Jag gillar i grunden Wilander och tycker att han varit OK.
Nu är han ju sjukskriven och ser ju inte helt pigg ut när jag sett honom på matcherna.
Jag skulle nog inte sparka Wilander nu och det går nog inte utan ett årsmöte. Ett extrainsatt årsmöte nu kanske inte är vad vi behöver.
Sen kan jag tycka att vi nog ska byta ut honom om vi hittar en bra ordförandekandidat vid nästa årsmöte men skulle kunna leva med om Wilander blir kvar.
Viktigast nu är att bli av med Nubben och Monten. Sparka ut även Lindbom nu kanske är för mycket på en gång. Får bli en senare fråga kanske? Är dock inte säker på vad jag tycker om Lindboms vara eller inte.
Självklart är det ett problem att vad vi än gör så måste någon som handplockat helt felaktigt handplocka även ersättaren. Kan inte byta ut alla nu direkt från ordförande till ass tränare.
Så börja med det mest akuta och det mest uppenbara redan imorgon är mitt förslag.
Så är ett dilemma, vad göra och när, kortsiktigt och långsiktigt.
Dock för mig solklart nu direkt och inget som skapar problem kortsiktigt.
Jag ställer mig bakom vad du skriver. Den där vägdelaren, den gäller ju inte på måndag morgon. Självklart måste Kent och Tomas bort fort, men resten får man skicka ut medelst vanlig föreningsdemokrati.
Vill vi ha något med den att göra behöver vi föra fram förslag på ersättare till valberedningen, sedan rösta på årsmötet.
Detta är en grannlaga uppgift, som man inte gör över en kopp kaffe. Bör tilläggas.
Sedan behöver vi nya strukturer i föreningen. Varför har vi inte scouter och mentala tränare? Bara för att nämna ett “lyxproblem”.
Jag håller med om att det viktigaste och mest akuta som behöver åtgärdas redan innan nästa veckas utgång är att nubben och Montén sparkas.
Lindbom och Wilander kan inte skickas iväg nu, eftersom de är längre ifrån sporten och därmed inte lika akuta att bli av med. Det skapar nog mer kaos än ordning i nuläget. Men de är ändå medansvariga till att HV inte är i balans och jag tror inte att de är skickade att lösa så att HV hamnar i balans igen. Så därför måste de ersättas, även om det som sagt inte är lika akut.
Sen kommer ju nästa stora frågeställning. Vilka ska ta över? Vilka vill ta över? Vilka kan ta över? Vilka kan och vill ta över? Härom har jag ingen aning i nuläget.
Jag tror det är dags att sluta tänka på frågor som vem som ska ta över.
HV som förening har övertänkt alldeles för mycket. För att vara en kaosförening under så pass lång tid har man faktiskt lyckats undvika det värsta kaoset genom att vara passiva och dra ut på oundvikliga beslut. Man har hållit kvar i personer trots att det inte funnits någon framtid.
Kanske dags att släppa lös kaoset ordentligt och låta saker och ting växa fram organiskt?
Jämna huset med marken och bygg nytt. På riktigt. Ergo. Sparka Nubben och Montén imorn. Det kan inte bli sämre. Byt ut resten sen. Det kan inte bli sämre.
En kartong-cutout av kung Sune i båset hade gjort det bättre.
På kort sikt låt Pelle ta huvudtränarrollen? Han är nog egentligen inte redo men om Lindbom kan gå ner som ass med ansvar för försvaret samt mentor till Pelle hade det möjligtvis kunnat fungera. Men det är långt från optimalt och detta är en prekär situation man satt sig i…
Jag fortsätter att slåss för Mårtensson/Kimby från Almtuna, Kimby är nästa stora tränarnamn. Följer man hockeyallsvenskan så vet man det. Tyvärr kommer HV aldrig att välja den vägen, det ska vara rutinerade kort. Och se var det har fört oss.
Ska försöka för alla att förstå vad som behövs för att få Hv tillbaka till toppen!
En klubbchef som är större än allt annat i klubben. Ingen kompis som anställer en alibi sportchef!
En sportchef som har ett modern tänk med en kunskap och kontaktnät!
En HC med ett tydligt och klart spelsätt.
Assisterande tränare som har ansvar och kunskap på de roller de ansvarar för.
5, En klubb där man på riktigt menar allvar. Man kan inte aom spelare komma till HV71 och bli bekväm. Man måste som spelare ge allt och lite till.
Man måste skippa stoltheten och inse att just nu är HV71 ett bottenlag och börja värva spelare som kan kriga, kriga och kriga.
Värva spelare för rätt roller! Finns allt för många spelar i HV71 där man inte har en aning om vad man vill ha ut av varje spelare. Man ”tror” man har rätt spelare. Men det man tror finns inte. En andra center finns inte. Spelare som ska in och mata sönder finns inte. Önerud ska ta den rollen nu men är inte den typen egentligen men tvingats ta denna för att få kontrakt.
