Tråden om HV71 (-1)

Ja och jag är absolut beredd att ändra uppfattning om man faktiskt gör en vettig förändring på ledarsidan och det fortfarande ser ut som kattskit på isen. Men (och jag glömmer väl nån nu) när 2 spelare (Foppa och Vesel, kanske Billins också) i ett stjärnspäckat lag levde upp till förväntningarna i hockeyallsvenskan och resten underpresterade (Powell var bra till och från, samma med Kelleher men knappast några jämna höga prestationer) och vi nu ser ungefär samma sak i SHL så tror jag ju att det är den gemensamma nämnaren mellan förra säsongen och denna som är problemet.

2 gillningar

Jo fast samtidigt spelade Vesel o Foppa 1:a- eller 2:a-kedja i allsvenskan. Menar du att de har skills för att göra det i SHL också? Det tycker inte jag.

Och då kommer vi till ett annat ämne, som jag påpekat tidigare. Att man kan inte ändra en spelares utpräglade roll bara för att man byter nivå på liga. Är man en offensiv spelare i allsvenskan så kan man inte helt plötsligt bli en defensiv spelare i SHL. Foppa o Vesel funkar inte i 3:e- eller 4:e-kedja i SHL.

Sen håller jag med om allt du skriver om tränarnas uppenbara brister i att få ihop det här. Spelsystem, laguttagning, matchcoachning m.m. är fruktansvärt dåligt.

Men det fråntar inte att spelare också fullständigt underpresterar.

Nej, det menar jag inte. Poängen var bara att ytterst få tilltänkta stjärnspelare levde upp till förväntningarna förra året och i år ser vi samma sak mer eller mindre. Så antingen värvar vi bara floppar, eller så är det svårt för skickliga spelare att prestera bra hockey när dom tvingas in i Tommys spelsystem. Jag lutar åt det senare.

2 gillningar

Därom äro vi helt eniga!

Tack för en bra diskussion utan en massa dryga spetsfundigheter!

2 gillningar

Det är ju så, om vi ska vara ärliga, vi har en stjärnspelare, det är Andre. Sen har vi inga mer för en toppkedja. Shore kan möjligtvis centra en andra, miele en 3e och Dansk en fjärde. Problemet är ju att vi har för många dussinlirare. Vesel, Vigneault båda centrar, som med all tydlighet borde spela kvar i allsvenskan.

Det är ju en åsikt, utgår man från den så presterar ju laget efter förväntan och SÅS gör således ett helt ok jobb. Jag håller dock inte med.

1 gillning

Lite konstigt de där. För de känns som att de är just Hv som är problemet då. Spelarna i saik hade inga problem att prestera undrr tommy. Om jag inte minns fel så kom dom på en 2a plats i ligan med tommy vud rodret.?

O andra sidan så är de en helt annan vinnarkultur där. Våran är som bortblåst.

Kanske är de där skon klämmer?

Återigen en tappad ledning och nu sitter jag återigen här efter att ha kokat hela kvällen, tyvärr måste jag härmed avsluta mitt engagemang i HV71 av hälsoskäl kopplat till lagets bedrifter på isen, mitt plötsliga och oförklarliga höga blodtryck jag fått under hösten och nu medicinerar mot gör att jag nu måste sluta följa HV för att få lugn och ro, jag klarar helt enkelt inte av mer tappade ledningar, idiotisk coachning, usla beslut och tappat hopp gång efter gång.

Efter matcherna denna vecka har jag mått skitkasst fysiskt ärligt talat och måste ta detta beslut, jag engagerade mig enormt i fjolårssäsongen och att vi bara skulle gå upp och vet inte om jag orkar med en nedflyttning till. Stressen är för mycket just nu.

Lite hockey då, samuelsson har i mitt tycke inte fått ihop ett fungerande spel på två säsonger nu, fjolåret bars vi av några extremt skickliga nyckelspelare och deras brillans, i år är motståndet bättre och då funkar inte tommys taktik, nästintill hela laget tycks också ha dåligt självförtroende och vågar inte agera på planen utan blir passiva, oavsett om det är att ta markering i egen zon eller ens skjuta när läge ges, istället står man stilla och avvaktar i egen zon eller håller i pucken till det öppna läget är borta, skrämmande likt det var för två år sedan, det är i mitt tycke tydligt att det behövs en ny coach som kan få lite självförtroende i spelarna och få dem att tro på detta istället för att fega och vika ner sig som vi ser nu.

