Tråden om HV71 (-1)

Mark Twain - ”Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik”. :kissing_heart:

Ah, Mark Twain! En riktig Jönköpingsbo!

3 gillningar

Frågan är om han höll på HV?

1 gillning

Klart han gjorde. Han hade ju gångavstånd till arenan.

3 gillningar

Jag frågade tidigare om någon kände till en sammanställning av tidigare matchtröjor. Hittade den här sidan med HV71:s lagbilder från 1985/1986 till 2016/2017.
https://stimar.se/produkt-kategori/lagbilder-hv-71/

Sammanfattning.

• Hittade även en lagbild från 79/80 på nätet. Egentligen rätt lika de senaste årens tröjor, men med fyra gula stjärnor längs armarna och ingen reklam alls! Snygga!
    https://static-cdn.esmg.se/fm/files/2/images/2022-07/HV71%201980.jpg

• Mellan 85-95 och 93-95: 8 säsonger med diagonaler, två år är diagonalerna inte ens räta linjer utan helt obegripligt pixlade. Snyggast är 85/86 med ett brett ljusblått diagonalt fält, fulast 89/90 med tre diagonala band (möjligen fulaste HV71-tröjan någonsin).

• 91/92 och 92/93: Två säsonger med vitt fält mitt över bröstet med logga på. Okey men inte wow. Ser inte ut som en HV-tröja.

• 95-98: Tre säsonger med LSD-tjuren. 97/98 måste vara det rörigaste bröstet någonsin - pyntat med allt som en julgran: tjuren, loggan, stjärnor, massa reklam. Allt tätt packat. Ingen av dessa tröjor är snygg.

• 98-02: Fyra säsonger med Blue Bulls-loggan. För fösta gången börjar det vara tydligare markering / linjer vid axlarna. Reklamen smälter in bra i tröjorna. Faktiskt rätt snygg design på alla tröjorna, men det är fel logga på bröstet.

• 02/03 - 09/10: Åter fram med endast HV71-loggan och färgen på tröjorna är klart blå. Den blå nyansen varierar mycket mellan åren. Pendlar mellan nästan lila till klarblå. Fram till och med 05/06 är tröjorna hyggligt stilrena. Tröjorna just 05/06 har en väldigt snygg blå färg, reklamen snyggt integrerad i axlarna och gula linjer vid axlarna (ungefär som i år) som även går ner på ärmarna. Möjligen lite för mycket SSK-vibbar. Från 06/07 trycks reklamen ihop mer med loggan vilket inte blir lika snyggt. Tröjorna 06/07 och 07/08 är de enda där jag inte ser någon skillnad mellan åren.

• Från 10/11: HV71-loggan består men tröjorna blir nu mer mörkblå/svarta.

• Från 13/14: Stora gula och vita ränder längst ner på tröjan. Trycker ihop reklamen mer med loggan. Blir för tight med allt på den lilla kvarvarande ytan.

• Från 14/15: Reklamen upp mot axlarna sätts längre ner och stör mer än tidigare. Den avvikande röda och gröna färgen i reklamen stör.

• 16/17: Första gången med gula axlar. Det är som att loggan och reklamen under de senare åren trängts ihop på allt mindre yta. Det blir rörigt.

Bäst i test hittills: 79/80, 85/86 och 05/06 (trots SSK-vibbarna)!

(Får se om jag ids leta reda på de senaste åren vad det lider.)

6 gillningar

Wow, kul att se. Tack! Den första 85/86 är snyggast av alla. Man kunde ta bort den vita linjen mellan de blåa fälten. 2000-talets inklusive dagens tröja har dock ett snyggt “classic” intryck, säkert inspirerad av Nordamerika. Typ, vi är SHL:s svar på Bruins.

1 gillning

Snyggt! Bokstavligen.

89/90 är helt loco. Gillar. Sen är man ju allmänt svag för tröjorna man använde under tidigt 90-tal vilket fulländades med guldtröjan 95.

När vi snackar blå nyans är det den man körde fram till 09/10 man vill ha tillbaka. För mörkt nu.

Sen kommer jag ALLTID vara en sucker för den fula tjuren man körde 95/96. Totalt historielöst. Då. Men. Allt blir ju historia förr eller senare så skulle lätt vilja se den som ett tredjeställ åtminstone nångång i framtiden.

3 gillningar

1996/97 verkar vi ha haft Brynäs- eller Luleå-ledare.

1 gillning

Är ju även kul med 90/91 när materialarn Kjell Kindbom är den enda som har röda träningskläder i ett blågult hav. Han står dessutom mitt i bilden och lyser som lagets viktigaste person.

87/88 har Jungåker randig kostym. :ok_hand:

Men annars är jag svag för tränarnas ljusgulbeiga kläder 85/86 och 86/87:

1 gillning

Dagens tröja med en lite ljusare blå hade varit helt och hållet 10/10 tycker jag. Typ den blåa som de hade 09/10 och sedan övergav…?

3 gillningar

@Diabolics fina bild.

När HV gjorde 1-0 i ZAIK matchen :joy::joy:

3 gillningar

Kul om vi kunde komplettera denna tråd, inspirerad av @BlackIce , med fler av de gamla lagbilderna:

kom igen folk, ut och leta.

2 gillningar

Glöm inte det helgula bortadtället. Så fult så att det är idag fränt. Har både älgen och bluebulls tröjorna i min replikasamling men satan vad jag vill ha en gul

2 gillningar

Jag föredrar nog de tröjorna vi hade förra säsongen med liiiiite ljusare blå nyans

HV borde hitta en perfekt nyans av blått och “trademarka” det som HV-blå.

4 gillningar

Mmm. En liten dröm. Så jävla kaxigt om man skulle åka runt i de där senapsgula tröjorna en hel säsong. Önskar att HV tog ut svängarna lite mer. Helt klart.

1 gillning

sändningar av träningsmatcher:

C More
Tor 17 augusti, 18.55: HV71-Frölunda

Expressen
Ons 23 augusti, 19.00 Djurgården-HV71
Tor 24 augusti, 19.00 Frölunda-HV71
Lör 26 augusti, 11.00 Visby/Roma-HV71

6 gillningar

C More

29 Aug 18 Oskarshamn - HV
31 Aug 19 HV - Örebro
4 Sep 18 Rögle - HV
9 Sep 16 HV - Malmö

5 gillningar

fan då kanske man kommer med i bild…

Har vi scouter som kommer vara på plats i Visby 23-26 augusti?