Jag tror att de enda lösningarna som kan rädda oss från kvalet är antingen byta tränare, eller att totalt byta spelide, låt spelarna få vara med och ta fram en ny spelide så kanske dom hittar glöden igen
Tror inte vi är många men jag håller med om ALLT du skriver.
Håller med. Vore intressant om spelartruppen och tränartrion kunde sätta sig ner på ett möte med VÄLDIGT högt i tak, där alla fick säga exakt hur man ville att laget skulle spela. För att man skulle kunna prestera så bra som bara kan, individmässigt.
“Jag tycker att jag fick ut mest av mitt spel då och då, när jag spelade med honom eller honom” typ.
Har det hänt förr, i någon klubb? Känns som det va?
Åkerman och Stillman leder träningen idag…
Synd, Åkerman har inget där att göra.
Oj intressant, ryker Tommy nu då mån tro ? Hv´s 6e tränare att få sparken senaste åren ?
Spännande. Pingar in @Zico och @Quila
Tillägg. Ännu en bra grej med nya forumet. Vi kan pinga varandra.
Man kan inte bygga ett lag med curlade ishockeyspelare som Pettersson, Tedenby, Martinsson, Andrae, Vesel, Forsberg. Listan kan göras lång. Alla dessa spelare är duktiga i medgång. Stommen måste bestå av vinnarskallar som ställer krav på varandra och sin omgivning per automatik oavsett tränare. Det kan vara lite obekvämt som tränare men på detta sätt utvecklas spelare och ledare Detta gäller i alla lagidrotter. De sista 12 åren så har kravställningen varit noll. Man kan heller inte ha en styrelse som sätter en spelide som skall hålla i 10 år då blir avgränsningen allt för stor vid nyrekryteringar när tränare och spelare skall passa in i formen och därmed hämmas utvecklingen i klubben eftersom man är rädd för nytänk. Detta gäller också hela ungdomsverksamheten där man endast letar spelare som skall passa in 100%. Se själva hur många unga talanger som försvinner till andra klubbar för att de inte riktigt passat in.( HV borde ha 1-3 Fiskar varje år.) Däremot skall man ha klara core values som gäller för föreningen i stort och här skall man inte kompromissa.
Det man kan göra kortsiktigt är att hämta in en tränare med pondus och som rör runt ordentligt i grytan och håller det enkelt t.ex kom överens med spelarna om max 3 saker som man skall göra HELA TIDEN i varje match resten av säsongen. Gärna Grönborg, då slipper spelarna lyssna på Tommys tafatta svengelska genomgångar. Helt ärligt, hur skall de transatlantiska spelarna få respekt för mannen…
Malmö har spelare som Lauridsen, Sylvegårds etc. Det passar knappast in under epitetet “curlade” spelare enligt din definition. Men det går inte så förbannat bra ändå va?
HV har ett bra lag. Problemet är bara att spelarna inte tillåts spela den hockeyn de är bra på.
Vet inte vad jag skall börja:)
Tanken slog mig faktiskt igår att både Malmö och HV hade nog mått bra av lite trade mellan kubbarna. Malmö saknar mycket av det HV har och tvärtom.
Gällande Lauridsen med Oliver som förnamn så har mannen sett sina bästa dagar. Den andra har aldrig varit tillräckligt bra.
Bröderna Sylvegård var i min mening bäst på isen igår. (som vanligt när de möter HV)
Jag tycker INTE HV har ett tillräckligt bra lag men däremot många skickliga medgångsspelare.
Ja kort och gott så är det så. Tommy vill spela SAIK-hockey med HV. Det är bara det att vi inte har en enda spelare som skulle platsa i SAIK.
Den typ av hockey Tommy vill att laget ska spela har laget inte kapacitet att spela. Och det spelsystem som laget har kapacitet att spela har inte Tommy kapacitet att sätta ihop.
Omöjligt läge således. Tommy måste bort. Det finns ingen annan lösning.
