Mark Twain - ”Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik”.
Ah, Mark Twain! En riktig Jönköpingsbo!
Frågan är om han höll på HV?
Klart han gjorde. Han hade ju gångavstånd till arenan.
Jag frågade tidigare om någon kände till en sammanställning av tidigare matchtröjor. Hittade den här sidan med HV71:s lagbilder från 1985/1986 till 2016/2017.
https://stimar.se/produkt-kategori/lagbilder-hv-71/
Sammanfattning.
-
Hittade även en lagbild från 79/80 på nätet. Egentligen rätt lika de senaste årens tröjor, men med fyra gula stjärnor längs armarna och ingen reklam alls! Snygga!
https://static-cdn.esmg.se/fm/files/2/images/2022-07/HV71%201980.jpg -
Mellan 85-95 och 93-95: 8 säsonger med diagonaler, två år är diagonalerna inte ens räta linjer utan helt obegripligt pixlade. Snyggast är 85/86 med ett brett ljusblått diagonalt fält, fulast 89/90 med tre diagonala band (möjligen fulaste HV71-tröjan någonsin).
-
91/92 och 92/93: Två säsonger med vitt fält mitt över bröstet med logga på. Okey men inte wow. Ser inte ut som en HV-tröja.
-
95-98: Tre säsonger med LSD-tjuren. 97/98 måste vara det rörigaste bröstet någonsin - pyntat med allt som en julgran: tjuren, loggan, stjärnor, massa reklam. Allt tätt packat. Ingen av dessa tröjor är snygg.
-
98-02: Fyra säsonger med Blue Bulls-loggan. För fösta gången börjar det vara tydligare markering / linjer vid axlarna. Reklamen smälter in bra i tröjorna. Faktiskt rätt snygg design på alla tröjorna, men det är fel logga på bröstet.
-
02/03 - 09/10: Åter fram med endast HV71-loggan och färgen på tröjorna är klart blå. Den blå nyansen varierar mycket mellan åren. Pendlar mellan nästan lila till klarblå. Fram till och med 05/06 är tröjorna hyggligt stilrena. Tröjorna just 05/06 har en väldigt snygg blå färg, reklamen snyggt integrerad i axlarna och gula linjer vid axlarna (ungefär som i år) som även går ner på ärmarna. Möjligen lite för mycket SSK-vibbar. Från 06/07 trycks reklamen ihop mer med loggan vilket inte blir lika snyggt. Tröjorna 06/07 och 07/08 är de enda där jag inte ser någon skillnad mellan åren.
-
Från 10/11: HV71-loggan består men tröjorna blir nu mer mörkblå/svarta.
-
Från 13/14: Stora gula och vita ränder längst ner på tröjan. Trycker ihop reklamen mer med loggan. Blir för tight med allt på den lilla kvarvarande ytan.
-
Från 14/15: Reklamen upp mot axlarna sätts längre ner och stör mer än tidigare. Den avvikande röda och gröna färgen i reklamen stör.
-
16/17: Första gången med gula axlar. Det är som att loggan och reklamen under de senare åren trängts ihop på allt mindre yta. Det blir rörigt.
Bäst i test hittills: 79/80, 85/86 och 05/06 (trots SSK-vibbarna)!
(Får se om jag ids leta reda på de senaste åren vad det lider.)
Wow, kul att se. Tack! Den första 85/86 är snyggast av alla. Man kunde ta bort den vita linjen mellan de blåa fälten. 2000-talets inklusive dagens tröja har dock ett snyggt “classic” intryck, säkert inspirerad av Nordamerika. Typ, vi är SHL:s svar på Bruins.
Snyggt! Bokstavligen.
89/90 är helt loco. Gillar. Sen är man ju allmänt svag för tröjorna man använde under tidigt 90-tal vilket fulländades med guldtröjan 95.
När vi snackar blå nyans är det den man körde fram till 09/10 man vill ha tillbaka. För mörkt nu.
Sen kommer jag ALLTID vara en sucker för den fula tjuren man körde 95/96. Totalt historielöst. Då. Men. Allt blir ju historia förr eller senare så skulle lätt vilja se den som ett tredjeställ åtminstone nångång i framtiden.
1996/97 verkar vi ha haft Brynäs- eller Luleå-ledare.
Är ju även kul med 90/91 när materialarn Kjell Kindbom är den enda som har röda träningskläder i ett blågult hav. Han står dessutom mitt i bilden och lyser som lagets viktigaste person.
87/88 har Jungåker randig kostym.
Men annars är jag svag för tränarnas ljusgulbeiga kläder 85/86 och 86/87:
Dagens tröja med en lite ljusare blå hade varit helt och hållet 10/10 tycker jag. Typ den blåa som de hade 09/10 och sedan övergav…?
Kul om vi kunde komplettera denna tråd, inspirerad av @BlackIce , med fler av de gamla lagbilderna:
kom igen folk, ut och leta.
Glöm inte det helgula bortadtället. Så fult så att det är idag fränt. Har både älgen och bluebulls tröjorna i min replikasamling men satan vad jag vill ha en gul
Jag föredrar nog de tröjorna vi hade förra säsongen med liiiiite ljusare blå nyans
HV borde hitta en perfekt nyans av blått och “trademarka” det som HV-blå.
Mmm. En liten dröm. Så jävla kaxigt om man skulle åka runt i de där senapsgula tröjorna en hel säsong. Önskar att HV tog ut svängarna lite mer. Helt klart.
sändningar av träningsmatcher:
C More
Tor 17 augusti, 18.55: HV71-Frölunda
Expressen
Ons 23 augusti, 19.00 Djurgården-HV71
Tor 24 augusti, 19.00 Frölunda-HV71
Lör 26 augusti, 11.00 Visby/Roma-HV71
C More
29 Aug 18 Oskarshamn - HV
31 Aug 19 HV - Örebro
4 Sep 18 Rögle - HV
9 Sep 16 HV - Malmö
fan då kanske man kommer med i bild…
Har vi scouter som kommer vara på plats i Visby 23-26 augusti?