Tråden om HV71 (-1)

Jag deltar gärna i växjö bashingen men de har ju endå haft spelare som Joel Persson, Rikard Gynge, Robert Rosén och Viktor Fasth som stomme som alla varit landslagsnivå senaste åren. Vilka har vi haft under samma år? Kollar man vår poängliga så är det nya namn i toppen på den varje år typ.

Önerud och Tedenby är väll det närmsta vi kommer men de var ett tag sedan de var ledande. Det var på tiden när Christensen och Britén var lite av stommen.

Vill man hitta en stabil stomme med landslagsmässiga spelare så får man gå ända tillbaks till Davidsson, Vuotalinen, Thörnberg, Petrasek och Livs dagar.

Jag är lite så här.
Självklart ska vi sikta mot att ha en stomme. Men som Regnet konstaterar så har Växjö faktiskt haft ett gäng att bygga kring. Sen har de haft en överjävlig sportchef som varit grym på att ersätta spelare från år till år. Och är det något fult? Jag vet inte. Jag tycker Växjö är väldigt konsekventa i sitt arbete.

Om Växjö visat på något de senaste åren är att det inte finns någon motsättning i att bygga en liten kärna och krydda med toppspelare från år till år. Här har HV misslyckats – med båda delar.

3 gillningar

Då räknar jag med att du kommer bli besviken. För så funkar inte hockeyn i allmänhet. Evertsson är ett undantag, inte regeln.

1 gillning

Mycket möjligt att jag kommer att bli besviken och att Nubben misslyckas och att vi får en ny Hultliknande säsong.

Dock långt ifrån säker på det. Mycket hänger nog på Monten också. Jag är fortsatt ganska positiv och tror att vi kommer att prestera normalt, ingen överprestation krävs.

Dock tror jag att styrelsen med Wilander i spetsen har en bättre kravställning än tidigare och kommer inte att lättvindigt acceptera fortsatt underprestation.

Jag har ändå en känsla av att det är en förändring inom HV under Wilander där man inte fokuserar på bortförklaringar.

Jag hoppas och tror som du, med den skillnaden att jag är lite mer skeptisk till vad man kortsiktigt (om man inte heter Evertsson) kan göra med en stor budget. Jag tror enbart vi kommer ta ett inkrementellt steg uppåt i serien med en topp-4-budget, detta andra år. Lyckas vi dock med stombygget så kommer budgetplacering och serieplacering att konvergera om något/några år.

1 gillning

Ja, när inte ens Oskarshamn är ett garanterat ’skitlag’ känns det lite oroligt oavsett vilket lag vi ställer på isen.
Ska vi vara topp sex ska vi alltså ha minst åtta lag bakom oss. Malmö brukar vara en säker jumbokandidat, utöver det är det få lag man med säkerhet kan säga att vi kommer vara före.

1 gillning

Vi har haft toppfyra budgetar i stort sett alla säsonger i snart 20 år, ofta topptvå så inget nytt.

Vad är kortsiktigt med Evertsson? Snart kanske fyra guld på nio säsonger så känns ganska stabilt.

Ofta också med ganska begränsade budgetar. Överptesterat kraftigt under ett decennium i förhållande till spelarbudget och till råga på allt en ganska dålig ungdomsverksamhet.

Viktiga är att ha en bra sportchef och stark ekonomi. Vi har en stark ekonomi men haft det bedrövligt ställt på sportchefsposten.

Sen är det ju svårt att bygga långsiktigt då så mycket händer med Schweiz och NHL/AHL. Hitta rätt spelsätt med rätt coacher otroligt viktigt.

Viktigt att ha en duktig sportchef som hittar rätt spelare till rätt kostnad och i rätt tid. Alla är inte lika duktiga och smarta helt enkelt.

Bara hoppas att Nubben visar sig vara duktig på detta och att vi får fira ett nytt guld innan han troligen lämnar om två år.

Förutsättningarna finns i alla fall och inget att skylla på om vi inte lyckas bli en faktor framåt.

Jag var ganska positiv till Nubben från början men blivit mer tveksam nu. Besviken på att han ville behålla S & S till varje pris ända ner till allsvenskan.

Styrelsen och klubbdirektör ska inte behöva gå in och sköta sportchefens jobb så i detalj och köra över den sportsligt ansvariga.

Det är inget att hymla om!

Allt?

Hela hans värld handlar om att ställa bästa möjliga, inköpta, lag på banan, utan någon hänsyn till förening, fans, egna produkter, etc.
Om man nu skall hårdra det lite.

Utfallet är därefter. Förutom individuellt skickliga värvningar så minns man inte så mycket av lökars framgångar, gissar jag. Fansen väljer innebandy… sorry, plastbandy.

1 gillning

Förutom det som @Diabolics nämner, så påpekade du själv den kassa ungdomsverksamheten. Det är en stor omsättning på spelare varje år.

Håller med om fansen och att det är en plastklubb.

Däremot Evertsson har ju gjort ett fantastiskt jobb, helt enorm resa Lakers gjort under en lång tidsperiod.

Även om man ogillar klubben så kan ju inte komma ifrån faktum att Evertsson gjort ett helt enormt sportchefsarbete.