Ha det bra alla och om någon tycker detta är fel tråd är det fritt att flytta , tyckte dock det handlade om denna säsong och dess följder.

1 gillning

@Nick: Ja det är en intressant tankegång, absolut. Varför fungerar så många spelare så dåligt i HV? Det har ju varit så i många år nu att spelare som kommit till HV helt plötsligt inte har stått att känna igen.

Men jag tror att anledningen i huvudsak är avsaknad av en fungerande och bärande stomme i laget som avlastar pressen på nya spelare. Nu har många fått en alldeles för stor roll och för hög press på sig från början och det har oftast inte fallit så väl ut.

Det andra är att spelar som värvats har tilldelats andra roller i HV än den som de hade när de värvades och som var anledningen till att de värvades från första början. T ex en offensiv spelare som sätts i en defensiv roll eller tvärtom.

3 gillningar

Ajajaj, tråkigt att höra. Detta är definitivt inte värt att offra hälsan över. Krya på dig och ta hand om dig!

ZAIK kom femma och ut i kvarten sen fyra (slutspelet inställt) så det var ju inga jätteprestationer, men det är ju också en mer välmående förening med en röd tråd som går genom hela föreningen hur man vill spela, så frågan är ju hur mycket av Tommys “spelsystem” som användes. Man hade dessutom en riktigt bra stomme från föregående säsong(er). Men vi får väl se vad som händer. Kanske är laget inte bättre än såhär. Kanske var förra årets lag inte heller så bra. Men jag hade ju iaf gjort en förändring och tagit reda på vilket om jag fick bestämma.

Håller med här. Och faktum är att vi har inte haft den stommen sen Davidsson, Petrasek,Liv mfl utgjorde den.

I Saik har man Möller,Lindström o co.

Jag önskar att vi börjar om fullständigt. Fan ta ett par år i botten av tabellen. Bygg långsiktigt igen. Bygg upp ett nytt storlag.

Nu när khl är ute ur bilden så kanske de är något lättare att få behålla bra spelare.

Tänk om man gjort så för några år sedan. Istöllet har man haft så jövla bråttom. Tagit felbeslut wfter fel beslut. Nu står vi här. Wfter 28 omgångar som nykomling och kommer med största sannolikhet att spela negativt kval igen.

“Stora starka Hv” är som bortblåst. Istället är vi SHL s stora slagpåse. Vilka fruktar att åka till Jönköping o spela längre. Fan inte ens Tingsryd gjorde de förra säsongen.

Frågan är om de denna gång kommer gå att reparera om vi åker ur.

Tragiskt.

Eller är de helt enkelt så att Hvs “röda tråd” den sk Hv hockeyn är problemet? För de är ju inte 1 tränare som misslyckats i Hv. Har svårt att se att alla dessa tränares spelsystem är skit ?

3 gillningar

Ännu mer förbannad idag än efter matchen igår.

Jag kräver rensning i leden.

*Lindbom
*Wilander
*Samuelsson
*Åkerman
*Rahm
*Norberg
*Vesel
*Vigneault
*Miele
*Glad
*Torp
*Andrae
*Britta i kiosken
*Billins
*Martinsson
*Westerlund
*Bødker
*Matson
*Nättinen.

Där är listan på folk som omedelbart behöver lämna föreningen då de inte bidrar ett smack till att ta HV71 framåt.

Sen finns det så klart spelare och ledare man behöver ta en funderare kring men nämnda är akut att bli av med.

Nej, så klart jag vet att det inte händer men det kommer kosta oss en plats i SHL att vi låtit det gå så långt att vi nu sitter här.

1 gillning

Känns ju riktigt surt med 5 raka förluster. Ska man hitta något positivt så är vi ändå med i alla matcher. Ledning med 3-0 mot LHC inför tredje och Silver kvitterar med 17 sek kvar. Mot Lakers har vi avgörande straff men prickar stolpens insida. Vi kan inte lägga oss ner och dö, så det är bara att bryta ihop och komma igen samt hoppas att ledningen agerar i tid vad gäller tränarfrågan.

Resultaten har varit relativt jämna, tre av matcherna har gått till sudden. Det som känns mest oroande är att spelet backat under de senaste veckorna. Kanske har en natrulig förklaring, men jag kan inte se den.

