För Färjestad är det ju dock en spelare som står för över 700 matcher, Per Åslund. Den enda FBK-spelare jag är beredd att applådera när jag är där. (Bor 4 mil bort) En riktigt intressant uppställning som säger en hel del!
Just siffran över spelade shl-matcher är speciellt miserabel. Vi hamnar alltså tillsammans med Modo som inte spelat i SHL sedan 1800-talet.
Fattar ni hur dåligt det är? Modo.
Å andra sida kanske rätt logiskt? Vi var kom ju till SHL för 1 säsong sedan, Modo kom senast…
Jo, men vi hjälps inte av att det är logiskt. Ingen håller igen när de möter oss bara för att “det är logiskt att vi lirar som en påse nötter pga HA för två säsonger sedan”. Vi borde ha kunnat åtgärda mer av detta inför denna säsong kan jag tycka. Det är kent som har ansvaret för detta och i denna kategori får han ett svagt F av mig.
Tillägg:
Betänk att 52 matcher av ca 20 spelare ger enbart 1040 SHL-matcher i SHL-erfarenhet. Så behåller vi hela denna uppställning nästa säsong, eller byter ut någon mot (minst) samma SHL-erfarenhet, så kommer vi fortfarande vara cementerade på näst sista plats i denna lista, inför 24/25. Så långt efter är vi.
Året vi åkte ut startade vi säsongen med enbart inhemska spelare. Just saying. Svårt att hitta mönster i någonting. Tror mkt handlar om det som Jörgen Jönsson sa i en intervju förra säsongen, att vinnarmentalitet är inget som sitter i väggarna, utan det handlar om att få ihop en kärna av spelare som vet vad som krävs för guldet.
Välkommen!
Ja, enbart inhemska spelare hjälper ju inte, om de alla kommer från div tre, halland.
SHL-matcher är ett relativt bra mått, tycker jag, på hur väl förberedd man är inför en säsong, detta tillsammans med hur många som är nya i ett lag, är nog de övergripande och stora måtten som säger något.
Ja, man kan vrida och vända på saker. Statistik är ett bra underlag, men när Brynäs åkte ur i våras hade de 4169 GP i SHL. Djurgårdens IF året innan degraderades trots 6328 GP SHL.
När vi åkte ur hade vi 6871 GP i SHL (antalet listade spelare utgör dock två trupper i denna väldigt utbytta trupp).
Så är det. Säger inte allt. Men säger delvis hur vi ligger till sett till de faktorer många av oss tror gör ett framgångsrikt lag. Och där skulle jag säga att HV är minst lika mycket nykomling i år som de var ifjol, med den skillnaden att vi ställer upp med ett bättre lag.
Håller med, vi är fortsatt att ses som en nykomling. Men denna gång förhoppningsvis med ett bättre lag, rimligare självbild, mer anpassat spelsätt och en Tibroson med stor pondus som tar ner folk på jorden vid hybris. Släpp pucken!
Om dom fortsätter att bygga vidare på spelet som vi avslutade med förra säsongen så tycker jag ändå att det känns helt ok inför denna säsongen. Tycker vi har mer dedikerade roller på vår backsida i år jämfört med den katastrofala mixen vi hade förra säsongen till start.
Forwardssidan är ju lite frågetecken på men vill ändå tro att dom är scoutade rätt bra och det kommer slå väl ut. Tikka blir nog årets publikfavorit!
Har tippat oss på plats 8
Det viktigaste nu är att alla köper in på spelsystemet som presenteras, så det inte blir som förra säsongen.
Vill man ha grov ångest kan man gå tillbaka och läsa de 10 första matchtrådarna från förra säsongen, herregud.
Vi kan också konstatera att enligt den teorin så borde silverköping vara ett topp 3 lag då dom har god rutin i SHL och rätt många inhemska spelare, vilket dom bevisat år efter år inte fungerar. Så jag sitter lugnt i båten
Intressant om SHL-erfarenhet, spretighet och modersmål. Som någon sa så är det engelska att betrakta som förstaspråk inom hockeyn idag och så länge man tar in spelare som behärskar det så ser jag inga orosmoln just för språket. Dessutom ser jag viss skillnad på spretighet om man har 10 utländska spelare från 8 länder eller från 3 länder. Montén bör dessutom vara ett starkt val ur de perspektiven; engelska och lagsammansättning.
SHL-erfarenhet. Visst det kanske ger en stabilare grund, men ger det topparna? Spelare blir väl ofta kvar länge i SHL av en anledning (med undantag såklart) och undantagen är rejält svåra att värva. Det vi nu pratar om är framgångsrecept börjar ju så smått lika Hult-style. Du får ta en tredjecenter till överpris för att kunna värva ett svenskt lag med hög SHL-erfarenhet. Enligt det här så är ju Linus Fröberg en rejält mkt bättre värvning än Lias. Och Linköping ska väl räknas som topplag isf (även de de helt saknas i listan med nyförvärv, men jag räknar med få där
Jag tycker HV känns både stabilare, homogenare och bättre än ifjol. Dessutom med det där lilla skavet som jag tror måste till för att lyfta. Tror vi kan ta ett kliv framåt och bättra några placeringar från ifjol iaf.
Tror inte det kommer vara något problem då spelarna själva är med sätter grunden med hur de vill spela. De får komma med bra idér mm själva. Så helt annat är när Tommy och Stille bara körde på utan lyssna på gruppen.
Som folk ovan visat går det ju att hitta exempel som talar emot allt.
Ingen säger att det här är någon sanning. Däremot pekar det på den helhet som Diabolics uttrycker viss oro för.
HV har ett lag där det varit stor spelaromsättning, vi har jämfört med andra lag en stor andel utländska spelare och på det saknar vi en viss dos SHL-rutin.
Det här är som alla förstår sett till totalen en utmaning.
För att bryta in ett annat samtalsämne: någon som vet när HVTV All Access kommer? Har för mig jag läst att det första avsnittet skulle komma i augusti.
VILL
HA
NU
Som vanligt är Freijd och övriga HV inne och läser på världens bästa forum och informerar nu om att första avsnittet av All Access släpps på fredag
Hade varit kul att se listan för föregående år och hur väl parametrarna korrelerar mot tabell & slutspelsplacering - inte för att jag kräver att någon ska orka göra en sån, men det hade varit intressant.
Ja, det är ju intressant information. Men det går inte att använda för att förutse en tabellplacering eller hur väl vi kommer prestera.
Rent krasst så kan du ha ett lag fullt med folk som spelat SHL i massor, men är totalt värdelösa.
Det enda riktiga KPI vi kan använda är just poängsnitt, 1 någonting till 1,92p per match efter tränarbytet, det är data det.