Så är det, men man får det onda med det goda. Vad har de kvar när han packar ihop?

Det kan man ju dock inte klandra honom för. Han var iofs även klubbdirektör en period har jag för mig.

Tufft att kritisera en sportchef för A laget för klubbens ungdomsverksamhet som dessutom historiskt knappt existerat.

Allsvenskan hoppas jag blir kvar för Växjö när Evertsson lämnar.

2 gillningar

Hörde förresten att bland födda -04 i VLH:s hockeygymnasium hade ingen fått va med A-laget nåt och alla lämnar. Undrar hur det är i HV. Där känns det som en stor skillnad. Viktigt som fan att va i toppen, på bekostnad att inga lokala killar kommer in.

Nästa säsong kommer vi automatiskt ha en 6 (?) miljoner större budget dessutom när vi slipper avvaa pengar till till det lag som åkte ur Shl . Fallskärmen

1 gillning

Ett litet inspel i budgetdiskussionen → en stor budget är såklart viktigt för att möjliggöra rätt kompetens. Däremot så är det så extremt många fler faktorer som spelar in när det handlar om en lagidrott, eller ett lag överhuvudtaget.
Jag är varken scout eller sportchef, men jag har lite erfarenhet av att svetsa ihop ett team. Kultur, inkludering, psykologisk trygghet osv. Allt detta måste komma från organisationen och gå genom “cheferna” ut till teamet. Därav kan man ibland prata om att vinnarmentaliteten eller losermentaliteten sitter i väggarna.

Google gjorde en undersökning på nästan 200 team för att hitta mönster i hur det effektivaste teamet skulle sättas ihop. De ville helt enkelt hitta orsaken till att vissa team misslyckades, medan andra presterade på topp.

Här kommer en kort sammanfattning taget från Nu är det dags att ta lärdom från Projekt Aristoteles - Informator :

Som många andra organisationer hade Google en föreställning om att de bästa teamen bestod av de allra mest slipade medarbetarna. De visade sig vara fel. I en sådan grupp är det nämligen stor risk för att personerna fortsätter att prestera som individer.

Om det inte handlar om kompetens, handlar det om personlighetsstil då? Nej, man fann inga gemensamma nämnare. Man fick ställa en annan forskningsfråga och få ett nytt fokus. Man valde att titta på hur medlemmarna i teamet interagerade med varandra och då trädde ett tydligt mönster fram hos de mest effektiva och välfungerande teamen. Det visade att kulturen inom var det avgörande. Hur de pratade med och behandlade varandra vägde tyngst.

En djupare analys avslöjade till sist fem framgångsfaktorer i de bästa teamen och som saknades i de team som fungerade sämre.

De fem framgångsfaktorerna

  • Psykologisk trygghet
  • Tillförlitlighet
  • Struktur och tydlighet
  • Meningsfullhet
  • Göra skillnad

Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo att du kan köpa grymma individualister, men för att få ihop en lagmaskin krävs det en kultur och ett riktigt bra ledarskap som kan förmedla det, bygga en viss gruppdynamik och coacha på ett modernt sätt. Jag tror att det finns en anledning till att vissa lag (Skellefteå har visat det tidigare och Växjö ser ut att göra detsamma) kan byta ut en head coach eller 2/3 av ett lag och prestera på i princip samma nivå, medan andra inte klarar av omställningen.

14 gillningar

Fick en 404 på din länk, men fin sammanfattning.
Och för spinna vidare på Evertsson-hypen så han ju att han värvar spelare på deras personlighet över kompetens.

Så sant som det är sagt. Högpresterande organisationer bygger på tillit och gemenskap. Målen sätts inte av styrelsen utan växer fram i gruppen för att man har ett driv att uppnå något tillsammans. Att sätta ett mål att vi ska komma minst tvåa i serien för att vi har hög budget och sen ska huven rulla om vi misslyckas är så långt från högpresterande organisation man kan komma. Tack sqz för upplysningen.

1 gillning

Vi är bara avundsjuka att vi inte längre är lika framgångsrika. De har köpt sig framgång, de har ekonomiska möjligheter till det och de gör all rätt i de. Växjö har ingen hockeykultur så som hv har, fbk, Frölunda Skellefteå t ex. Växjö har alltid fightas med fotbollen och nu innerbandy. För slå ut de så har de lagt pengar för bli framgångsrik. Ingen aning hur deras ungdomsverksamhet funkar men de prioriterar de inte alltför högt. De värvar och få vissa individer att bli kultfigurer på den vägen. De har ju haft nordamerikanska ledare, gynge och rosen, Josefsson. Komma de Joel p och kanske källman.

Vi måste titta lite på Växjö, vi behöver också värva till oss stomspelare, därför jag tror man högg på lyrenäs. Tror inte han är bra nog för NHL men kan kanske bli en bra SHL spelare med stabila 40p säsonger framför sig.

Synd bara pilut valde pengar före hv de sved lite…… han kunde vart en kultspelare att bygga runt ihop med isac, lyrenäs och drömmen lillsvamp och Lias

1 gillning