Inte en spelare som skulle platsa i SAIK? Jag förstår att allt känns skit just nu. Men man måste vara lite nyanserad i sin kritik. HV har förbannat bra pusselbitar, men ingen som kan lägga pusslet.
SAIK är duktiga för att det finns en röd tråd i allt de gör, de lägger pusslet väldigt bra. De värvar spelare som passar in i sättet Ohlsson vill att de ska spela. De tar inte namn bara för att fansen ska bli ex-ante nöjda. De tar hellre en snäppet sämre spelare från AS än en etablerad från SHL om han funkar bättre i den rollen som han ska ha. Men det tog ändå någon säsong innan man hade byggt laget enligt Ohlssons spelsätt.
Om inte annat visade väl André Peterssons samarbete med Pär Lindholm i landslaget att han hade haft lekstuga i SAIK med den omgivning som de kan erbjuda.
Det säger verkligen mycket om HV och dess silly, att man inte alls kan utnyttja den potential som AP sitter på. Och då har han ändå gjort nästmest pinnar i laget i år. (Ändock alldeles för lite, för att förtydliga).
Vad jag menar är att vårt lag är inte byggt för att spela sån hockey som SAIK gör och det beror på att vi inte har de spelartyperna som krävs för det i huvudsak. Men vill du vara helt bokstavstroende och inte se till budskapet så visst. Läs mellan raderna.
Vad är det ni tänker ska justeras i spelsystemet? Jag har svårt att se vad som är fel i spelsystemet. Är det ännu mer “dump and chase” ni tänker er? Jag är tveksam till att vi har tillräckligt med grovjobbare för att gå över till ett mer defensivt spelsystem.
Inledningsvis hade vi för många dåliga backar som inte inte kunde passa med kvalitet till forwards. Det gjorde att forwards sällan kom in i zon kontrollerat. Forwards tappade självförtroende.
Nu har vi backarna som sätter uppspelen och det fungerade riktigt bra i ett antal matcher. Även forwards kom igång i ett 10-tal matcher och spelet såg riktigt bra ut - även mot topplagen. Men ändå förlorades matcher. Andrae, Vesle, Vignault, Billins, Miele spelar konstant för svårt för sin förmåga i känsliga lägen. De har på eget bevåg skänkt bort ett 10-tal poäng åt oss.
Ledarstaben ska förresten ha kritik för att spela Andrae i PP i slutet av en match när vi redan leder. Han klarar inte av att spela tillräckligt säkert.
Så läget är fortsatt kritiskt. Nu är det forwards som har väldigt svårt att ha kvalitet på pass och mottagningar. Det är helt enkelt för många spelare som är för dåliga. Särskilt Vesel och Vignault håller inte som spelförande centrar i SHL.
Vi behöver minst en center till som är bättre än Vesel och Vignault och som klarar av att spela säkert i pressade lägen. Tror snarare på det är tränarbyte och annat spelsystem.
Mitt otränade hockeyöga ser fyra stora problem i HVs spelsystem:
- Defensiv koordination. Man vet inte när man ska lämna över sin gubbe. Detta gör att det är enkelt att dra sönder HVs defensiv genom att åka lite skridskor.
- Andra gubben ligger ofta fel i defensiven. I det läget hjälper inte Centern till.
- Centern används inte i uppspelen, man spelar endast upp via kanterna. Detta ger långa pass på ensam forward. Används Centern bättre kan du skapa 2-1or på kanterna och ta sig in i zon.
- När man spelar på kant måste det finnas klara triggers så att andra kanten sticker i tid så man kan iaf komma 2-2 i anfallen.
Detta är vad mitt otränade hockeyöga kan tydligt se. Finns säkert 20 tals ytterligare saker.
Superbra med ping
Vet inte om du läste det jag skrev om i matchtråden igår efter matchen Lejacques?