För många som lever på gamla meriter men som inte lever upp eller klarar av att ta den roll som krävs. Tedenby tex är och har aldrig varit en spelare som ska leda en 1-2 kedja. Forsberg är inte en spelar som klarar av att producera för den roll han är tänkt.
Det måste in någon som kan ställa krav. Man får aldrig bli nöjd och bekväm. Ska man bli bäst så måste man vara obekväm och ställa krav. Nu saknas det krav och man klappar medhårs!
Jag tror faktiskt att Montén, Davidsson och Gustafsson, framförallt den sistnämnda har tillräckligt hockey-IQ för att lösa uppgiften att HV71 är ett SHL-lag även nästa säsong. Men då gäller det att ändra självbilden. HV kan inte försöka uppträda som ett topplag förrän man har en grundtrygghet som klarar av att äga matcher. Man får, som grundinställning spel jävligt snålt och försöka få AP, Lenc och kanske Forsberg i läge så ofta man kan. Så har bottengäng agerat i alla tider. Enda undantaget är väl Percys Mif på 90-talet. Vi har en övertro. Utgå ifrån Strålman, Kaski och Säppälä. Bygg laget bakifrån. Så som Lindbom gjorde i fjol. Jag tror inte alla måste avgå i helgen. Men sätt ett spelsystem, Montén är inte skickad för att anpassa denna spretiga trupp för att möta motståndare olika, som han säger sig vilja göra.
Har försökt att inte skriva ngt i affekt men det är svårt.
Jag älskar hockey, jag ser fan onödigt mkt på hockey men just nu så vill jag inte se mitt lag spela. Där har mitt intresse blivit nästan likgiltigt. Vi är fan alltid sämst när det gäller och jag har tappat räkningen på hur många lördagar det här laget har sabbat.
Nej, jag är ingen medgångssupporter men jag tappar det lite för varje match som går nu förtiden.
Jag tror inte jag är ensam om detta men så länge den stora massan gör handhjärta och kumbaya så kommer inget att förändras.
Nä jag håller med där. Det är inte lika intressant längre att titta på Hvs matcher men ändå sätter man sig där och plågar sig igenom en match i hopp om att det ska vända nån gång.
Den ständiga kampen i botten blir rätt tråkig kontra om man varit på övre halvan och vi spelar bra.
Man älskar hockeyn och sitt kära Hv71 men inte vad vi blivit, en stor stark hockeyklubb på hal is. Nått måste ske och det är vi nog alla överens om. Den här det löser sig nog med hopp och tro mentaliteten i föreningen måste bort, ställ krav och agera om ni menar allvar.
Förövrigt tittar jag nog mer på hockeyallsvenskans matcher just nu. kollar mycket löven, brynäs och djurgårdens matcher för tycker det är roligare.
HV:s mål är i år (igen) att ta sig till slutspel. Jag har fattat det som kvartsfinal. För att ta sig dit måste man sluta minst tia. Tittar vi på hur många poäng som har krävts för att nå plats tio sedan SHL utökades till 14 lag har det sett ut så här:
74
71
70
70
70
69
69
65
Utgår vi från högsta värdet måste HV snitta 1,52 poäng resterande omgångar.
Utgår vi från lägsta värdet måste HV snitta 1,32 poäng.
Utgår vi från medianvärdet måste HV snitta 1,43 poäng.
Ni förstår hur hopplöst det ser ut. Många av oss inser att den här säsongen kommer bli en säsong med kniven mot strupen, dels för att klara nytt kontrakt, dels för att nå föreningens blygsamma mål.
Frågan är om Lindbom och styrelsen gör det? Vi har, som alltid vid den här tiden på året, siffrorna svart på vitt. HV har återigen satt sig i en brant uppförsbacke.
Är det detta man accepterar? Om så är fallet. Gå ut och säg det. ”Vi är ett bottenlag, vi har inga högre ambitioner än så. Vi kommer att dra ner spelarbudgeten och nöja oss med det lilla från nu och framåt. Räkna inte med ett lyft i år eller kommande säsonger".
Men om nu HV satsar på att bli riktigt bra, vilket Lindbom sa så sent som för en vecka sedan… Ja, vi vet ju att HV med största sannolikhet inte kommer att vara “riktigt bra i år”. Då måste obekväma beslut tas redan nu, förutsatt man menar allvar. För då finns det absolut noll anledning att behålla Nubben (och Montén), vare sig på kort eller lång sikt.
Tror vi ens att det kommer hända nått?
Den närmsta förändringen som kommer hända är kanske att Shore kommer in.
Händer det nått med den sportsliga ledningen så gissar jag tidigast första landslagsuppehållet
Gmni, din insändare är än kopia av hur jag tänker, speciellt när man kollar Hockeyallsvenskan så kan man koppla av och inte må dåligt. Sen kollar man nästa HV match och slits mellan hopp och förtvivlan.