Det går inte att greppa efter halmstrån längre. Jag minns mycket väl hur de mest naiva supportrarna letade efter positiva saker under året vi blev degraderade. Det får vara slut på tramset, det gäller att agera NU! Vi väntade alldeles för länge innan vi sparkade ut Rahm, som med facit i hand kanske inte var rätt väg att gå heller.

Jag saknar en tränare som sätter lite jävla press på sina spelare, en tränare som inte är sossig och ska göra alla nöjda för det går inte i ett elitlag! Klarar man inte av en tränare som sätter krav på sina spelare då kan man dra! Jag är en av få som gillade Andreas Johansson men ska man se nyanserat på det så är han väl senaste tränaren som faktiskt belönade prestation före lönekuvertet? Han vågade peta Pettan när han var riktigt dålig, tveksam till att Tommy gjort samma sak.

Under de senaste tio åren har jag ständigt varit ganska kritisk till hur HV har sköts och hur saker och ting hanterats. Ibland har man självklart varit alldeles för hård i sin kritik men jag har så fruktansvärt svårt att bara stå vid sidan av och låtsas som ingenting, att hela tiden hitta saker som man anser vara bra bara för att hitta nåt.

Nej! Nu måste det vara slut! Sista utvägen nu är att byta tränare, resten av ledningen får man ta efter säsongen men även där behövs det en rejäl utrensning! Vi måste hänga med i svängarna och våga bli en modern förening, vi lever liksom kvar i 10-talet men det är en helt annan liga nu än då.

6 gillningar

Man förlorar skotten i nästan varje match samtidigt som man bjuder på minst ett mål. Jag vet faktiskt inte om spelet någonsin sett bra ut denna säsongen.

De matcher man har vunnit har varit pga att effektiviteten varit högre än vad som är möjligt över tid. Detta har rent spelmässigt gått ut på att man tagit kampen framför målen bättre än motståndarna. Ortio har också varit riktigt bra sista 10 matcherna vilket också hjälpt.

Att man förlorar skotten varenda jävla match tyder på att grundspelet är dåligt, man kommer inte till lika mycket lägen som motståndarna gör. Det är någonstans detta hockey går ut på.

Tyvärr har vi nått vägens ende med Tommy, han är en bra ledare men från en annan tid. Han lyckades få ihop laget när det behövdes som mest ifjol. Det verkar även som att laget sliter för honom i år.

Men det behövs modernt ledarskap som använder spelarna till det de är bäst på, för att få ut max av materialet. HV har en riktigt bra trupp.

3 gillningar

Precis så. Laget hävdar jag är ett av de sämsta som HV ställt på isen i modern tid. Men som shitkicker påpekar. Det går att få ut mer. Det finns flera exempel på dåliga lag som presterat över sin egen förmåga, humlor som flugit, och då i mångt och mycket beroende på en tränare som satt ett spelsystem anpassat efter materialet.

Oskarshamn i närtid. Malmö för några år sedan. Karlskrona innan dess. Osv osv.

Just därför vill jag se en tillfällig tränarlösning där vi får in en röst som vet vad det innebär att vara ett bottenlag, som vet hur ett bottenlag ska spela, som vet hur man får ut max av truppen. Här kanske Peter Andersson vore en såda tillfällig lösning? Ja, han misslyckades i Brynäs. Men det var också ett hårt satsande Brynäs med större krav än vad Malmö hade. Här räckte Andersson helt enkelt inte till, uppdraget han fått var över hans förmåga. Faktum är dock att Andersson (kanske med hjälp av Filander) fick Malmö att överprestera flera år i rad säsongerna dessförinnan, trots att truppen de förfogande över var rätt kass.

Peter Andersson har väl nyligen signat för ett assistjobb i Schweiz? Annars håller jag med. Sen, som jag påpekat tidigare. Vi har ett ok lag, men har inte farten och kraften att spela det presspel man vill göra enl Samuelsson. Det blir ju oceaner av öppen is för motståndarna.

Det vi har är ett “KHL-influerat” lag som skulle passa alldeles utmärkt att spela ett defensivt styrspel. Ställ upp mellan röd och egen blå och kontra därifrån. Jag menar, om inte kartan stämmer övrrens med terrängen, då kan ju inte kartan gälla.

4 gillningar