Tråden om HV71 (-1)

Jag vill ha inställning, intensitet, skridskoåkning, vilja och hårda pass på blad varje match!

Ett inspirerat HV som vi såg i premiären mot LHC, varför ser vi inte det fler gånger? Krävs det säsongspremiär och fullsatt Garden för att man ska tända till? Det är för dåligt.

Antagligen är det väl tränartrojkan som inte kan motivera inför match, baconpsyke på spelarna eller att tränarna redan tappat omklädningsrummet som gör att det ser ut som det gör. Eller mest troligt en kombination…

Med det sagt måste Montén och Nubben bort pronto.

Som någon ovan skrev. Kravställningen verkar för låg. Att alla jobbar häcken av sig är det minsta man kan begära av dessa proffs som lyfter feta löner bekostade av våra pengar!

1 gillning

Jag undrar lite vad som sägs i omklädningsrummet och lite mellan spelarna så där mellan skål och vägg. Vilka litar man på i gruppen? Vilka litar man inte på? Vilka anses göra sitt jobb och inte?

Måste ju vara ganska frustrerande att spela i ett lag och försöka kämpa och gör jobbet, när andra åker runt, stirrar puck och inte tar sin gubbe och sen inte verkar bry sig när målen haglar in i baken. Min största undran är hur gruppdynamiken ser ut.

Ett stort problem de senaste åren är ju att det inte finns någon stomme i laget som står för HVs sätt att spela hockey på. Det saknas informella strukturer som sätter ramarna för vad som är godkänd insats och inte.

Har man då också en lagledning som tycker att det är upp till laget själva att komma fram till hur man ska spela, så ligger kaoset runt hörnet. Och där är vi nu. Runt hörnet.

4 gillningar

Kommande vecka ser inte alls lovande ut. Två riktigt tuffa matcher, hur kunde vi redan hamna här efter 7 omgångar?

Tror för egen del vi är i SHL på lånad tid, misskötsel av den sportsliga verksamheten kommer hinna ikapp oss. Vi får nog vara beredda på en lång sejour i allsvenskan om ingenting händer snart.

Undrar varför HV inte agerar trots att det är uppenbart för alla vartåt det barkar?

Vi har ju varit i denna situationen de två senaste säsongerna i SHL så man kan ju tycka att man borde lärt sig något. Agera i tid och inte vänta så det blir för sent.

Genom att agera så kanske man känner att man själv är orsaken till detta haveri och inte vill att det ska komma fram så öppet som det då blir? Hoppas det ska vända så ens eget misstag inte blir så tydligt.

Känsligt för Lindbom att sparka någon som han kanske själv insisterat på att få till klubben till varje pris?

Samma mekanism som gör att Nubben inte vill sparka Monten trots att allting är solklart för alla insatta?

Jag kan verkligen inte se att någon inom Hv tror att det här ska bli riktigt bra som Lindbom lovat. Sån inkompetens ska ju bara inte existera.

Kan det bero på att Wilander är sjukskriven och att övriga är helt handfallna?

Händer ju absolut ingenting negativt om Nubben och Monten får sparken idag. Absolut ingenting blir ju sämre.

Jag hoppas att detta vi nu ser är som en anka i vattnet som vi ser.

Ser ut som om allt är lugnt och inget händer men det jobbas för fullt med fötterna under vattenytan fastän det inte syns.

Jag förväntar mig ett announcement ikväll från Husqvarna Garden.

1 gillning

Man kanske vill ha nya personer på plats innan man kickar folk till höger och vänster…

1 gillning

Det enda som saknas för att fullborda karbonkopian av de senaste två säsongerna i SHL är att nån spelare i tredjelinan och utan tidigare koppling till HV, går ut och säger att han är säker på att de kommer att vända på det här.

1 gillning

Du menar ungefär det här?

Åtta omgångar spelade - är det dags att vara orolig?

"Jag förstår vad du tänker på, men jag tycker inte det. Vi gör en hel del bra saker också. Mot Växjö senast höll vi ihop laget och var inte passiva och mot Leksand började vi starkt och tog kommandot.

Vi har kapacitet och kvalitet i det här laget och vi ska bara få ihop alla bitarna så kommer också spelet att bli bättre och effektivare."

Fredrik Forsberg till JP efter förlusten mot Leksand

1 gillning

Jag tror också som han säger att det finns kvalitet och kapacitet i det här laget. Problemet är ju att vi faller ihop som korthus och inte visar den kvaliteten mer än i korta stunder i vissa matcher. Trygghet och grunder att falla tillbaka saknas, och det är tränarnas fel. Såklart även nubben som trodde på denna tränartrojkan. Men det behöver vi väl knappast påpeka fler gånger. Den är given

Oj jävlar! Det har alltså redan hänt!? Sjukt ändå att även detta gick att förutspå för en amatör som mig.

Det här är officiellt bortom all räddning.

1 gillning

Som många andra skriver så tappar man intresset för HV mer och mer. Man har varit med ner i HA och förra säsongen och försökt ha glaset halvfullt och ändå tro på nån slags vändning. Nu hade man världens chans med en stark avslutning ifjol och möjlighet att formera laget efter det och det ser ändå ut så här.

Hade lite hopp efter växjö matchen men det visade sig vara en illusion åter igen.

Det här tar för mycket av ens glädje och energi. Jag kommer alltid hålla på HV men blir en paus för mig tills HV är ett ordentligt SHL lag igen som tävlar om det.

5 gillningar

Är helt inne på din linje. Man orkar inte mer.