Om inte så skrev jag att Tommy innan LHC-matchen hade fått ställda krav på sig om att prestera. Det har ju gått sådär. Detta samtidigt som Lindbom gick ut offentligt och gav en sågning. Något som är väldigt ovanligt generellt och Lindbom i synnerhet, som annars är väldigt slipad med uttalanden. Han var såklart medveten om vad han sa. Slår man ihop detta med hur spelarna de senaste två matcherna och då särskilt igår där det verkligen kändes som Tommy ”tappat” laget, så känns det som att det borde vara rimligt att dra slutsatsen att den nu kan vara kört för Tommys del.
Hej alla är ny på forumet men följt allt passivt sedan fantasten. Gällande tränare/ledare/chef så är min uppfattning att man bör agera efter vilket typ av team man är chef för. Tommy känns som en person med en fast uppfattning om hur saker skall vara. Med ett team rookies måste man nog vara bestämd och fast. HV idag är en mängd rutinerade spelare där tror jag att man måste vara inkluderande och lyssnade för att ha med sig teamet. Jag håller med om att det känns som om Tommy tappat spelarna och då finns det tyvärr bara en sak att göra… min åsikt.
Mycket som oroar just nu, med tanke på att det är total kräftgång avseende allting. Men det som är mest oroande ändå är att tränarna pratar om att man gör bra prestationer, trots att det är fullt uppenbart för alla andra; proffstyckare, amatörer, kommentatorer, sportjournalister, f d spelare och tränare m fl., att det verkligen inte är bra prestationer på isen. Man åstadkommer noll och har inget eget spel. Totalt oorganiserat och noll struktur, både framåt och bakåt. Och ändå står tränarna, Tommy igår och Stillman idag, och pratar om att prestationen igår var bra!
Glöm SHL säger jag bara. HV spelar sämst hockey i hela ligan. Den hade kanske räckt för en mellanplacering i allsvenskan. Och det kallar tränarna bra prestation.
Jag blir illamående över denna totala förskjutning av självbilden och hur ofattbart frånkopplade man är från verkligheten.
Om den skithockeyn, där i princip allt sker på chans eller av slump, som vi tvingades bevittna igår var en bra prestation, ja då kan vi lämna WO resten av säsongen.
Pinsamt att höra lagledningen uttrycka sig så här. Och ett tydligt tecken på att, som många skriver, kravställningen är som bortblåst. Man har inga krav öht på verksamheten om den tragik som utspelade sig igår är ens högre upp på betygsskalan än ”med beröm underkänt”!
Är trött på att höra om Wilander, Lindboms och andras “grundmurade” förtroende för en lagledning som inte presterar. Det förtroendet är inte värt ett skvatt längre. Man bör ha noll förtroende även för de i toppen av föreningen.
Har tidigare kunnat acceptera faktumet att marknaden är relativt död på tränarfronten, så det vore förhastat att sparka Samuelsson.
Efter senaste matcherna, och faktumet att Grönborg et al. precis är lediga från Schweiz, så tycker jag inte det är ett narrativ förankrat i verkligheten, längre.
Däremot är det troligen absolut sista chansen att agera, om man vill få ut något av det.
Är det försent? Kanske. Det var försent 20/21 när man bytte tränare i slutet av januari. Då bytte man visserligen knappt, utan man tog in Lundh (som ass.tränare ett tag innan januari, minns inte exakt när), som inte erbjöd så mycket nytt, varken som ass eller HC.
Likheterna med 20/21 har letat sig in på isen allt mer och mer. Det finns alltid ett sätt att tappa bort och förlora matcher. Gör motståndaren 1 mål gör HV 0, gör HV 5 gör motståndaren 6.
Enligt egen uppfattning är truppen starkare än den var då. En stor del av dagens trupp kom från allsvenskan. Men i ärlighets namn borde en stor del av 20/21 års trupp inte varit i SHL heller. Det finns mer spets i denna truppen. Den har även förstärkts rejält sen säsongsstart.
Förstå mig rätt, truppen är inte i närheten av en som kan konkurrera om guldet eller topp 6. Men tillräckligt för att vara topp 12, det borde den ha.
Många matcher har tappats p.g.a. fel/märkliga (eller total avsaknad av) beslut från bänken.