HV måste byggas om. Från grunden. Och det innebär att ingen, och då menar jag ingen, i nuvarande förening får var kvar.
Om vi som HV-supportrar är mjuka. Om vi är svaga. Om vi är mesar. Så förtjänar vi inte bättre än det vi får nu.
Vi behöver vara hårdare. Ställa högre krav. Förvänta oss mer. Inte vika ner oss bara för att vi klarade oss kvar. Det är förnedrande att vi ens ska behöva kvala.
Väljer vi att tycka att det ”kanske inte var så illa ändå” eller ” de gjorde ändå sitt bästa” så är vi inte värda bättr än vi fick i år.
Var bättre HV-supportrar. Kräv mer. Det är ni värda.
Inte en stavelse om att Karlkvist och Palola saknades eller att Langhamer fick lämna efter två matcher, det är enbart självkritik.
Ponera att rollerna varit ombytta, vi saknade 2 av våra kanske 5 viktigaste offensiva spelare, i en ännu tunnare trupp, och vårt förstaval i mål. Hade Lindbom nämnt det om vi hade torskat, eller hade han varit självkritisk?
Med tanke på att han direkt efter match skyllde hela säsongen på skador osv så känns svaret ganska givet.
Samtidigt måste kravställan i klubben upp. Med det verkar man mena, med tanke på hur Lindbom och AD uttalar sig i media, kravställan på nån annan. För på sig själva verkar man ha noll krav, bara en jävla massa ursäkter.
– Vi kan inte tro att det är grönare på andra sidan, svarar Johan Lindbom i TV4.
Gillar Filander. Offensiv, experentiell, klara tydliga idéer om vad han vill, men ändå prestigelös nog att byta väg helt för klubbens bästa. Också stor nig att se och vara ärlig om sin egen roll i det hela. En ledare i framkant som nästa klubb kommer kunna bygga på för lång tid. (Kommenterar inte JL här med det mesta av ovanstående gäller väl nästan rakt av omvänt där).
Hade mer än gärna sett honom i HV för att börja bygga något, men med AB klar lär det väl inte bli så.
Men det är precis vad som behöver hända. Han är fortfarande en legend oavsett men vill vi komma framåt så behöver vi nytänk.
Och ja att han skyller på skador och verkligen har 0 självkritik är väll lite typiskt för Lindbom och hela HVs ledning tyvär. Ett rent löjligt argument då vi inte varit ett dugg mer skadedrabbade än nått annat lag.
“Gräset är inte grönare”, “Jag ska vara kvar nästa år” herregud. Jag fattar vad han tänker. Det har varit för mycket tränarbyte historiskt men det är helt fel tanke nu. Nu är det självrannsakan som gäller och Lindbom saknar helt den förmågan.
Det sjuka är att de liksom försöker hitta ad hoc-lösningar genom att bara skrapa på ytan. De inser inte att det alltid finns en kritisk följdfråga att ställa till deras påståenden.
Som exempelvis skadorna.
Så du skyller på skador Lindbom? Är det då inte ett problem att truppen är så tunn/saknar bra bredd att vi står och faller med en skada på en eller två ledande spelare? Innebär det i sin tur att Nubben för sina 70 miljoner kronor inte satt ihop ett tillräckligt bra lag?
Som jag sagt många gånger nu. Dessa herrar är helt verklighetsfrånvända. Tror faktiskt Nubben är den med mest verklighetsuppfattning och därför kommer säga upp sig själv i samförstånd. Syns tydligt att han inte mår bra.
De andra kör på som om ingenting. Så länge de kan få fortsätta styra HV. Vilket också är deras lösning på alla problem, något som Lindbom också säger rakt ut: gräset är inte grönare.
Jo, Lindbom. Gräset är alltid grönare på andra sidan när man just avslutat en säsong där man varit en ynka match från att åka ur.
Positivt dock. Det är verkligen nya tider i HV. Det har skett ett paradigmskifte om man ser till fansens reaktioner på gårdagens seger. För några år sedan hade folk jublat och hyllat samtliga inblandade som hjältar.
Nu skiljer fansen på saker och ting. Man är jublande glad över att man fortfarande har ett SHL-lag. Samtidigt är man rosenrasande över hur saker och ting skötts. Det ger mig lite hopp i alla fall. Vi har nått vägs ände. Här går gränsen. Det får vara slut på all skit.
Så sjukt denna klubb mår och de somna styr vill såklart inte ta på sig ansvaret. De tycker alla ska vara kvar Tänk om det är ett företag som hade varit i konkurs nu. Vi anställde(publik) hade stått utan jobb. Men det skiter de fullständigt i.