En tanke är att det är arbetsplatsen HV71 det är fel på. Vi har bytt ut ett dussin tränare, både HC och ass. Vi har bytt målvaktstränare, vi har bytt sportchef, vi har bytt spelare flera gånger om. Ändå, oavsett tidigare meriter eller form så går de flesta spelare ned sig i Hv. När de sedan lämnar får de oftas en boost igen.

Är det så att de inte tycker det är kul att arbeta för arbetsgivaren Hv71? Är det inte dags att ta in någon form av externa ögon som tittar på hela föreningen? Vart brister det? Är det någon energitjuv som drar ned stämningen på arbetsplatsen? Något man gör fel år efter år?

Jag har kollegor som har väldigt bra insyn i Växjö lakers och där är man extremt mån om att spelaren ska må bra både på och utanför isen. Man satsar oerhört mycket på spelarens sociala liv och bjuder in familjerna på events och att de får vara med på olika saker. De känner sig mer delaktiga.

Vad jag fått till mig sysslar inte Hv med sådant. Inte alls.

Varför har man ingen scout? Varför har man ingen mental coach?

Vart brister man mer i för kategorier? Varför spelar man som om man legat 12 månader i koma på bortamatcherna där man sovit på hotell? Slarvar spelarna med kosten? Sömnen? Tror det finns så oerhört många punkter där man hade kunnat hitta brister i upplägget som hv71 har varje år. Man är helt enkelt inte proffsiga nog.

Hade velat ha en rejäl översyn med externa ögon och sedan en djupgående analys om vart det brister.

6 gillningar

De sakerna du nämner är bara symtom av en större sjukdom som gäller hela HV. Sjukdomen är att man har blivit inte bara omkörda, utan även frånåkta av andra klubbar. Detta gäller hela vägen ner till J16-nivån.

HV scoutar knappt och behandlar spelare och anhöriga som själva hör av sig till HV på ett väldigt arrogant sätt, vilket oftast slutar med att spelare väljer andra alternativ. Inte sällan Växjö eller Frölunda, vilka båda har ett otroligt mycket mer proffsigt bemötande där spelarna känner sig välkomnade på ett helt annat sätt än i HV, där de knappt blir bemötta alls.

Samma sak med möjligheten att få utrustning betald. I andra konkurrerade klubbar ser förmånerna ut på ett helt annat sätt än i HV. De ledande klubbarna tar ansvar för att avlasta spelarna och deras familjer ekonomiskt. Ett par skridskor för en junis från ca 15 års ålder och uppåt kan gå på upp emot 8000-10000:- Bara skridskorna! Det HV erbjuder är mil ifrån vad de ledande klubbarna erbjuder. Och detta med en idiotisk uppfattning i HVs organisation om att ”det är som det alltid har varit” och att ”man ska vilja spela i HV, inte bara få en massa prylar”.

Utöver det så ser man hela ungdomsverksamheten som en utgift, inte en investering! För ett par år sen så gjorde man stora förändringar i budgeten som innebar att HV Ungdom skulle bära sig självt ekonomiskt. Detta innebar bl a att föräldrauppdragen ökade, lottförsäljning som man aldrig behövt hålla på med tidigare blev ett stående inslag med både sportlotter och bingolotter i överflöd att sälja, höjd medlemsavgift, höjda spelaravgifter, samt indragna bussar vilket innebär att föräldrarna och inte minst ledarna måste köra till alla bortamatcher. Nytt för i år är även att man inte subventionerar cupavgifter, vilket innebär att föräldrarna även måste betala hela cupavgiften själva. Däremot tvingas alla lagen att spela två bortacuper, samt anordna en hemmacup själva (även det utan nåt som helst stöd från HV71). Som exempel kan nämnas DIF Elit som U15 och J16 spelar. Den kostar 4500:- per spelare. J16 får viss subvention, men inte U15. Detta får till följd att de spelare vars föräldrar inte har råd med dessa avgifter inte kan delta i cuperna. Och detta är bara några exempel. Det finns fler.

Helt. Jävla. Retarderat.

Så det finns stora problem inte bara med representationslagen. Det sträcker sig ner i hela föreningen. HV är inte längre en seriös och elitsatsande professionell förening. Det är en potemkinkuliss. Det enda som håller ihop föreningen är målarfärgen. Allt annat är mer eller mindre genomruttet.

7 gillningar

Första minuterna av Sanny & Svensson…

3 gillningar

Mm. Förstärker ångesten….underbart

Exakt vad jag och @Magnus_b varnade hela forumet för i våras gällande Tikka.
Uselt scoutat av Nubben.

Klubben behöver agera.
Frågan är vad fan man ska göra?
Inte bara göra sig av med dyra kontrakt hur dom helst.

Det som är mest anmärkningsvärt är att man har en utredning gjord av Linneuniversitetet så färskt i tiden, och ändå fortsätter det gå utför…

3 gillningar

Både Tikka och affären gällande Kalle sågas av Sanny & Svensson.

Inte otippat och inte långt ifrån av vad många här känner…
Har bara tänkt innan att Kalle varit rätt svag i spelet, väger man sen in att HV faktiskt betalade för att få loss honom så blir de rätt galet.

Aja, denna veckan vänder de säkert!

Uppåt, framåt osv……

4 gillningar

Det kan ju inte se ut såhär en hel säsong tänker mitt hjärta. Har vi riktigt tur så sker det en rad förändringar inom herrtruppen framöver.

Antingen är spelarnas agenter riktigt bra på att skriva kontrakt eller så är vår sportchef helt enkelt kass. 3 år på Tikka samt Kalle på de är för dåligt. Det lilla jag såg Tikka i finska lejonen gav verkligen ingen wow känsla, tvärtom. Säjer som Sanny, vad ska vi med honom till, 3 år dessutom.

1 gillning