det ett jävla liv och Evertsson är den sämsta sportchefen i ligan heter det.

Att fotbollslaget Öster skulle stjäla sponsorer och publik tvivlar jag starkt på. Man var uppe i Allsvenskan samtidigt som Lakers lirade i SHL 2013 och det fanns farhågor att det skulle bli problem med krockande matcher den korta tid på året som säsongerna överlappar. Det blev inte mycket med det. Hockeyn lockade mer för det finns bara ett hockeylag i staden och “alla” hatar Tingsryd så där fanns ingen konkurrens. Samtidigt var det lite nyhetens behag med hockeyn då.
Fotbollslag finns det däremot flera i staden och ännu fler i regionen, så uppslutningen för Öster är usel skulle jag säga. Det är alltid skralt med publik, trots en “ny” (2012) fin arena som tar in hela 12 000 pers. Därmed blir det ju ganska enkelt för sponsorer att välja Lakers för man får bättre exponering för pengarna.
Öster har dock mer hängivna fans, som följer sitt lag i ur och skur. Tyvärr är dom inte så många bara.

Med det sagt, skulle Lakers hamna i botten några säsonger i rad tror jag med att intresset falnar ordentligt. Jag läser redan nu att en del fans är oroliga över ekonomin också, men kommunen har tidigare stått bakom klubben likt en gatsten i Leksand, så vi får väl se hur det utvecklar sig. Dippen kommer, det gör den för alla lag. Jag hoppas bara att den kommer snabbare för Lakers så dom får en ordentlig utmaning att hantera.

9 gillningar

Dagen kommer då Rosén, Persson, Josefsson & kulturbärarna försvinner vad händer då med Fakers?

Låter som i en annan småländsk hockeyklubb rakt norrut från Växjö…

4 gillningar

Bra fråga. Persson ser inte jag som en kulturbärare på samma sätt som Rosén eller Josefsson. Så när de två sistnämnda försvinner kan det bli intressant. När Lakers gick upp till SHL löste man problemet med att inte ha en naturlig stomme för SHL genom att värva in Kallio som lagpappa och bygga runt honom. Så kanske man hittar någon liknande lösning framöver och har kvar Persson då.

Det blir väl lite liknande scenario i Frölunda nu när Joel äntligen försvinner. Vi får se hur dom löser den biten. Ska Max Friberg bli ny lagpappa? Känns tvivelaktigt, han har knappast samma pondus som Joel.

Hehe, ja nästan. Med den skillnaden att Växjö har haft en lite större dipp sen dom gick upp i SHL och inte blivit prövade mentalt hur det är att supporta i nattsvart mörker. Jag menar om man tittar på deras facit under Evertsson är det ju knappast dåligt. Ändå skriker fansen minst någon gång varje säsong om att han är kass och värdelös. Man pissade på Sam Hallam emellanåt också. Dom har inget perspektiv på bra och dåligt eftersom dom inte upplevt några motgångar. Den dagen det är nattsvart, och den kommer, ska det bli väldigt kul att höra hur det låter.

Sen var det ju det där med att dom är kappvändare merparten av fansen, så dom byter väl bara lag igen när det går lite tungt en längre tid. “Hockey är så jävla kul för mitt lag vinner SM-guld varje säsong”.

1 gillning

Även jag bor i “fiendeland” och inför varje säsong går man runt och hoppas att det skall gå skit för Lökers, så man slipper det självgoda flinet hos jobbarkompisarna varav 50% höll på HV förr och resten inte ens visste vad hockey var.
Så det finns inget lag jag hellre unnar en riktig motgång.(helst degradering)

3 gillningar

Välkommen in i värmen!

Skulle nog hävda att Björklöven kvalar in. Boendes i Umeå har man sett en del av plågor som deras fans fått uppleva, Om man tycker att HV stundtals vara svajig som organisation så har de ändå inget på Löven som varit konkursmässiga flera gånger men i princip alltid blivit räddade av fansen.

2 gillningar

Hahaha, precis så är det!

1 gillning

De vet fortfarande inte vad hockey är, då de antagligen aldrig ens varit på match trots att VLH delar ut gratisbiljetter…