HV71 är förpestad med egoister som endast tänker sig själva! Händer inget med Nubben, Lindbom och AD så finns bara en räddning för denna klubb.
Vi fans som gör att HV71 ens lever idag!
Man visade tydligt vad vi fans tycker genom banderollen! Men alla inom Hv skiter i det!
Ska det krävas en demonstration men en utan hot och våld såklart! Något måste vi göra för det får inte fortsätta! Det kommer det göra om Lindbom & Col är kvar. Då ger jag fan i det!
Jag fattar inte det här med att “Lindbom kanske blir sportsligt ansvarig” Lindbom har visat gång på gång igen att han är MESIG, tafatt och lam, hans kravställan är mer som en långstadielärare som är soft och skön kille. Säkert super snäll och go att ta en bärs med men INGEN som kan driva och utveckla en verksamhet emot höga mål, då krävs det att man är lite tuff
Tycker problemet med Lindbom är att han känns omodern, innovativlös och verkar ha bedrövligt svårt att ta bra beslut. Med honom som GM är det väl favorit på att vi får Fröberg som SC och att mer datadrivet är ytterligare 10 år bort.
Jag föredrar smart framför tuff om jag behöver välja. Vi behöver någon som är snabb med att anpassa sig till förändringar på marknaden och hittar en väg framåt där vi kan vinna fördelar.
Har svårt att komma ihåg när HV gjorde ett spelarmässigt fynd senast?
Ibland är våra dyra spelare bra men det är sällan en billig värvning blir en stjärna. Gistedts val av Dichow är väl det som kommer närmast.
Vi behöver hitta sätt att utveckla spelare och få ut mer per investerad krona. Om vi vill få människor att göra uppoffringar, träna hårdare, offra pungkulor och äta hästskit för att vinna så handlar det mer om att skapa en målbild värd att göra uppoffringen för än att ställa krav.
Krav är viktiga men det är fortfarande “bara” det mest grundläggande. Vi stackars HV-fans har saknat ledare som kan ställa krav länge men att jaga det som en slags framgångsfaktor tycker jag är fel. För mig är det en hygienfaktor att kunna uttrycka sig tydligt, rätta till problem, att mäta rätt saker och följa upp. Det är inte bra ledarskap utan grundläggande ledarskap.
Vi behöver mer än en tuffing. Även om personen kommer behöva klara av att möta extremt motstånd från sekten.
Det många inom HV:s organisation har haft problem med de senaste åren är att de förväxlar att brinna för HV med kompetens. Ingen kan ifrågasätta att många av dem mycket riktigt bryr sig om klubben och dess fortlevnad.
Det handlar heller inte om förmåga till kravställan. Det finns gott om dåliga chefer som ställer många krav.
Problemet är att ledningarna inte är tillräckligt kompetenta. De fattar felbeslut efter felbslut och saknar fingertoppskänsla. Och framför allt saknar de förmågan att se att de fattar de felaktiga besluten och dra ndvändiga lärdomar av det. En stor röd flagg är att de externaliserar problemen. D v s att man anser att alla problem orsakas av externa faktorer och aldrig av eget agerande.
En person som är duktig på sitt jobb kommer direkt gå till sig själv för att söka lösa ett uppkommet problem: kunde jag gjort något annorlunda för att problemet inte ska uppstå igen. Även OM man identifierar att grundorsaken är något utanför ens egen kontroll så se ser man till att ändra strategi utifrån förutsättningarna.
Tycker tidigare exemplet med Filander vs. Lindbom visar detta. Filander som jag tycker har ursäkter väljer att bära ansvaret själv medan Lindbom skyller på skador.
Tycker det återkommer både bland spelare och ledare tyvärr.
Om vi vill ha förändring behövs det en ökad krismedvetenhet och förståelse för att man behöver ändra sitt eget agerande för att lösa det här (och i vissa fall avgå).
Tack. Jag har inte engagerat mig i organisationen på det sättet eftersom jag inte ser någon möjlighet att det utbytet skulle vara fruktsamt. Jag har nog av sådana erfarenheter “närmare hem” och hyser inga förhoppningar att organisationen skulle lyssna eller bry sig. Således tänker jag inte ödsla energi på att försök påverka ledningen. Jag delar hellre mina tankar och diskuterar här på forumet med alla fina medlemmar där jag känner jag kan bidra till att bearbeta våra kollektiva ångest och frustration. Det känns mer meningsfullt.
Köper det
Förstår såklart att jag har 0 möjlighet att påverka men för egen del var det skönt att få skriva av mig med mina tankar.
Uppskattas jättemycket den delaktighet och klokskap du och många andra har här på forumet